Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 5 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 46
    Senior Member

Standaard Nieuwe pickups Fender Jaguar

Howdie!

Ik zou graag wat nieuwe pickups steken in mijn Jaguar (Classic Player) maar wou eens vragen of er hier mensen ervaring hebben met de verschillende mogelijke pickups.

Een meer 'beefier' sound is de bedoeling. De "Hot for Jaguar" en "Quarter Pound" van Seymour Duncan vallen veel in de smaak blijkbaar. Ook veel goeds gelezen over de Curtis Novak pickups maar weet niet of die in België/Nederland te verkrijgen zijn ...

Any thoughts? Thank you!

Standaard

Novaks kun je bij Curtis Novak zelf kopen en die stuurt ze dan op naar NL. Ik heb Novaks in mijn jazzmaster zitten en dat bevalt goed.
    Ik zou verder een beetje oppassen met SD 1/4-pounders, want de jazzmaster variant daarvan wil nog wel eens vrij schel worden. Geen idee of dat bij de jaguar versie ook zo is overigens.

Senior Member

Standaard

TV Jones pickups of P90's.

http://www.tvjones.com/

http://www.thomann.de/nl/p-90_groeftaster.html

Wil je het meer origineel houden zou ik gaan voor de fender Humbucker;
    Daar is een neck humbucker en een bridge humbucker van.
    http://www.thomann.de/nl/fender_57_r...umbucker_n.htm

Voordat je dingen verandert, lees eerst dit;
    http://www.fenderjaguar.net/setup.htm

Het is misschien beter er een gitaar erbij te kopen dan je jaguar te gaan versleutelen. Nu heeft ie gewoon een goede tweedehands waarde. Ga je eraan sleutelen halveer je de waarde direct.... Een stel pickups is algauw 200 euro. Een andere gitaar misschien 300...
    Laatst gewijzigd door muziekschuur; 11 januari 2011 om 10:22
    Ik ben gek op het maken van muziek.... Met bas gitaar en synthesizers. Ik neem op en mix.... Ik doe het allemaal en al heel lang.... Misschien dat ik ooit er goed in wordt...

Moderator

Music

Ik blijf me verbazen over de adviezen die je geeft
    Welke TV Jones elementen had je in gedachten? En in welk formaat? En waarom in vredesnaam een humbucker of P90?? Zijn beide niet te vergleijken met TV Jones elementen, die link snap ik al helemaal niet. Wel eens P90s in een Jaguar gehad? Gehoord hoe anders dat is t.o.v. P90s in een Les Paul Special bijvoorbeeld?
    Voor alle opties die je nu noemt moet er gefreesd worden in de body. Dan nog halveer je daar de waarde niet mee, maar waarom moeilijk doen?

Neus eens rond bij Curtis Novak. En als je er niet helemaal uitkomt: mailen, hij geeft uitstekend advies.
    Daarnaast: als je vetter wil klinken moet je van de 1M pots af. Probeer eerst eens 250k pots uit voordat je aan de andere elementen gaat. Haalt een heel stuk bijtend hoog eraf.
    "Het is maar een spelletje" - Confucius

Senior Member

Standaard

Mijn ervaring met Curtis Novak is ook puur positief. Heb hem een mailtje gestuurd met mijn wensen, hij stuurde me een paypal betaalverzoek en plusminus twee weken later kreeg ik m'n element.

Ik heb geen ervaringen de quarter pounders enzo, heb wel een SD JB Jr in mijn Jaguar - klinkt véél dikker, maar laat ook weinig over van het geluid van de gitaar zelf.

Senior Member

Standaard

Ik heb quarterpounds er in gezet.
    Resultaat:
    -meer output
    -meer tone
    -meer mid
    -beter geschikt voor rock/hard rock (mooiere vervorming)

Plus een heel erg belangrijk plus punt. Geen microphonische feedback (helemaal als je ook de ijzeren kapjes weghaalt)

Uiteraard zijn al deze verandering omkeerbaar. Daarnaast denk ik dat je de waarde van je gitaar juist toeneemt als je er betere pickups in zet.

Senior Member

Standaard

@muziekschuur. De mogelijkheden die ik zelf aangaf waren allemaal single coils. Als ik humbuckers of P90's wens, zou ik wel een andere keuze gemaakt hebben qua gitaar. Btw, een pickup upgrade lijkt mij nu niet echt de waarde van een gitaar te halveren, integendeel...

@Mitch. Heb gelezen dat die switch idd voor wat minder hoog zorgt maar zorgt die ook voor een algemeen vettere sound? Heb mij nooit zo verdiept in pickups dus pardon me voor de nOObish vragen

@jaywalker. I'd like that!

Ben eigenlijk echt op zoek naar een agressieve tone met veel bite (vandaar de jaguar) die toch serieus wat low end en body heeft. Aangezien de Jaguar op dat laatste niet echt een patent heeft, probeer ik het wat te camoufleren met de meer op bas gerichte 2x12 van Orange en mss dus nieuwe pickups. De meer vintage gericht pickups die het originele karakter van de gitaar behouden is dus mss niet echt nodig. Ik weet niet of die Curtis Novak's daar naar streven, anders denk ik dat meer naar de Seymour Duncan's neig. Tenzij die compleet een andere sound geven. Een beetje "Jag-karakter" mag wel

Senior Member

Standaard

Curtis claimt dat hij zoveel Jag-pickups heeft gewonden dat hij ze eenvoudig kan aanpassen aan de wensen van de klant. Als je hem dus een mailtje stuurt en daarin zegt dat je wel de bite van je Jag wilt houden, maar toch flink wat laag mist in je geluid, dan zal hij vast wel zeggen of hij dat voor je kan doen. Zeker omdat je best duidelijk lijkt te kunnen omschrijven wat eraan scheelt. Ik denk in elk geval dat dat een makkelijke oplossing is want het scheelt een hoop zoekwerk.

De switch die nu in je Jaguar zit schakelt (alleen het halselement) naar een tonepot van 50k, en dat haalt juist ongeveer alle agressiviteit uit de gitaar. Als je er pots van 250k in zet, dan dempt dat het hoog een stuk minder. Vergelijkbaar met het terugdraaien van je tonepot, maar wel muzikaler.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door FruscianteFan Bekijk bericht
    Curtis claimt dat hij zoveel Jag-pickups heeft gewonden dat hij ze eenvoudig kan aanpassen aan de wensen van de klant. Als je hem dus een mailtje stuurt en daarin zegt dat je wel de bite van je Jag wilt houden, maar toch flink wat laag mist in je geluid, dan zal hij vast wel zeggen of hij dat voor je kan doen. Zeker omdat je best duidelijk lijkt te kunnen omschrijven wat eraan scheelt. Ik denk in elk geval dat dat een makkelijke oplossing is want het scheelt een hoop zoekwerk.

De switch die nu in je Jaguar zit schakelt (alleen het halselement) naar een tonepot van 50k, en dat haalt juist ongeveer alle agressiviteit uit de gitaar. Als je er pots van 250k in zet, dan dempt dat het hoog een stuk minder. Vergelijkbaar met het terugdraaien van je tonepot, maar wel muzikaler.
    Bedankt voor de info! Really helpful. Zal hem eens een mailtje sturen. Benieuwd!

Moderator

Music

Je krijgt er geen laag bij als je naar 250k pots gaat, maar de overmatige helderheid wordt teruggebracht naar Strat- of Tele helderheid, zeg maar. Meer dan genoeg dus.
    Als je écht laag mist is het mijn ervaring dat het vooral in de gitaar zelf ontbreekt. Steviger sound kun je bij een Jag dan halen uit andere pickups, dat zeker nog wel en ook eventueel een Mastery brug. Niet goedkoop, maar geeft wel meer ballen in het geluid.
    Maarreh.... Curtis rules
    "Het is maar een spelletje" - Confucius

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten