Hallo medegitaristi,
Ik geef nu ongeveer een jaar les aan een autistische (PDD-NOS) jongen van 16 met een emotioneel niveau van een jaar of 12 en een verstandelijk niveau van een jaar of 14.
Het is mijn eerste (langdurige) leerling en ik moet zeggen dat het een behoorlijke uitdaging is! Behalve dat het mijn geduld en kunde om iets over te brengen behoorlijk op de proef stelt, is het ook erg leuk om te doen..Het is zo onderhand een missie geworden om het hem te leren en hoe meer hij achter z’n XBox vandaan is, hoe beter.. Dit is natuurlijk ook erg goed voor z’n geheugen , concentratievermogen en fijne motoriek en een beetje creativiteit in z’n leven kan hij wel gebruiken.
Maar….. Het gaat erg langzaam. Ik wist van tevoren dat het wel ’s een moeilijk proces kon gaan worden, want hij heeft het concentratievermogen van een pindakoek en een aandachtspanne van 32 seconden (ongeveer).
Nu is het zo dat, als alles doorgaat, hij volgend jaar rond deze tijd begeleid zelfstandig gaat wonen en het voor mij erg moeilijk gaat worden hem les te blijven geven. Dus wil ik hem het liefst voor die tijd de basis geleerd hebben.
Ik heb hem nu een paar basisakkoorden geleerd:E(mineur), A(mineur), G, D en C en hij kan er ook redelijk mee overweg, al heeft hij nog een lange weg te gaan. Om het interessant voor hem te houden heb ik hem net Wish you were here van Pink Floyd geleerd, inclusief riffje.
Tabs lezen heb ik hem al 5 keer uitgelegd, maar dat zal ws. nog wel een keer of tien moeten voordat hij het helemaal snapt en ik moet hem ook nog aan het muziek luisteren krijgen, want hij zal het toch een keer zelf moeten gaan doen…
Ik heb ondertussen wel geleerd dat doelen stellen voor hem heel goed werkt, maar ik had hem eerst de akkoorden geleerd van WYWH en daarna het riffje, tegen de tijd dat hij het laatste geleerd had, moesten we praktisch weer opnieuw met de akkoorden beginnen. Hij kent ze nog wel, maar op de een of andere manier slaat zijn motoriek geheugen het niet op….Dus jullie begrijpen, het moet vooral niet te moeilijk worden. Maar barre’s en de rest van de basisakkoorden zou moeten lukken… (hoop ik)
Dilemma, niet?
Hebben jullie nog tips om dit proces wat sneller te laten gaan?
Alvast bedankt!

Met citaat reageren

Favorieten/bladwijzers