Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 4 van 8 EersteEerste ... 23456 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 31 t/m 40 van 78
    Senior Member

Standaard

B+ is een beetje een rare benaming eigenlijk, weet niet precies waar het vandaan komt. Wat ermee bedoelt wordt is de gelijkspanning die via de eindtrafo op de platen van de eindbuizen komt te staan wanneer de trafo niet belast wordt. Meestal zit die aftakking op de eerste voedings-elco na de gelijkrichter. In geval van een diodebrug is die dus gelijk aan de secundaire hoogspanning maal wortel 2. In jouw geval:
    193.4*sqrt(2) = 273.5VDC
    202.2*sqrt(2) = 286VDC

Ik zou in de eerste instantie voor de eerste kiezen om de gloeispanning op een 'normale' waarde te houden.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cannondale_01 Bekijk bericht
    Trafo 369EX gemeten. http://www.hammondmfg.com/300series.htm Het schema klopt niet helemaal. de trafo heeft secundair twee spoelen High voltage en Filament#3 (rode en groene draden)

Bij de tweede meting was de netspanning iets hoger. Wellicht te maken met het tijdstip.
    Ik heb alles maar gemeten maar het alleen de 190V en de 6,3v nodig

Gemeten net spanning 220V
    primaire spoelen 120V - 120V

rood1 rood2 388
    Rood1 Rood / geel 193,4
    rood2 Rood / geel 193,4
    violet Rood / geel 46,2

rood1 violet 237,9
    rood2 violet 146,2

groen1 groen2 6,46
    groen1 groen / geel 3,23
    groen2 groen / geel 3,23

gemeten net spanning 230V
    primaire spoelen 110V - 120V

rood1 rood2 404
    Rood1 Rood / geel 202,3
    rood2 Rood / geel 202,2
    violet Rood / geel 48,3

rood1 violet 251,8
    rood2 violet 154,5

groen1 groen2 6,8
    groen1 groen / geel 3,41
    groen2 groen / geel 3,41

De vraag is nu ga ik voor de 2x120V spoelen omdat de secundaire waarden het dichtst bij het ontwerp komen. Weerstanden ect zijn berekend op de 190v en de 6,3v. Kies ik voor 110-120V spoel zullen de stromen hoger zijn. Ik kan vooraf niet overzien wat hier het gevolg van zal zijn. Slijt de buis sneller, geeft het geheel een ander geluid? Of kan ik iets anders verwachten? Rookwolken ofzo? Als de amp gebouwd is ga ik het natuurlijk wel ff een andere spoelsetting proberen
    Heb je de spanningen gemeten onder belasting of zo aan de draden? Indien het laatste, heb je niet zoveel aan de waarden. De spoelen hebben een interne weerstand waardoor in de praktijk de spanning wat zullen zakken.
    Nico

Standaard

Wishmaster

B+ is een beetje een rare benaming eigenlijk, weet niet precies waar het vandaan komt. Wat ermee bedoelt wordt is de gelijkspanning die via de eindtrafo op de platen van de eindbuizen komt te staan wanneer de trafo niet belast wordt. Meestal zit die aftakking op de eerste voedings-elco na de gelijkrichter. In geval van een diodebrug is die dus gelijk aan de secundaire hoogspanning maal wortel 2. In jouw geval:
    193.4*sqrt(2) = 273.5VDC
    202.2*sqrt(2) = 286VDC
    Dan hebben we het over hetzelfde punt. Ik weet dus wat ik daar kan verwachten.

Ja Nico, Gemeten zonder belasting! Wat voor een belasting moet ik eraan hangen om een goed beeld te krijgen. Ik weet nl niet hoe hoog de stromen zijn die in normale gebruiks toestand door de trafo geleverd worden. Of is er een vuistregel wat de spanningsval zal zijn. Als die aanzienlijk is moet ik dus voor optie 1 gaan (de 6,8V)

Senior Member

Standaard

Ik zou hem gewoon op 230V zetten. Dus 1 x 120V en 1 x 110V.
    Gewoon ff een weerstandje van rond de 100K er overheen is meestal al voldoende. De juiste meting kun je pas doen in het circuit zelf.
    Nico

Senior Member

Standaard

Bedankt voor het uitgebreide Grounding epistel. Daar kan ik wat mee!

Mijn onderdelen betrek ik van de plaatselijke leveranciers. Goed voor de plaatselijke economie.
    Dus Verelec.com leverde de hardware/componenten en de plaatselijke houtboer het hout voor de combo. Voor de speaker ben ik vreemd gegaan.
    Nu nog opzoek naar een leverancier voor faceplates.
    Vandaag het chassis doorboord en hout gehaald.
    Ik denk dat we hier wel uit kunnen komen!
    Het leven is wel leuk! Make your own point.. to point!!
    www.giablo.nl Modificaties en onderhoud.

Standaard

OK, dan gaan we voor de "hoge" variant. En daarna meten maar. Ik weet nog niet wat de waarden zijn die ik moet gaan meten. Maar met jullie hulp kom ik er zeker uit.
    Mijn schoonpa kwam met een boek uit 1972 aan let op; KURSUS zendexamen. Echt te gek. In Jip en Janneke taal wordt de buizen theorie beschreven.

Hey Arjen check ff je mail.

pandjesbaas

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door iWishmaster Bekijk bericht
    B+ is een beetje een rare benaming eigenlijk, weet niet precies waar het vandaan komt.
    In de begintijd van de elektronica, die toen uitsluitend het fenomeen radio omvatte,
    werden apparaten gevoed door batterijen.
    De "anodebatterij", vaak bestaand uit natte elementen
    ( 100 of meer glazen potjes met zuur & metaalstrips in serie, echt waar)
    leverden de B+, van het Engelse "battery"

Standaard

Begonnen met de hardware zeg maar. Heb me ingeleefd in het aardingsepistel van iWishmaster en flo123 een stukje terug. Ik loop meteen tegen 3 zaken aan. Ten eerste: er komen 4 aardingspunten tw netspanning, voeding, voortrap en eindtrap. Nu komt er ook een groundlift schakelaar deze ontkoppelt de tonestack van aarde die een extra boost aan het geluid geeft. Loop ik daar geen enorm risico mee? Want een dynamisch deel uit het schema wordt ontkoppelt. OK het wordt deels buiten werking gesteld maar toch. Te ver gezocht?

Ten tweede wordt er het volgende geopperd:
    -Verbind de aarde van de DC (Secundaire kant van de trafo en dus ook de signalen) maar op één plek met het metalen chassis: helemaal in het begin bij de eerste voedingselco. Dat punt heb ik vastgelegd. Vervolgens:

-Leg een 'bus' ground die vanaf dat punt naar de 'ster-aardpunten' van je gainstages gaan.

Als ik een busleiding maak en die pikt onderweg een signaal op en doorgeeft aan de bedrading in de buurt creëer ik toch een extra risico op oscillatie? Of kan dat niet omdat de bus de aarde is? Ik bedoel afdoende geaard? Waarom zou ik dan een busleiding aanleggen? De afstanden zijn niet groot. Als het antwoord is: gewoon een busleiding aanleggen hoef ik dus ook niet te letten op de routing van de busleiding, toch?

Ten derde:
    -De metalen omhulsels van de potmeters niet apart met aarde verbinden: die zijn geaard via het metalen chassis.
    Er wordt in mijn geval een plexiachtig front gepland. Kunststof dus. Hierdoor kan je nooit volle bak de moeren van de potmeters aandraaien. De verbinding met het chassis is dus niet optimaal en zeker niet na verloop van tijd ivm oxidatie. Bedenk wel... de amp komt in mijn slaapkamer te staan . Toch maar wel aarden?

thx

Senior Member

Standaard

Begonnen met de hardware zeg maar. Heb me ingeleefd in het aardingsepistel van iWishmaster en flo123 een stukje terug. Ik loop meteen tegen 3 zaken aan. Ten eerste: er komen 4 aardingspunten tw netspanning, voeding, voortrap en eindtrap. Nu komt er ook een groundlift schakelaar deze ontkoppelt de tonestack van aarde die een extra boost aan het geluid geeft. Loop ik daar geen enorm risico mee? Want een dynamisch deel uit het schema wordt ontkoppelt. OK het wordt deels buiten werking gesteld maar toch. Te ver gezocht?
    Ja
    Ten tweede wordt er het volgende geopperd:
    -Verbind de aarde van de DC (Secundaire kant van de trafo en dus ook de signalen) maar op één plek met het metalen chassis: helemaal in het begin bij de eerste voedingselco. Dat punt heb ik vastgelegd. Vervolgens:

-Leg een 'bus' ground die vanaf dat punt naar de 'ster-aardpunten' van je gainstages gaan.

Als ik een busleiding maak en die pikt onderweg een signaal op en doorgeeft aan de bedrading in de buurt creëer ik toch een extra risico op oscillatie? Of kan dat niet omdat de bus de aarde is? Ik bedoel afdoende geaard? Waarom zou ik dan een busleiding aanleggen? De afstanden zijn niet groot. Als het antwoord is: gewoon een busleiding aanleggen hoef ik dus ook niet te letten op de routing van de busleiding, toch?

Ten derde:
    -De metalen omhulsels van de potmeters niet apart met aarde verbinden: die zijn geaard via het metalen chassis.
    Er wordt in mijn geval een plexiachtig front gepland. Kunststof dus. Hierdoor kan je nooit volle bak de moeren van de potmeters aandraaien. De verbinding met het chassis is dus niet optimaal en zeker niet na verloop van tijd ivm oxidatie. Bedenk wel... de amp komt in mijn slaapkamer te staan . Toch maar wel aarden?

thx
    Je moet het anders zien:
    Denk in termen van een rivier. De kleine stromen (pre-amps) komen samen bij de grote stromen (eindtrap). Dat is ook de volgorde die je moet aanhouden van de grounding. Dus de GND van de pre-amp zover mogelijk weghouden van de GND van de einddtrap.

Verder zorgen dat draden elkaar kruisen en niet langs elkaar lopen. Dat verminderd de kans op oscillatie.
    En er komt nog een ringetje tussen de plexi plaat en de moerg. En vast is vast. En dat geld ook zonder plexi plaat. Extra grounden op de potmeters is niet echt nodig. Maar mocht je twijfelen, wat houd je tegen. ff een plekje schoonvijlen op de achterkant dan hecht je soldeer beter.
    Nico

Senior Member

Standaard

Je moet het anders zien:
    Denk in termen van een rivier. De kleine stromen (pre-amps) komen samen bij de grote stromen (eindtrap). Dat is ook de volgorde die je moet aanhouden van de grounding. Dus de GND van de pre-amp zover mogelijk weghouden van de GND van de einddtrap.
    ...Ik ben hier nog niet zo lang geleden toch mee op m'n bek gegaan zeg!!
    Die vergelijkiing met rivier is echt wel wat je moet onthouden!
    Het leven is wel leuk! Make your own point.. to point!!
    www.giablo.nl Modificaties en onderhoud.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten