Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 82 van 104 EersteEerste ... 3272808182838492 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 811 t/m 820 van 1037
    Senior Member

Standaard

Die vergelijking die je maakt slaat nergens op Han:
    Omdat je je werk goed doet is iemand aardig en dus professioneel. Maar iemand die wat zegt tegen een technicus omdat die zijn werk niet goed doet maakt hem een amateur.
    Zo lust ik er nog een paar.

Moderator

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Arvoitus Bekijk bericht
    Mijn ervaring is andersom.
    Kleine/jonge bandjes zijn het aardigst, bij binnenkomst lopen ze meteen naar je toe en bedanken je allereerst heel hartelijk dat ze mogen komen spelen. Bij het verlaten krijg je nog eens dezelfde bedankjes.
    Tijdens het optreden knikken en lachen ze nog een keer dat het geluid perfect is.

Dat zijn gewoon bands die graag willen spelen en er altijd plezier in hebben.
    Het klinkt heel truttig, maar wij zijn er met de band juist een tijdje (weer) wat op gaan letten om dit te blijven doen.

Echt plezier hebben kan je slechts deels afdwingen. Als je je echter vooraf voorneemt om even te gaan voor die extra vriendelijkheidjes met geluidslui, eigenaar, barpersoneel en eventueel andere bands (en aanhang)... dan is de kans dat je er lol in gaat hebben al groter.

Het is prettig om de routine te hebben om je zooi in no-time neer te zetten, in te prikken en te gaan, maar je moet ff de tijd nemen om van iedere nieuwe avond (bewust) iets leuks te maken. Dat moet niet te routineus worden.
    Dát soort routine kan gemakkelijk blasé en arrogant overkomen. Met als gevolg dat de andere lui in/van de tent je al vanaf seconde nul niet echt zien zitten. En misschien wel terecht .
    Alpha Robot ... Brass Happy Punk Rock.
    https://alpha-robot.nl

thought 14: “Poor octopus — eight arms, but no hands. F— you, God!” (Matt Spencer)

Senior Member

Standaard

Ik heb aan beide kanten gestaan (heb ook geluid gedaan in de jeugdsoos), en mijn ervaring is dat een praatje maken vooraf echt zóveel uitmaakt. Vriendelijk blijven, niet doen alsof je er alles van weet en blijven communiceren. Niet tegen, maar mét elkaar.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

Senior Member

Standaard

Helemaal mee eens. Bel vooraf en kom op tijd om een praatje te maken, dan kom je ook al pratend te weten wat je van iemand kan verwachten qua kennis, ervaring en houding. Dat bepaalt weer hoe jij je moet opstellen. Maar is iets niet goed, zeg het dan meteen helder en zorg dat het opgelost wordt. Halfslachtig soundchecken leidt tot veel irritaties over en weer! En onthoud de namen van die lui en bedank ze vanaf het podium als ze het goed hebben gedaan!

Maar dan nog hou je soms eikels waar je niks mee kan, helaas.

Moderator

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pepe Bekijk bericht
    Die vergelijking die je maakt slaat nergens op Han:
    Omdat je je werk goed doet is iemand aardig en dus professioneel. Maar iemand die wat zegt tegen een technicus omdat die zijn werk niet goed doet maakt hem een amateur.
    Zo lust ik er nog een paar.

Ik kan je ff niet volgen. Ik heb ook met minder grote namen gewerkt, wel bekend maar niet zo. En die spreken af dat ze om half elf komen en komen dan rustig om half vier een keer binnen waggelen, moeten eerst nog wakker worden en voor je aan het werk bent is het zes uur 's avonds. En dan door willen gaan tot half vier 's nachts.

Als ik dan vriendelijk zeg dat ik om negen uur 's morgens al in de studio bezig was met voorbereiden dan is steevast de kutsmoes altijd hetzelfde: ja, maar we gaan zo lekker. Sommige bekende namen zie ik liever niet meer komen.

En er zijn ook veel jongeren die voor het eerst in de studio komen en waar je geweldig goed mee kan werken.

Het is een strijd.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Han S Bekijk bericht
    Ik kan je ff niet volgen. Ik heb ook met minder grote namen gewerkt, wel bekend maar niet zo. En die spreken af dat ze om half elf komen en komen dan rustig om half vier een keer binnen waggelen, moeten eerst nog wakker worden en voor je aan het werk bent is het zes uur 's avonds. En dan door willen gaan tot half vier 's nachts.

Als ik dan vriendelijk zeg dat ik om negen uur 's morgens al in de studio bezig was met voorbereiden dan is steevast de kutsmoes altijd hetzelfde: ja, maar we gaan zo lekker. Sommige bekende namen zie ik liever niet meer komen.

En er zijn ook veel jongeren die voor het eerst in de studio komen en waar je geweldig goed mee kan werken.

Het is een strijd.
    Da's niet wat je vorige bericht duidelijk maakte. Ik vatte dat op als "bekende artiesten zijn altijd relaxed, nieuwelingen zijn klootzakken" (of iets subtieler: met onbekende mensen is het altijd maar afwachten).
    Dan vind ik de reactie van pepe wel logisch.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    Ik heb aan beide kanten gestaan (heb ook geluid gedaan in de jeugdsoos), en mijn ervaring is dat een praatje maken vooraf echt zóveel uitmaakt. Vriendelijk blijven, niet doen alsof je er alles van weet en blijven communiceren. Niet tegen, maar mét elkaar.
    Precies.
    Wees nou eerlijk, zo ga je in het echte leven toch ook met elkaar om? Op je werk ben je toch ook niet zo bot tegen elkaar, daar krijg je toch geheid ruzie van (of ontslag)! Waarom moeten muzikanten en geluidsmannen dan altijd bot, kortaf en respectloos met elkaar omgaan, daar kan toch niets goeds van komen? Ik kan me daar echt dood aan irriteren.

Elkaar gewoon normaal en met respect behandelen, dan komt het wel goed. Dat hoef je niet eens 'professioneel' te noemen, dat is de normaalste zaak van de wereld.
    Laatst gewijzigd door Rutger; 31 mei 2011 om 13:58
    -

Standaard

Ik sta regelmatig langs beide kanten (vooral op kleinere optredens/festivals, waar de meeste klachten hier over gaan). Als de ene kant zich vriendelijk en sociaal opstelt, doet de andere kant dat automatisch ook. Ja, er zijn uitzonderingen, maar uitzonderingen kom je heus niet elke week tegen. En kom je wel elke week zo'n arrogante zakken tegen, dan denk ik dat 't probleem niet aan de andere kant ligt.

En aan alle muzikanten: vraag ik je monitormix wat je nodig hebt en geen reet meer. Als een zo-zo technieker zowel FOH als monitors moet doen op goedkoop budget-materiaal met zo-zo muzikanten, dan vraag je om problemen als je een persé een perfecte totaalmix door je monitor wilt ... En ja, ik slaag er doorgaans wél in om degelijke monitormixes te leveren, zoiets moet je leren. 't Is niet evident als beginnend technieker om op potmeters een mix te maken die je dan als technieker zelf helemaal niet hoort (tenzij je een aparte monitortafel of heel erg degelijke tafel hebt, maar da's vaak niet 't geval).

'k Vind het ook grappig als mede-bandleden meteen na 't optreden kritiek hebben op de balans in de zaal (zonder dat ze 't van iemand horen zeggen he). Met een monitor voor je en versterkers naast en achter je kan je zoiets NIET beoordelen

Ik merk alleszins dat 't soms een zege is dat ik beide ben: als muzikant kan ik de techniek goed inschatten en weet waar me aan te verwachten, als technieker weet ik dan weer hoe ik 't makkelijk kan uitleggen aan een muzikant en wat doorgaans hun wensen/vragen/gewoontes zijn.
    Laatst gewijzigd door MaxVMH; 1 juni 2011 om 00:27

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MaxVMH Bekijk bericht
    Ik merk alleszins dat 't soms een zege is dat ik beide ben: als muzikant kan ik de techniek goed inschatten en weet waar me aan te verwachten, als technieker weet ik dan weer hoe ik 't makkelijk kan uitleggen aan een muzikant en wat doorgaans hun wensen/vragen/gewoontes zijn.
    Wensen, vragen , gewoontes...
    Gewoon, perfecte balans op het podium, waarbij ik zelf hard genoeg (houd er nu eenmaal van als de gitaar tegen het feedbacken aan zit) mag zonder iemand (en mezelf) daarmee in de weg te zitten, en in de zaal wil ik dat ik en het totaalgeluid geniaal klinkt.
    Wat is daar nu zo moeilijk aan!?

Op een groot genoeg podium is het meestal trouwens niet eens zo lastig. Bij kleine podia waar alles zacht genoeg moet om de koffiemachine achter de bar er nog bovenuit te horen reutelen daarentegen...

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Harald Bekijk bericht
    Wensen, vragen , gewoontes...
    Gewoon, perfecte balans op het podium, waarbij ik zelf hard genoeg (houd er nu eenmaal van als de gitaar tegen het feedbacken aan zit) mag zonder iemand (en mezelf) daarmee in de weg te zitten, en in de zaal wil ik dat ik en het totaalgeluid geniaal klinkt.
    Wat is daar nu zo moeilijk aan!?

Op een groot genoeg podium is het meestal trouwens niet eens zo lastig. Bij kleine podia waar alles zacht genoeg moet om de koffiemachine achter de bar er nog bovenuit te horen reutelen daarentegen...
    Met een goede FOH en een goede Monitor Tech is dat helemaal niet moeilijk. Maar dan moet het ook wel een goede band zijn. Alle instrumenten van de band moeten los van elkaar al goed klinken, en moeten op het podium al grotendeels in balans zijn. Dan hoeven de monitors namelijk niet op standje oorlog, en daardoor zal FOH ook geen last van het podiumgeluid hebben.
    Als een band een drummer heeft die op z'n kit ramt alsof het z'n laatste keer is en de lead zanger op fluisterniveau zingt dan kan je er vergif op innemen dat het in de zaal niet lekker zal klinken. Dan komt er evenveel zang als drumoverspraak uit het zangkanaal, en zal de balans nooit goed zijn.......

Ik ben blij dat ik tegenwoordig bijna alleen maar met professionele muzikanten werk. ;-)

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten