Zo'n biasprobe meet volgens mij ook gewoon de kathodestroom. Dus idd corrigeren. Er mag dus 40mA door je kathode gaan. Je kunt voor de grap ook eens een stuk kouder biassen en dan kijken hoe dat klinkt. Gewoon een beetje experimenteren.
Ik weet niet welke methode jouw adapters toepassen. Als ze in de kathodelijn meten wordt de meting onvoorspelbaar. Het zou zomaar kunnen dat het schermrooster volop stroom staat te trekken wat de valse indruk wekt dat de anodestroom te hoog staat. Ik meet altijd de exacte anodestroom, In jouw geval is de totale dissipatie 75%, vind ik een beetje veel van het goede maar het kan wel als je de toelaatbare G2 dissipatie in de berekening meeneemt.
Waarom worden EL84's eigenlijk zo vaak op 90% (Soms zelfs >100%) gebiast? 30mA @ 360V is doodgewoon.
Zie ze nog wel hoger staan hoor, ze worden dan ook vrolijk opgevreten. Als je de amp flink gebruikt maakt het voor de slijtage natuurlijk niet uit hoe hoog de ruststroom is. De stuurstroom gaat er vrolijk overheen. Als je voornamelijk laag niveau uitstuurd is de hoge ruststroom wel van belang voor de levensduur.
Hmm, rare traditie is dat toch. De Hammond L100-eindversterker die ik van marktplaats had gehaald had zijn EL84's op 14W draaien geloof ik. Gewoon 130 Ohm kathodeweerstandje, 360V voeding. Dan moet er wel bijgezegd worden dat de buizengelijkrichter eruit was, maar toch. Die buisjes daarvan doen het nog perfect, de originele Hammond-buizen. Wie maakte die ook alweer? Laatst wist ik het nog, was een goede producent, goede buizen.
Favorieten/bladwijzers