Oorspronkelijk geplaatst door
The Running Man
Er zit een heel dun laagje teflonachtige kunststof omheen.
Mijn ervaring is dat ze een heel klein beetje minder sprankelend klinken dan kakelverse Slinky's (010) maar bij niet heel erg intensief gebruik veel langer
die helderheid vasthouden.
Voor een werkpaard waarbij je misschien wel wekelijks snaren wisselt kun je beter conventionele snaren kopen, maar voor een back up gitaar is het zeker een aanrader.
Bij mij worden snaren om twee redenen gewisseld.
De eerste is in geval van pure slijtage; als je teveel dunne plekken krijgt (en de snaar een soort van worstjesketting is) krijg je een mengelmoes van rare boventonen (de spanningsverdeling in de snaar is niet meer denderend gelijkmatig) en klinkt het brak.
De tweede is in geval van (langzame) oxidatie. Bij minder vaak gebruikte gitaren zie je de snaren (zelfs in geval van regelmatig poetsen) langzaam verkleuren (G/B/E worden langzaam blauw/zwart). Het oppervlak verruwt en de snaar heeft ook geen uniform trilgedrag meer.
Voor (weinig gebruikte) gitaren die dus in categorie twee vallen koop ik vaak elixir snaren. Die blijven makkelijk een jaar lekker klinken.
Als je maandelijks snaren wisselt ivm slijtage, zou ik al geen elixirs kopen.
Als je snel wisselt omdat je door zweethanden snel dooie snaren hebt, dan is het zeker de moeite.
Op mijn Jackson Dinky had ik het idee dat ze toch wat eerder slip gaven (teflon?), op een Strat ook (ik gebruik best wel veel windingen met normale snaren).
Bedoel je met inspelen het ontstemmen; misschien is er inderdaad wat extra slip door de kunststof coating.
Gewoon een tijdje uitproberen
Favorieten/bladwijzers