Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cannondale_01 Bekijk bericht
Begonnen met de hardware zeg maar. Heb me ingeleefd in het aardingsepistel van iWishmaster en flo123 een stukje terug. Ik loop meteen tegen 3 zaken aan. Ten eerste: er komen 4 aardingspunten tw netspanning, voeding, voortrap en eindtrap. Nu komt er ook een groundlift schakelaar deze ontkoppelt de tonestack van aarde die een extra boost aan het geluid geeft. Loop ik daar geen enorm risico mee? Want een dynamisch deel uit het schema wordt ontkoppelt. OK het wordt deels buiten werking gesteld maar toch. Te ver gezocht?
Ja
Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cannondale_01 Bekijk bericht
Ten tweede wordt er het volgende geopperd:
-Verbind de aarde van de DC (Secundaire kant van de trafo en dus ook de signalen) maar op één plek met het metalen chassis: helemaal in het begin bij de eerste voedingselco. Dat punt heb ik vastgelegd. Vervolgens:

-Leg een 'bus' ground die vanaf dat punt naar de 'ster-aardpunten' van je gainstages gaan.

Als ik een busleiding maak en die pikt onderweg een signaal op en doorgeeft aan de bedrading in de buurt creëer ik toch een extra risico op oscillatie? Of kan dat niet omdat de bus de aarde is? Ik bedoel afdoende geaard? Waarom zou ik dan een busleiding aanleggen? De afstanden zijn niet groot. Als het antwoord is: gewoon een busleiding aanleggen hoef ik dus ook niet te letten op de routing van de busleiding, toch?

Ten derde:
-De metalen omhulsels van de potmeters niet apart met aarde verbinden: die zijn geaard via het metalen chassis.
Er wordt in mijn geval een plexiachtig front gepland. Kunststof dus. Hierdoor kan je nooit volle bak de moeren van de potmeters aandraaien. De verbinding met het chassis is dus niet optimaal en zeker niet na verloop van tijd ivm oxidatie. Bedenk wel... de amp komt in mijn slaapkamer te staan . Toch maar wel aarden?

thx
Je moet het anders zien:
Denk in termen van een rivier. De kleine stromen (pre-amps) komen samen bij de grote stromen (eindtrap). Dat is ook de volgorde die je moet aanhouden van de grounding. Dus de GND van de pre-amp zover mogelijk weghouden van de GND van de einddtrap.

Verder zorgen dat draden elkaar kruisen en niet langs elkaar lopen. Dat verminderd de kans op oscillatie.
En er komt nog een ringetje tussen de plexi plaat en de moerg. En vast is vast. En dat geld ook zonder plexi plaat. Extra grounden op de potmeters is niet echt nodig. Maar mocht je twijfelen, wat houd je tegen. ff een plekje schoonvijlen op de achterkant dan hecht je soldeer beter.