Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 38 van 43 EersteEerste ... 283637383940 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 371 t/m 380 van 429

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door oigun Bekijk bericht
    WOW! Weinig knopjes en veel mogelijkheden cool!
    Vor puspulls zijn ook kleine pcb'tjes te krijgen wat eea makkelijker kan maken...Of niet.

Hmm, weet ik niet; het lijkt me eigenlijk alleen maar meer werk.

Ik denk dat de volgorde van solderen veel uit kan maken; moet ik een volgende keer eens op letten. Nu ben ik maar ergens begonnen en op een gegeven moment hingen die push/pull-pots al aan elkaar, met maar een paar centimeter ertussen, en moest er nog vanalles aan gesoldeerd worden. Dat had ik vast slimmer kunnen plannen.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

Senior Member

Standaard

je kan natuurlijk ook tijdelijk twee draden buiten de gitaar houden om daar steeds een andere weerstand tussen te zetten.

Standaard

Yep, doe ik ook; dat zijn die twee die naar buiten steken door het gaat voor de kill-switch:

Aaron Stonebeat

Standaard

Na er een tijdje over te hebben gedacht, ben ik gisteren begonnen met de nieuwe binding rond de toets. Alles in aanmerking genomen, denk ik dat er oorspronkelijk ook binding omheen heeft gezeten: richting de hiel is er nog een 'trapje' van de toets naar de hals en de positiemarkeringen waren alleen maar gaatjes in de rand van de toets. Kennelijk ooit verwijderd, lomp bijgeschuurd en overgekwast. Bij de topkam liep de toets zelfs een beetje taps toe.

Gelukkig had ik nog wat resten olijfessen-fineer van Cocobolo. Stap één was een paar reepjes van een dikke halve meter te voorzien van een rechte zijde. Zo recht mogelijk afsnijden, klemmen tussen een stuk mdf en een aluminium L-profiel en dan het uitstekende randje bijschuren, bleek de truc te doen.

Vervolgens heb ik eerst met schilderstape een reep exact in positie tegen de hals gezet (om schuiven tijdens het klemmen te voorkomen), vervolgens houtlijm langs de rand van de toets gesmeerd en de zaak ingeklemd.

Met een strijkbout heb ik vervolgens het onderste stukje rond de hiel gebogen en vastgelijmd. De eerste helft is gelukt:

Spoedig de andere helft, en dan moet ik met een beetje opvullen en schuren een acceptabel verloop van de rand van de toets naar de rest van de hals realiseren; nieuwe side dots aanbrengen etc.
    Aaron Stonebeat

Senior Member

Standaard

Dat gaat weer mooi worden man. De stoptail is de eenvoud zelve, en dat is vet.

Standaard

Dank je, Jilles!
    Het is ook wel mijn streven dingen zo eenvoudig mogelijk te maken. Deels vanwege het gemak, maar ook omdat iets in me zegt 'hoe simpeler, hoe beter'; er kan in ieder geval minder gaan rammelen of kapot gaan.

Inmiddels zit het nieuwe randje rond de toets. Dat was nog een best klus:

Maar 't heeft wel iets, vind ik; al is het alleen maar dat ik bij de topkam nu weer een breedte van 42 mm heb. Kan net, naar mijn idee. Dat was eerder minder dan 41 mm (het fineer is 0,6 mm dik) en dat kon net niet, vond ik.

Aaron Stonebeat

Senior Member

Standaard

Classy, zo'n dun randje als binding.
    Ik heb zelf ook wel met het idee gespeeld om een binding van fineer te maken op mn zelfbouw. Na wat getwijfel besloot ik dat de gitaar dan te druk zou worden omdat er op de body ook al genoeg gaande is met fineerstrepen.

Maarre, je zegt dat je nu een bredere toets hebt. Dan heb je toch ook een 'randje' op de plek waar het fineer eindigt? (in de doorsnede van de hals). Hoe heb je dat opgelost?

Lekker spul he, dat fineer van coco?

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jilles Bekijk bericht

Maarre, je zegt dat je nu een bredere toets hebt. Dan heb je toch ook een 'randje' op de plek waar het fineer eindigt? (in de doorsnede van de hals). Hoe heb je dat opgelost?
    Klopt. Althans deels. Bij de hiel is er niet of nauwelijks niveauverschil, maar het wordt steeds groter richting de kop, er zat nog een rest van een gootje. Zoals ik al eerder schreef, denk ik dat er oorspronkelijk een binding rond deze toets heeft gezeten en dat die er door een niet echt deskundige amateur af is gehaald, waarna de hals is 'bijgeschuurd' voor een overkwastklus.

Ik ga de nieuwe binding met epoxy sealen en daarmee ook de overgang naar de achterkant van de hals opvullen. Als ik dan een verloop schuur van de binding richting de achterkant blijven er waarschijnlijk maar enkel tienden millimeters vulling over achter de binding. Ik denk dat het wel weer mooi strak is te krijgen.
    Maar het halsje levert meer werk op dan ik in eerste instantie had gedacht

Lekker spul he, dat fineer van coco?
    Ja, geweldig! Ik heb alle resten voor de 'Emma' zorgvuldig bewaard en dat blijf ik doen totdat ik het laatste stukje heb opgebruikt.
    Aaron Stonebeat

Senior Member

Standaard

Ah oke, dit lijkt me zeker een goede oplossing. Moet wel te doen zijn, het fineer is maar 0.7 / 0.8 mm dik ofzo. Ik zou het misschien in twee keer doen. De eerste keer de naad een beetje wegwerken en de tweede keer over de binding + naad. Of laat epoxyhars zich niet zo dik opbrengen?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door aaronstonebeat Bekijk bericht
    Maar het halsje levert meer werk op dan ik in eerste instantie had gedacht
    Met dit soort uitspraken kan ik me dus goed identificeren.

Succes met de verdere bouw man, ik begin deze vakantie ook weer met het oppakken van de rode draad in mijn bouwsel. Vandaag de inlays vlak geschuurd, de tuners gepositioneerd en een stuk hoorn voor de nut gevonden.

groeten,
    Jilles

Standaard

Ah oke, dit lijkt me zeker een goede oplossing. Moet wel te doen zijn, het fineer is maar 0.7 / 0.8 mm dik ofzo. Ik zou het misschien in twee keer doen. De eerste keer de naad een beetje wegwerken en de tweede keer over de binding + naad. Of laat epoxyhars zich niet zo dik opbrengen?
    Het is een beetje raar spul. Je kunt het wel glad strijken maar het blijft niet glad; het lijkt een beetje in bolletjes samen te trekken. Maar het is verder wel tof spul vanwege de stevigheid en de transparantie (één keer er overheen is in mijn ervaring nooit genoeg); en het blijft ook nog wel een beetje flexibel.

Het zal ook wel een beetje een 'gelijk op'-oefening worden: ik kan nooit alleen dat randje van 5 mm sealen zonder er wat naast te knoeien
    Aaron Stonebeat

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten