Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 87 van 104 EersteEerste ... 3777858687888997 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 861 t/m 870 van 1037
    Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door FruscianteFan Bekijk bericht
    Tsjah, het is een afweging. De piano hier thuis staat iets minder dan een kwart toon te laag. Dat hoor je wel, maar als ik de gitaar erbij stem is er niet zoveel aan de hand. Voor zang kan het een stuk lastiger zijn.

Gelukkig heeft onze toetsenist gewoon een stage-piano, altijd veilig. Tenzij er te weinig XLR's zijn
    Verstandige keuze inderdaad Achja, in de perfecte wereld zou elke pianist zijn eigen piano meeslepen en als het instrument aan de omgevingstemperatuur is aangepast door de eigen meegenomen pianostemmer onder handen genomen worden. Maar ik wilde alleen maar zeggen dat ik dat wel kan begrijpen. Die hebben vast en zeker ooit een hele slechte piano voor de neus gehad. Dan wil je dat soort dingen wel vast gaan leggen denk ik.

Standaard

niks afweging! Als het vooraf afgesproken is moet die piano gewoon gestemd zijn, dat is toch niet zo ingewikkeld?

Senior Member

Standaard

Ja, dat is het punt vaak in dit soort situaties. Je kont in de krib gooien of roeien met de riemen. De een vindt het professioneel als je het eerste doet maar datzelfde argument kan je aanvoeren voor het tweede.

De Claw Boys hadden een kokosnoot in hun rider opgenomen. Zo'n ding viel doorgaans moeilijk te krijgen maar het idee was dat wanneer er een kokosnoot in de kleedkamer lag de rest ook wel okee zou zijn.

Ik heb Peter t.B wel eens zien razen en tieren toen er weer eens geen exotisch geval lag te wachten. Dan staat iedereen van zo'n club gelijk op scherp, het hele idee daarvan.

Senior Member

Standaard

Ja , dat gaat terug naar Van Halen, waar ooit een tech bijna dood is gebleven, sindsdien kwamen de 'extreme' eisen. Precies met de rede wat jij zegt. Als de m&m's er zijn, dan zit de microfoon op dezelfde aardgroep als de versterker.

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SantaX Bekijk bericht
    Wat als de intonatie gewoon niet klopt over alle toetsen? Dan sta je mooi voor lul eigenlijk. Want het gros van het publiek denkt: zoooo die speelt vals.
    Die intonatie klopt dus helemaal nooit, en de grap is dat helemaal niemand dat hoort. Een piano/vleugel wordt doorgaans in een verloop gestemd, vaak oplopend naar boven. Dat trucje kwam ooit in gebruik door chopin of liszt meen ik. De piano, en dan vooral een minder goede, gaat er voller door klinken, zeg dus maar net als met chorus.

Ik heb een theaterprogramma gedaan waarin ik veel akoestisch samen met vleugel speelde. Soms was het verloop zo groot dat je moest kiezen of je op de bovenkant of juist de onderkant van de vleugel ging stemmen. Een keer was het zelfs onmogelijk en hebben we de pianostemmer laten terugkomen.
    Privacy is geen luxe. Het is een wapen waarmee mensen zich in de toekomst kunnen verdedigen tegen instanties en regeringen die niet langer handelen in het belang van het volk. Onder het mom van ‘terrorisme’ en ‘criminaliteit’ worden ons steeds meer vrijheden afgenomen. Het is tijd om dit een halt toe te roepen.

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pepe Bekijk bericht
    Ik heb Peter t.B wel eens zien razen en tieren toen er weer eens geen exotisch geval lag te wachten.
    O the joy!

Hij stotterde toch ook wel, en dan ook ie raasde?
    Privacy is geen luxe. Het is een wapen waarmee mensen zich in de toekomst kunnen verdedigen tegen instanties en regeringen die niet langer handelen in het belang van het volk. Onder het mom van ‘terrorisme’ en ‘criminaliteit’ worden ons steeds meer vrijheden afgenomen. Het is tijd om dit een halt toe te roepen.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SantaX Bekijk bericht
    Ja , dat gaat terug naar Van Halen, waar ooit een tech bijna dood is gebleven, sindsdien kwamen de 'extreme' eisen. Precies met de rede wat jij zegt. Als de m&m's er zijn, dan zit de microfoon op dezelfde aardgroep als de versterker.
    Precies!

En als iemand een band regelt en akkoord gaat, dan vind ik dat je ook mag verwachten dat de rider nageleefd wordt. Of dat er anders op z'n minst met de band overlegd wordt over hoe er met de riemen die je hebt geroeid gaat worden.
    Als ze niet eens het respect hebben om de rider te lezen of op z'n minst een poging doen om 'm zoveel mogelijk na te leven, waarom zou je je dan wel aan jouw kant van de afspraak houden? (Behalve voor het publiek dan)

Moderator

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door FruscianteFan Bekijk bericht
    Tsjah, het is een afweging. De piano hier thuis staat iets minder dan een kwart toon te laag. Dat hoor je wel, maar als ik de gitaar erbij stem is er niet zoveel aan de hand. Voor zang kan het een stuk lastiger zijn.

Gelukkig heeft onze toetsenist gewoon een stage-piano, altijd veilig. Tenzij er te weinig XLR's zijn
    Het probleem is dat de meeste gitaristen en bassisten tussen de nummers door vaak even (onhoorbaar) bijstemmen en dat stemapparaat zit in de pedalenbak en staat gewoonlijk afgesteld op A=440.

En een goede akoestische piano klinkt nog altijd anders dan en speelt anders dan een stage piano, al is een digitale piano nog altijd beter dan de meeste piano's in buurthuizen, vereningingsgebouwen, cafe's en andere grotten waar mensen plegen te schuilen voor de boze buitenwereld.

Wat Peter al aanhaalt: een piano stemmen is een vak apart. Stem je de A op 440, 880, 1760 etc, dus met een gewoon stemapparaatje, dan klinkt de piano levenloos en saai.

Maar veel erger is dat veel piano's in eerder genoemde grotten helemaal niet worden onderhouden, dus niet alleen vals zijn, maar ook slecht bespeelbaar. Haperende toetsen, gebroken snaren, hamers die blijven hangen, het komt allemaal voor.

Ik was laatst bij een uitvoering van een koor, stond de piano met zijn achterkant tegen een enorme radiator van de CV. Wij rijden hem naar zijn gewenste plek, zo vals als een schuifdeur en een paar gapende scheuren in de zangbodem. Die kan zo naar de stort.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door peter_heijnen Bekijk bericht
    Die intonatie klopt dus helemaal nooit, en de grap is dat helemaal niemand dat hoort. Een piano/vleugel wordt doorgaans in een verloop gestemd, vaak oplopend naar boven. Dat trucje kwam ooit in gebruik door chopin of liszt meen ik. De piano, en dan vooral een minder goede, gaat er voller door klinken, zeg dus maar net als met chorus.

Ik heb een theaterprogramma gedaan waarin ik veel akoestisch samen met vleugel speelde. Soms was het verloop zo groot dat je moest kiezen of je op de bovenkant of juist de onderkant van de vleugel ging stemmen. Een keer was het zelfs onmogelijk en hebben we de pianostemmer laten terugkomen.
    Dat wist ik dan weer niet, heb zelf redelijke poos als stagehand gewerkt in alle grote theaters eigenlijk, waar de steinways toch wel redelijk ok waren :P

Maar dit is ook niet helemaal wat ik bedoel, de gitaar is ook inperfect qua stemming, dat is snaar-instrument eigen, maar ik bedoelde echt heel vals
    Al vind ik dit trouwens wel een leuk weetje, ik ging er wel vanuit dat een goede piano getoneerd kan worden over het hele bereik.

Standaard

Het heet 'intoneren' btw, en dat kan ook gewoon op de hz, alleen klinkt dat niet. Als het zo makkelijk zou zijn dan zou iedereen zijn piano zelf kunnen stemmen met een goed stemapparaat, maar zo werkt het dus niet.

Los daarvan is de door ons allemaal gebruikte toonladder al niet zuiver. Ook daar is een verloop in aangebracht omdat wij een zuivere ladder niet mooi vinden klinken.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten