jullie kunnen echt niet lezen, lijkt het wel.

ok. nog een keer, laatste poging.

ik maak geen opnames.

ik maak gitaren voor mijn lol.

de nuances zijn te klein om te horen op opnames, je 'voelt' het verschil.

om de verschillen op opnames te horen zou ik dure opnameshit moeten hebben, en die heb ik niet. omdat ik dan gear koop om iemand anders te plezieren behalve mijzelf.

luister eens naar dit clipje:

http://www.youtube.com/watch?v=h-MvF6cYLDo

joe verteld daar uitgebreid over zijn amps. uiteindelijk zegt ie, maar als je vraagt, waarom klinkt alles hetzelfde, dat komt omdat jij er zelf niet op speelt. jij voelt het verschil niet. en daar gaat het om. Zelfs mijn vriendin, zus, ma, oma, iedereen hoort 'mijn' tone, als ik speel. ongeacht de gitaar. Soms is het wat helderder, scheller, soms wat dikker. maar tis altijd 'mijn' tone. de verschillen die ik aanwijs, die ik hoor, voel, horen zij niet.

luister naar george lynch uit 1981 en vergelijk hem met nu. het blijft zijn tone, onmiskenbaar. tuurlijk, de productie van toen is anders dan nu, maar zijn tone blijft overeind staan. en toch speelt is z'n amp van nu gruwelijk anders dan z'n amp van toen (gitaar idem dito!). maar voor hem is de feel anders.

dus dat eeuwige gezeik om clipjes: ik doe het niet. Als er een meeting is, neem ik wel wat gitaren mee, kunnen jullie zelf de gitaren proberen, zelf een oordeel vellen.

Of ik 'de nieuwe vai' ben? weet ik 't. Don't know, don't care. ik speel wat ik leuk vind, ik bouw wat ik leuk vind. het mooie hout en het plezier van het bouwen is wat ik wil laten zien, en als er keer op keer gevraagd word om clips, en na de eerste afwijzing word er nog 3 keer een (zeik)verzoek ingediend om clips, is de lol van het posten er snel van af.

ok, ok. voorbeeldje.

Ik was bezig met een pickup. klonk te gek, als een ouwe paf die op tilt is geslagen. vergelijk het maar met zo'n ouwe ford mustang '64 die een moderne v8 erin geprakt heeft gekregen, stuurbekrachtiging, maar geen abs. je vliegt zo uit de bocht. toch blokkeren de achterwielen eens in de zoveel tijd (lees: pinch harmonics bleven hokkerig en blokkerig, niet vloeiend). waarom? ik wist het niet. uiteindelijk was de clou om de pickup om te draaien, schroeven van de ene spoel in de andere te zetten, en een alnico8 magneet erin te plaatsen. vrij onschuldige aanpassing. de ervaring heeft geleerd dat dat subtiele verschillen oplevert. Voor de luisteraar is er geen verschil. voor mij als speler is het verschil enorm. het is alsof het element mijn vingers beter 'trackt', beter weergeeft wat ik speel, en harmonics vliegen uit de amp alsof het niks is, enorm gecontroleert. Dat kan je niet weergeven in een opname. je kan niet laten horen hoe lekker het element voelt.

voor kwaliteitopnames, waar er ook maar iets te horen is, meer dan hoe slecht of matig de microfoon is, zou je in een studio moeten zitten, amps open moeten kunnen krikken, close mic'en, distance mic'en, de hele mikmak. en dat kan ik niet, en doe ik niet. en ga het zeker niet doen om jullie te plezieren.