Ik had nog wat meer foto's van de Godzilla schotel geplaatst, maar vreemd genoeg lukt het me niet die hier te posten..
Wie toch meer wil zien kan hier eens loeren: http://www.cigarboxnation.com/photo/...=22b88qhfn9zo5
Tee.
Ik had nog wat meer foto's van de Godzilla schotel geplaatst, maar vreemd genoeg lukt het me niet die hier te posten..
Wie toch meer wil zien kan hier eens loeren: http://www.cigarboxnation.com/photo/...=22b88qhfn9zo5
Tee.
Tee.
Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.
Wow, dat is COOOOOL
Staat er ergens een sound sample van (van die sigarenkisten)?
Vraagje over die radiusdisk, het is natuurlijk een ronde disk, maar loopt de holling dan exact centrisch?
En hoe verhoudt zich dat dan tot de vorm van een gitaar?
De achterzijde van een klassieke gitaar heeft bijvoorbeeld een radius, maar aangezien een gitaar niet centrisch is, maar als het ware "dubbel centrisch" in 1 grotere en 1 kleinere overlappende cirkel, hoe loopt dan die bolling?
Alleen de grote cirkel (bas zijde) een radius?
Laatst gewijzigd door grizzly; 18 maart 2011 om 21:42
thx grizzly, dat wil ik nl ook weten. ik veronderstel dat de brug area in het diepste punt van de dish komt te liggen?
btw. stijn kenens, ik heb net gemerkt dat jij ons hebt misleid ! jij bent helemaal geen L-00 aan het bouwen, maar een L 0. Ik lees net dat een L 0 top èn back binding heeft, een L 00 enkel top binding ...![]()
Jep, een radius dish is een segment van een bol.
De rug en klankblad van een steelstring akoestische gitaar zijn dit ook, bij een archtop gelden andere regels, net als bij het klankblad van een klassieke gitaar !
Dat wil zeggen dat de zijkanten perfect moeten passen aan dat bolsegment.
Visueel komt het er op neer: hoe dichter bij het centerpunt van de schijf, hoe hoger de zijkanten.
De taille hoger is dan staart en hielblok.
En de heup van de gitaar is lager dan de borst.
Ik heb me voor m'n scriptie rot gezocht naar een degelijke nederlandse benaming voor upper en lower bout, en heb er niets beter op gevonden dan het borst en heup te noemen. Taille spreekt voor zich natuurlijk .
*edit* Beetje uitleg over de L familie
Eerst had de LO top en rug binding, en de LOO enkel top binding, even later was het andersom ... Soit de grillen van gibson zijn ondoorgrondelijk![]()
Het is ook gemakkelijker met 2 bindingen. Een rug perfect op de zijkanten laten aansluiten, zonder kier is niet evident !
s.
Laatst gewijzigd door stijnkenens; 18 maart 2011 om 23:15 Reden: aanvulling gibson geschiedenis
thx stijn,: ik heb net een dish gemaakt voor de top. diepste punt iets meer dan twee mm, de diameter van de kom komt overeen met de uiterste punten van de heup van de body.
maar hoe leg ik nu mijn blad erin; met de brug in het middelpunt? dan ligt het blad bovenaan niet in de kom. of moet de kom groter?
Als je een echte "kom" hebt gemaakt, maakt het niet uit waar je blad ligt, want de radius is dan op alle plaatsen hetzelfde.
ɹǝpun-uʍop ɹǝʍnoqɹɐɐʇᴉƃ
Aaron Stonebeat
Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/
okee maar daar begrijp ik uit dat de kom dus groter moet zijn dan de lengte van de gitaarkast.
't Is net als met de radius van een toets; dat is een hap uit een cilinder (tenzij gecompenseerd, dan is het een kegel). De straal van de kromming van de toets kan ook groter zijn dan de toets zelf, bv 12'', +/- 30 cm; da's een cirkel met een diameter van 60 cm.
De straal van die foto hier onlangs is gauw een meter of 5 a 6; dan komt je blad uit een bol met doorsnede van 10 a 12 meter. Het is uiteindelijk gewoon een bolsegment, voor zover het hout zich laat dwingen.
De kom, lijkt me, moet zo groot zijn dat het hele blad erin past.
Aaron Stonebeat
Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/
De radiusschijven hier op school hebben een diameter van 60 cm.
De diepte is hier 2 en 6 mm.
Dat zijn de verhoudingen die we gebruiken. (dat is dus een bolsegment met een andere straal)
s.
Favorieten/bladwijzers