Plectrum is lastig, want ze zitten inderdaad erg vast. Volgens mij heb ik een schroevendraaier van een zakmes gebruikt...
Het heeft mij ongeveer een half jaar gekost voor ik er echt fatsoenlijk geluid uit kreeg, en nog eens een jaar voordat ik ook echt wist wat ik deed. Niet alleen qua geluid, maar ook wat dat betreft is het eigenlijk een apart instrument, en nieuwe instrumenten moet je leren spelen. In feite is het gewoon een synthesizer, een oscillator die je niet aanstuurt met toetsen maar met je gitaar.
Eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik het op dit moment in mijn band alleen maar gebruik voor de echte chaotische noise-momenten, maar er zijn zeker andere toepassingen voor. Weet niet hoe dat nu zit, maar toen ik naar demo's op zoek was, kwam ik niet veel verder dan een verschrikkelijk lelijke distortion die men eruit weet te krijgen, een beetje wat ik ook weleens doe. Soms gebruik ik hem ook om een soort van synth-wah te krijgen. Wat ik het mooiste vind, is te horen op mijn myspace: onderste link in m'n onderschrift, en dan 'thoughts & unknown' zit vol met de Freqbox.
Ik gebruik hem vooral veel icm andere pedalen, met name de Rat is vrij essentieel - een strakke distortion met veel compressie en sustain - om de noot stabiel te laten klinken. Maar gebruik hem dan weer bijna nooit (zoals op youtube veel gebeurt) met een mix tussen gitaar en effect. Ook houdt ik de waveform meestal onder de half 11. Wat je ook weleens tegenkomt, de 'drone note' waarbij je een constante noot (die alleen klinkt als je speelt) combineert met je gitaar, vind ik waardeloos.
Dus ja, die Moog is ontzettend vet, maar niet een effect dat je zo even snel bedient (al lukt me dat nu aardig), of een instrument dat je zomaar in alle muziek makkelijk kunt verwerken. De demo's op youtube doen hem echter geen recht aan.
Geklust van een aantal latjes dat nog in de garage rondzwerfde, wat donkerblauwe verf die blijkbaar voor buitenkozijnen bestemd was (€60 per potje, ouders niet blij), en voor de leut nog een paar ledjes op een 9v output aangesloten. Onder de bovenste laag hangt een harley benton powerplant. Het geheel gaat aan en uit met de lamp-voetschakelaar achter de crybaby.
Signaalketen: Gitaar=>NS-2 in, NS-2 send=> Dunlop GCB95 (TB en LED)=> MXR Dynacomp=> Ibanez Jemini=> Amp in. Fx send=> CE-3=> NS-2 return. NS-2 out=> DD3=> FX return.
Op deze manier staat alles behalve de delay in de NS-2 loop, inclusief pre-amp, en staan de chrous en de delay in de FX loop.
Het geheel bekabeld met de cordial kabels met rean stekkers van thomann.
![]()
Hey ziet er netjes uit hoor! Beetje het zelfde idee als waar ik nu mee bezig ben.
Hoe heb je die leds aangesloten als ik vragen mag?![]()
"Till I Cadillac"
Zoekt een setje TV Jones of Filtertrons
Thanks!
Die ledjes aansluiten wat heel simpel:
Ik heb van een van de voedingsdraadjes van de powerplant een van de stekkers afgeknipt, en hier alles op aangesloten. Op elk ledje heb ik een 1k weerstandje gesoldeerd, en de hele zooi parallel aan elkaar gesoldeerd. Was me wat te fel, dus ik heb in serie met de hele zooi nog een 3k weerstand gezet, en de toppen van de lensjes afgevijld, zodat ze mooi mat werden. Aan de onderkant van de plank zitten dus allemaal open soldeerverbindingen, afgedekt met een zooitje ducktape. In het donker geeft het een heel leuk effect.
Ik had een PT2, geruild tegen een PT pro, omdat ik gewoon meer ruimte tussen de pedalen wilde. (en er komt een delay aan
![]()
@Basileia Mooi! Ziet er netjes en stevig uit! Ook een tevreden Powerplant gebruiker?
@the sure thing erg mooie collectie pedalen! Mooie delay verdiend het bord gewoon wel ja:P
Zeer tevreden powerplant-gebruiker. Nooit problemen mee gehad. Ik heb het binnenwerk eruit geschroefd, toen de bovenkant van binnenuit tegen m'n plank geschroefd, en toen het binnenwerk er weer in gezet, zal nooit loskomen.
Inderdaad zelfbouw. Aluminium kastje van newtone met 3 setjes jack in/outputs. Werkt super.
Favorieten/bladwijzers