"Het is maar een spelletje" - Confucius
Exactly!![]()
Privacy is geen luxe. Het is een wapen waarmee mensen zich in de toekomst kunnen verdedigen tegen instanties en regeringen die niet langer handelen in het belang van het volk. Onder het mom van ‘terrorisme’ en ‘criminaliteit’ worden ons steeds meer vrijheden afgenomen. Het is tijd om dit een halt toe te roepen.
Even een "grappig" voorval, ietwat off topic:
Gisteren was er in "onze achtertuin" een hip hop festival, en links en rechts v.h. podium stonden hekken gedeeltelijk achter de PA-speakers, hier een foto:
Tijdens een windvlaag waaide een hele rij hekken naar voren toe om, en duwden de bovenste 2 lagen aan speakers ook mee.
Gelukkig stond er op dat moment niemand voor de speakers, want het zag er heel gevaarlijk uit, ik zag het gebeuren.
Ook de versterkers die erachter stonden werden meegetrokken door de kabels waarmee ze aan de speakers vastzaten.
Wonder boven wonder was er geen technische schade, alles deed het nog, nadat ze de boel weer hadden opgebouwd, maar er was wel het één en ander verbogen.
Ze hebben de hekken daarna met sjorbanden vastgezet.
"Goed leermoment" zei één van de roadies.
Ik heb nog een anekdote voor de categorie: Wat zijn je ervaringen met DJ's.
Ik stond gister met Lange Frans en band als hoofdact op een festivalletje in het centrum van Nijmegen. We hadden eigen tafels, mics, monitors enz mee. We moeten dus wel even soundchecken,we hadden geen zin om er volledig koud in te gaan.
We waren net een paar minuten bezig toen de DJ door de mic, en dus ook tegen het publiek zei dat we op moesten schieten omdat hij het vervelend vond dat we door zijn muziek bezig waren. (We waren nog niet op FOH te horen, alleen monitors)
Ik heb de DJ toen gelijk even laten weten dat hij als pauze-DJ zich absoluut niet met ons werk als hoofdact moet bemoeien, en zeker niet voor het hele publiek. Ik ben normaal gesproken nooit arrogant, maar toen heb ik 'm wel even z'n plek gewezen.
En ik altijd maar denken dat de pauze muziek op festivals mede bedoeld is om het line checken wat aangenamer te laten klinken.
Privacy is geen luxe. Het is een wapen waarmee mensen zich in de toekomst kunnen verdedigen tegen instanties en regeringen die niet langer handelen in het belang van het volk. Onder het mom van ‘terrorisme’ en ‘criminaliteit’ worden ons steeds meer vrijheden afgenomen. Het is tijd om dit een halt toe te roepen.
Ik zou eerder die hekkenplaatsers aanakken. Die hekken stonden blijkbaar los en waaiden om, het omvallen van speakers was het gevolg daarvan als ik het verhaal lees.
Maar apparatuur en speakers worden steeds lichter (roadie-friendly), dat is waar. Die komen dus makkelijker in beweging en daar moet rekening mee worden gehouden.
"Meten is weten, gissen is missen"
Het moet gewoon niet kunnen dat die stapel speakers daar bij het publiek zomaar kan omvallen. Dat moet minimaal vaststaan met een aantal spanbanden en/of een fatsoenlijke baseplate en/of uit de buurt van mensen/publiek staan.
Er lopen heel veel prutsers in de licht en geluid wereld rond (zoals hier in het topic te lezen is). Prutsers achter de knoppen zijn niet levensbedreigend, maar bij een gemiddeld evenement worden er tonnen aan apparatuur in de lucht gehesen en dat moet gewoon veilig gebeuren anders vallen er doden.
Het klinkt inderdaad vrij cru, maar er zijn bedrijven die regels negeren om geld/tijd te winnen (vaak onder druk van organisatie). Het zijn vaak kleine dingetjes, maar een paar kleine dingetjes kunnen lijden tot een catastrofe.
Laatst gewijzigd door Arvoitus; 3 juni 2011 om 20:34
Favorieten/bladwijzers