Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 9 van 24 EersteEerste ... 789101119 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 81 t/m 90 van 232
    Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Thiez Bekijk bericht
    Ik weet idd dat ze er zijn, maar had eigenlijk graag zo een boor gehad:

Die centreren mooier, er zitten voorsnijders aan dus een mooie kant aan het gat zonder kans op splinteren en dan heeft het gat een vlakke onderkant ipv de schuine kanten van een metaalboor.
    Had laatst hetzelfde probleem bij het boren van studgaten. Ik gebruik liever geen speed/vlinderboren die je makkelijk wat kleiner kan maken. Een houtspiraalboor kan je even licht tegen de slijpsteen houden en zo iets kleiner maken, voorzichtig en steeds even een proefje boren totdat je de juiste diameter hebt.

Omdat een fretboard taps loopt heb je de keus, of de dikte aan de zijkant overal gelijk,(mooier want dit zie je) of in het midden. Zorg er iig voor dat hij perfect vlak is nadat hij op de hals is gelijmd. Het best kan je dat doen na het shapen van het halsprofiel omdat er nog wel eens spanningen in het hout kunnen zitten. Dus voordat je gaat fretten alles even goed nakijken en liefst een paar dagen wachten.

Banned

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door aaronstonebeat Bekijk bericht
    Zeker dat 'vlakken met de halspen op spanning' is een zeer waardevol inzicht; 'had ik dat maar eerder beseft' denk ik nu
    Bij mij "viel dat kwartje" bij de bouw van een necktrough strat met een hele dikke gelamineerde hals van esdoorn en wenge. Zo stijf als een honkballknuppel. De zwaarste set snaren trok hem nieteens meer hol. Gelukkig had die wel een dual action halspen, maar ik heb hem toch maar even hol gevlakt voor de zekerheid.

Senior Member

Standaard

Ok bedankt voor de tip. Ik moet hem nog verlijmen op de hals. Ik had eerste de radius ingeschuurd.
    Hij is opzich nog redelijk dik maar ik denk dat ik het er wel mee ga doen. Aangezien de hals en het fretboard beide maple zijn maakt het niet zo veel uit dat het fretboard iets dikker is als normaal.
    Ga ik hem er eerst op lijmen en de contouren erin brengen, en dan nog een keer vlakken met de halspen op spanning.

Bedankt!
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

Banned

Standaard

Aangezien de hals en het fretboard beide maple zijn maakt het niet zo veel uit dat het fretboard iets dikker is als normaal.
    Let er wel op dat wat er vooraan extra bijkomt, achter dus in mindering is (halspenkanaal en de rest aan hout die hier minimaal achter moet). Superslanke halsjes zouden problemen kunnen krijgen met de extra dikke toets.

Senior Member

Standaard

Je bedoelt dat er meer hout aan de voorkant van de halspen en minder aan de achterkant komt te zitten?
    Dan zou ik de toets nog dunner moeten maken.... maar ik ben dat schuren onderhand wel beetje zat haha. Het is echt een helse klus. Zeker nu de radius erin zit en het schuurblok dus over de volle breedte schuurt. Dan wordt het fretboard nog maar heeel langzaam dunner.

Banned

Standaard

yep, en bij super dunne halsjes kan dat betekenen dat er te weinig vlees aan de achterkant zit en de halspen dwars door de rug van de hals naar buitenkomt.

Senior Member

Standaard

Ik zit nog een beetje te twijfelen over de hals. Het moet wel een beetje superstratje worden. Vandaar ook de 16" radius in het fretboard. En dun halsje was eigenlijk wel de bedoeling ook, maar speelde laatst op een dikke fenderhals die toch wel erg lekker in de hand lag moet ik zeggen. Dus twijfel een beetje

Senior Member

Standaard

Nog even een vraagje;
    Hoe kan ik het beste mijn fretboard op de hals lijmen? voor mij body verlijmen heb ik een bruisende lijm gebruikt maar wanneer ik deze voor mijn fretboard gebruik vult het misschien ook mijn trussrodkanaal op.
    alvast bedankt.

Senior Member

Standaard

Nog even een vraagje;
    Hoe kan ik het beste mijn fretboard op de hals lijmen? voor mij body verlijmen heb ik een bruisende lijm gebruikt maar wanneer ik deze voor mijn fretboard gebruik vult het misschien ook mijn trussrodkanaal op.
    alvast bedankt.
    Ik gebruik gewoon titebond of normale witte houtlijm. Er zijn ook bouwers die lijm gebruiken die je warm moet maken (huidenlijm of beenderlijm geloof ik, ik heb er zelf geen ervaring mee), omdat je daarmee eventueel ooit de toets weer los kunt maken. Ik zou inderdaad geen bruislijm gebruiken.
    - Voor cnc gefreesde radius dishes , gitaarmallen of JIGS kijk op http://www.TemplatesAndJigs.com Nieuw : Firebird, Hamer Sunburst, Les Paul Jr double cut, Jazzmaster bass, Stingray, Blackmachine, en meer...[/B]

Senior Member

Standaard

Ok bedankt voor de tip. Gaan we doen

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten