Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 22
    Senior Member

Thumbs up

Hey Luitjes,

Ik gebruikte eerst airbrush verf van Schminke,deze is kleurvast ,later ben ik createx auto-air gaan gebruiken,deze is ook kleurvast.
    Voordeel van deze verven is dat ze op waterbasis zijn,af te lakken met 2k lak en met cellulose,en kleurvast en een grote reeks aan kleuren,zowel dekkend als transparant.
    Mijn LOTR Les paul heb ik met deze verf gedaan.

groetjes Charlotte

Senior Member
    Blog Entries
    2

Standaard

ik heb juist vanwege het verkleuren verschillende (langjarige) testen gedaan met ecoline, inkt, clou, transtint en met de verschillende blanke lakken en wat me opvalt is dat ecoline nou net niet verkleurt terwijl inkt dit eigenlijk al heel snel doet.

qua kleurechtheid staat ecoline redelijk boven aan bij mij, transtint en clou werken ook prima, met de verschillende inkten heb ik wat wisselend succes mee gehad
    voor double stainen combineer ik meestal een solid airbrush paint van etac of schmincke met transtint (wanneer ik wat meer traditionelere kleur wil) of ecoline voor de wat meer schokkendere kleuren
    wegens een ernstig gebrek aan tijd heb ik verschillende lak projecten waarbij ik soms noodgedwongen jaren aan een gitaar werk en omdat ik altijd foto's maak van de gitaar direkt na het stainen kan ik dan goed vergelijken of er in de loop van de tijd een kleur verschil is opgetreden.
    Moderne celluloses verkleuren nog maar weinig (acryl eigenlijk meer dan cellulose) en 2k nagenoeg niet

deze is met ecoline gedaan (3 jaar geleden) en nog steeds even sprankelend van kleur

deze is met waterman inkt gedaan en deze kleur was de eerste maand nog een donker matteo blauw (tropisch blauw) en hij is nu donker grijs/blauw en dat verkleuren begon al na pakweg 6 weken

dit was de kleur net na het spuiten
    http://www.pixum.nl/album/image/id/440038/page/34
    life sucks and then you die

Senior Member

Standaard

@fred
    ik denk niet dat je een goedkope supermarkt/wibra etc ecoline gebruikt?
    volgens mij heeft de kwaliteit van de ecoline zelf natuurlijk de meeste invloed.

Senior Member
    Blog Entries
    2

Standaard

tuurlijk, koop inderdaad niet een starterspack kleuren bij de Lidle voor dit soort projectjes

(ik gebruik zelf Talens)

btw de inkt die voor de blauwe gitaar heb gebruikt is van waterman en was de duurste die er te krijgen was, dus ga niet alleen op de prijs af en doe zelf ook testjes met de kleuren die je wilt gaan gebruiken (of pm mij even, ik heb genoeg topjes verpest met oefenen )

Standaard

Ik heb zelf ook geen slechte ervaring met ecoline. (Op korte termijn dan)
    Op lange termijn zou ik toch liever verkleuringen vermijden, maar natuurlijk zijn ervaringen belangrijker dan alle theorieën die worden verkondigd.

Senior Member
    Blog Entries
    2

Standaard

op zich wel goed dat een winkelier je er op merkzaam maakt dat zoiets kan gebeuren, ik ben ook door schade en schade wijs geworden en inderdaad niet alle ecoline is gelijk

ik bewaar altijd de lege potjes ecoline zodat ik later nog kan zien met elke tinten ik voor welke gitaar gewerkt heb en ook welke kleuren wellicht slecht gereageerd hebben (een aantal lichte blauw kleuren van Talens zijn bijvoorbeeld niet goed verdunbaar met water)

Senior Member

Standaard

Verkleuring is toch mooi man....

Niet voor niets dat je een hele rats gelige les pauls hebt (nieuw) waar ze ze vroegah alleen met burst hadden.

Tis gewoon cool.

Rood is sowieso een moeilijke kleur, in ieder geval bij pigmenten. Rode auto's vervagen het snelst, rode verf is het moeilijkst om goed dekkend te krijgen. Ik denk dat dat is omdat de golflengte van rood licht het langst is waardoor ze relatief veel UV opneemt, wat de stoffen afbreekt. (hoe werkt afbraak van UV licht eigenlijk? worden electronen uit hun baan geschopt of krijgen atomen een klapper waardoor ze ietsje verder van elkaar vandaan komen te liggen waardoor de vanderwaalskrachten minder worden of hoe werrukt die shizzle??)
    Gezocht: SD '59 Brug, SD Pearly Gates Brug, Tele Neck- Element
    Aangeboden: Sperzel Tuners 6 x 1 Chrome

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RS-Rik Bekijk bericht
    Verkleuring is toch mooi man....

Niet voor niets dat je een hele rats gelige les pauls hebt (nieuw) waar ze ze vroegah alleen met burst hadden.

Tis gewoon cool.
    )
    Van sunburst naar geel heb ik minder problemen, maar als je een diep paarse gitaar hebt en enkele jaren later een roze, dat vind ik net iets minder fijn.

Senior Member
    Blog Entries
    1

Standaard

gibson kleurde vroegah (en nu nog) de nitro in de 'juiste' kleur! de deden niet aan stains. de nitro verkleurde, niet de stain. de stains van nu verkleuren veel minder dan vroeger.

Senior Member
    Blog Entries
    2

Standaard

het geel is wel een stain hoor bij gibson, alleen de burst kleuren zijn translucent , en inderdaad het rood in de bursts tot 1960 verkleurde (zelfs zonder zonlicht exposure en vaak binnen een paar maanden) hierdoor kun je ook snel het verschil zien tussen een 1959 en een mid 1960 (de laatste is veel roder)

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten