-
26 februari 2011, 03:17
léés nu eens een keer, potdomme! ik heb het over droge kwaliteit, over 'specs'. Ik zeg níks over tone, niks over feel, 'mojo', NIKS over uitstraling, brandplacement. net als de vorige keer. leren jullie dan niks? blijven jullie altijd dan maar met je betonnen bord voor je kop lopen? blijkbaar wel.
Het maakt me geen fuck uit of je gibson, prs, fender, hamer, klira of egmond speelt. het zal me jeuken. het maakt me geen fuck uit of je een AAAAA artist grade flametop wilt, of je top liever bedekt met met fluffy shit als zz top.
wat mij wel interesseert is hoe een instrument gemaakt is. en als je kijkt puur naar wat er geleverd word, is gibson eigenlijk gewoon te duur voor wat je krijgt. nogmaals, alleen gebaseerd op specs. Het argument 'ja want zij moeten ook hun brood verdienen, en de electriciteitsrekening betalen' slaat nergens op, omdat alle andere bouwers dat ook moeten doen. En ik wil alleen maar aangeven dat een paar features extra plots honderden euro's meer kosten bij gibson, en vergelijkbare modellen bij andere merken, evenveel, of minder, kosten, en dan met betere afwerking.
dáár gaat het om! En ik vind dat er een hoop kleine 'ghostbuilders' zijn die beter spul leveren dan de gevestigde merken, waar je ook 1800-2200 euro voor betaald. maar met een afwerking en oog voor detail waar gibson echt niet aan komt. zijn ze nooit aan gekomen, sinds Norlin ze overgenomen heeft. Maar ik vind ook dat de LP junior uit de customshop gruwelijk klinkt (maar belabberd speelt!), en ik vind ook dat de beano LP van clapton geweldig klinkt, en de es335 van clapton een pareltje is, en dat de page-sig LP om van te kwijlen is. Maar je betaald daar gruwelijk veel voor. kijk naar de page LP custom. die kostte tegen de 6500 euro aan. en wat kreeg je extra voor die 3500, vergeleken bij de 'gewone' LP custom? een extra pickup, speciale toggle, en de handtekening van page. verder niks. in die tijd deed gibson namelijk (nog) niet aan het weight relief-en van de customs.
Ik zal het anders zeggen, in de hoop dat jullie het dan snappen. Voor een mazda mx5 heb je een ongelooflijk gave 2 zitter. kost 30,000 euro.
de bmw z4 is bijna het dubbele, maar de mx5 rijdt lekkerder, scheurt fijner, trekt nagenoeg even snel op, is zelfs nog wat zuiniger... je gaat beiden echt niet gebruiken om je wekelijkse schappies te doen bij de appie! je scheurt ermee. maar toch verkoopt de bmw enorm, en de mx minder. waarom? merk! en tóch is de mazda een betere koop, omdat je meer waar voor je geld krijgt!
Ander voorbeeld. Ik heb een seiko spb001, een automatisch horloge, 29900 vibraties per minuut, gehard saffier voor en achter, 26 juwelen (ik geloof 26, in ieder geval: meer dan 20), en gehard staal. Kost 500 euro in de USA, 900 in de EU. hij loopt precieser dan de COSC-normen. Ik heb ook een omega seamaster en een breitling ocean special 1500m. beiden chronometers, beiden COSC-gekeurd. kosten ieder minimaal 2000 euro. maar beiden met veel mindere specs. Ik heb ze gkocht, vanwege de naam, betrouwbaarheid, het merk. maar is de seiko een beter horloge? ja, absoluut. gegarandeerd.
verder zoeken jullie het maar uit met je merkgeiligheid. van mij mogen jullie, maar wees niet zo naief om te denken dat gibson heilig is, of dat het ultiem is, en dat er niks mis mee is, want er is genoeg mis mee.
nog een laatste anekdote. Ik heb bij het reparatiecentrum van een grote gibson-dealer regelmatig gibson LP customshoppers gezien, met inleg die uit de toets is gelazerd, of met getordeerde halzen. ze verkochten ongeveer evenveel PRS-en als gibsons, en je zag er zelden een PRS hangen. waarom?
Bij gibson gooit men er bijna standaard een nieuw set elementen in. Bij PRS nooit. waarom?
Oh, en for the record: ik heb geen enkele PRS in huis
PRS is alleen de meest directe concurrent voor gibson.
Regels voor berichten