Toch wel hoor, the plus pompt het signaal op tot een zeker niveau waarna het door de diode's wordt afgekapt. Dat is juist clippen. In dit geval gebeurt het ook nog eens asymetrisch omdat er voor de positieve toppen een ander spanningsniveau geldt dan voor de negatieve toppen
Laatst gewijzigd door cluseau; 26 januari 2011 om 14:07
Dat is idd een spanning. Wisselspanning om precies te zijn, maar geen zuivere sinusvorm al lijkt het er wel een beetje op. In de gitaar zelf ontstaan ook al veel grillige mengproducten waar de gitaar opbouw en onderdelen mede verantwoordelijk voor zijn. Het fijne weet ik daar niet van. Als je gaat meten aan een effect lijkt mij het beste dat je als ingangs signaal een zuivere sinus uit een toongenerator neemt. Hier kun je dan beter het effect van de schakeling beoordelen omdat je exact weet wat voor signaal er in gaat en dat signaal ook van constante kwaliteit is. Een gitaarsignaal is namelijk alleen aanwezig als je een snaar aanslaat en ook is het signaal constant aan verandering onderhevig. In eerste instantie onbruikbaar om metingen mee te verrichten.
Laatst gewijzigd door cluseau; 26 januari 2011 om 14:06
ja klopt ja ik heb hem op school ook al aan de scoop gehange. met de toongenerator een sinusuide gecreerd en dan met het pedaal er tussen naar de scoop. ik heb ook nog grafieken en filmpjes hier van.
ik ga nu maar een eerst uitzoeken hoe het precies met het gitaar signaal zit :P
Vraag is ook bij Newtone gepost. Zodat we niets dubbel gaan doen:
http://www.newtone-online.nl/forum/i...ic,5291.0.html
Het gitaar signaal is een complexe wissel spanning opgebouwd uit allerlei frequenties die harmonisch met elkaar samen hangen afhankelijk van de noot die je speelt op een snaar:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Snaar_%28muziek%29
Laatst gewijzigd door flo123; 26 januari 2011 om 14:24
sorry dat ik dat niet verteld heb, ik dacht alleen dat mensen die daar op zitten (en het pedaal "ontworpen" hebben, mij er meer van konden vertellen).
maar aan de andere kant op gitaarnet heb je mensen die dalijks aan versterkers zitten te bouwen, ik dat zij mij ook wel konden helpen.
kansen sprijding
maar flo je bent geweldig ook hier kan ik weer heel veel mee![]()
Een gitaarsignaal bestaat uit verschillende frequenties die samen een toon vormen. Dit geld zelfs als je 1 snaar aanslaat. Als je 1 noot op de gitaar maakt heb je naast de grondtoon ook harmonischen. Dit zijn frequenties die bijvoorbeeld het dubbele zijn van de grondtoon of 3 of 4 keer zo hoog etc.
Het zijn de harmonischen die uiteindelijk de klank van de toon bepalen. Het signaal dat uit de gitaar komt is het product van de grondtoon en de harmonischen waardoor het niet meer lijkt op een zuivere sinus. Uitzondering hierop is het aanslaan van natuurlijke harmonischen op de gitaar. (je kent het wel: zachtjes de vinger iets op de snaar leggen en dan aanslaan. 5e, 7e 12e fret etc.) Dan zie je wel een min of meer zuivere sinus op je scoop.
Verder is bij aanslag het signaal vele malen groter dan bij een klinkende toon.
Het signaal van de gitaar komt binnen op de + ingang van het IC via C2 en R2.
C1 zorgt voor een soort high roll off en werkt vooral als je de volume op de gitaar terug draaid. Hoe verder je de volume knop op je gitaar terug draaid, hoe doffer het geluid wordt. Handig als je voor rhythm stukken je volume terug draaid en voor solos je volume helemaal open zet. Zo heb je een goed verschil tussen solo en rhythm zonder te hoeven schakelen.
Het signaal wordt versterkt in de opamp. De versterking hangt af van het teruggekoppelde uitgangssignaal op de ingang. Veel tegenkoppeling is minder versterking en omgekeerd. R4 is de tegenkoppel weerstand en met P1 regel je de hoeveelheid (tegenkoppeling) versterking van het IC en daarmee ook de hoeveelheid oversturing. Het uitgangssignaal wordt namelijk nooit groter dan de doorlaat spanning van de diodes die het uitgangssignaal boven een bepaalde drempelwaarde afkappen. Voor een enkele diode is dit +/- 0,6 v voor 2 in serie dus 1,2 V.
Hoe sterk de diodes clippen (het signaal afkappen) hangt af van de grote van het toegevoerde signaal. (vandaar dat het uitgangssignaal van het IC ook meteen de hoeveelheid distortion bepaald) Als de toegevoerde sinus onder de drempelspanning van de diodes blijft het je geen oversturing. Wordt het signaal iets groter dan de drempel spanning dan worden de toppen er af gehaald. Word het signaal nog groter dan gaat het afgekapte signaal steeds meer op een blokgolf lijken. Dit omdat het signaal in de stijle flank van de sinus al wordt afgekapt.
De sustain die een distortion pedaal geeft is daarmee ook verklaard: het gitaarsignaal wordt tot ver boven de drempelspanning van de diode versterkt en ook al sterft de gitaartoon uit, zolang het signaal nog groter is dan de drempelspanning van de diodes blijft het even hard klinken, echter met steeds minder wordende distortion. Hiermee zie je dus ook dat: hoe meer distortion in het signaal zit dit ten koste gaat van de dynamiek van het spelen.
C5 en R8 zijn samen een filtertje om hoog uit het overstuurde signaal te halen. Omdat een diode het signaal vrij abrupt afkapt krijg je veel hoge harmonischen die erg fizzie en earpiercing klinken. Dit wil je een beetje afronden voor een vollere en muzikalere toon.
Ik hoop dat je er wat aan hebt...
Laatst gewijzigd door guitarnijboer; 26 januari 2011 om 14:44
Ik snap dat de TS op beide forums post. Zou ik ook doen, geen probleem mee.
Het lijkt me alleen vervelend voor de mensen die reageren, als ze moeite doen terwijl het ergens anders al beantwoord is ... vandaar.![]()
Favorieten/bladwijzers