Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 7 van 19 EersteEerste ... 5678917 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 61 t/m 70 van 183
    Senior Member

Standaard

ik weet niet hoe ik het uit moet leggen maar zal een poging wagen.

een kennis had blankhouten schrootjes waarop een schilderijtje een tijdlang had gehangen.
    schilderijtje weg en daar achter was het hout flink lichter.

ze hadden nog wat koude thee in een pot staan en met een sponsje hebben ze dat lichte stuk hout met die koude thee bewerkt.
    de 'frisheid' ging toen van het hout en kleurde bij.

neem een oud stuk grenen en zaag er een stuk af, de zaagsnede is helder, noem het fris.
    die frisheid wil je kwijt.
    misschien moet je alsnog kleuren maar de helderheid is er af.

nog een voorbeeld.
    goede kunstschilders schilderen nooit met een kleur direct uit een tube.
    ze mengen hem.
    je kent die schilderijen wel van kleuren op nummer.
    pure kleur , fris, helder en dat lijkt onecht.

veel woorden om een gevoel uit te leggen ;-)

Senior Member

Standaard

Zou lijnolie ook werken om te kleuren?
    Ik ben gek op het maken van muziek.... Met bas gitaar en synthesizers. Ik neem op en mix.... Ik doe het allemaal en al heel lang.... Misschien dat ik ooit er goed in wordt...

Senior Member

Standaard http://www.houtrijk.nl/Tips/Tips.html

Dit kwam ik op HOUTRIJK.NL tegen;

Puur natuurlijke beits
    Wie als ambachtelijk houtbewerker voor de finishing touch een zuiver natuurproduct wil gebruiken, kan ik de zelfgemaakte beits van de hickorynoot aanbevelen. Het recept stamt uit een niet meer achterhaalbaar Engels boek. De hickorynoot rijpt aan bomen die tot het geslacht Carya behoren, dat weer deel uitmaakt van de okkernootfamilie, de Juglandaceae. Over de bomen heb ik het nog.
    Verzamel in oktober een emmer vol noten, die in een groene bolster verborgen zitten. Let wel: het gaat om de bolster. Voeg er zoveel water bij dat de emmer halfvol is. De hoeveelheid water is een kwestie van uitproberen. Laat de emmer zo een half jaar staan, maar stoot van tijd tot tijd met een stok door de brei om de noten stuk te krijgen.
    In het voorjaar is een bruine pulp ontstaan die veel weg heeft van koeiepoep, en het ruikt nog onfris daarbij. Is de massa te stijf, giet en dan nog wat water bij.
    Filtreer de pulp via een vergiet met een doek erin en vang de vloeistof op. Het filtraat is een donkerbruine verfstof, die hout middel- tot donkerbruin kleurt.
    Indikking van de vloeistof door verdamping zorgt ervoor dat de bruine tint donkerder wordt. Zelf beits ik mijn houtproducten minstens twee maal om de gewenste donkerheidsgraad te krijgen. Bijenwas tenslotte geeft een diepere glans aan het gebeitste hout. In de pulp blijven de nootkernen achter, die op zich heel decoratief zijn. Aan je fantasie wordt overgelaten of je daar nog iets van maakt.

Maar nu de vraag: Waar vind ik hickorybomen? Ze zijn inheems in Noord-Amerika, en worden als exoot nogal eens aangetroffen in parken en plantsoenen. Mijn advies is de dichtstbijzijnde plantsoenendienst van de gemeente te vragen of de hickory in het werkgebied van de dienst voorkomt. Het rapen van de noten, zeker na een stevige herfststorm, is dan letterlijk kinderspel. Ook kapotte vruchten zijn bruikbaar; het gaat immers om de bolsters.

Koen van Rossum
    Ik ben gek op het maken van muziek.... Met bas gitaar en synthesizers. Ik neem op en mix.... Ik doe het allemaal en al heel lang.... Misschien dat ik ooit er goed in wordt...

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door muziekschuur Bekijk bericht
    Dit kwam ik op HOUTRIJK.NL tegen;

Puur natuurlijke beits
    Wie als ambachtelijk houtbewerker voor de finishing touch een zuiver natuurproduct wil gebruiken, kan ik de zelfgemaakte beits van de hickorynoot aanbevelen. Het recept stamt uit een niet meer achterhaalbaar Engels boek. De hickorynoot rijpt aan bomen die tot het geslacht Carya behoren, dat weer deel uitmaakt van de okkernootfamilie, de Juglandaceae. Over de bomen heb ik het nog.
    Verzamel in oktober een emmer vol noten, die in een groene bolster verborgen zitten. Let wel: het gaat om de bolster. Voeg er zoveel water bij dat de emmer halfvol is. De hoeveelheid water is een kwestie van uitproberen. Laat de emmer zo een half jaar staan, maar stoot van tijd tot tijd met een stok door de brei om de noten stuk te krijgen.
    In het voorjaar is een bruine pulp ontstaan die veel weg heeft van koeiepoep, en het ruikt nog onfris daarbij. Is de massa te stijf, giet en dan nog wat water bij.
    Filtreer de pulp via een vergiet met een doek erin en vang de vloeistof op. Het filtraat is een donkerbruine verfstof, die hout middel- tot donkerbruin kleurt.
    Indikking van de vloeistof door verdamping zorgt ervoor dat de bruine tint donkerder wordt. Zelf beits ik mijn houtproducten minstens twee maal om de gewenste donkerheidsgraad te krijgen. Bijenwas tenslotte geeft een diepere glans aan het gebeitste hout. In de pulp blijven de nootkernen achter, die op zich heel decoratief zijn. Aan je fantasie wordt overgelaten of je daar nog iets van maakt.

Maar nu de vraag: Waar vind ik hickorybomen? Ze zijn inheems in Noord-Amerika, en worden als exoot nogal eens aangetroffen in parken en plantsoenen. Mijn advies is de dichtstbijzijnde plantsoenendienst van de gemeente te vragen of de hickory in het werkgebied van de dienst voorkomt. Het rapen van de noten, zeker na een stevige herfststorm, is dan letterlijk kinderspel. Ook kapotte vruchten zijn bruikbaar; het gaat immers om de bolsters.

Koen van Rossum
    Cool, hoeft 'ie maar een half jaar te wachten tot 'ie kan beitsen...........
    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

Senior Member

Standaard

Juglandaceae, dat is de familie waar ook de walnoot bij hoort. Het trucje werkt ook met de Juglans Regia (=okkernoot, walnoot) of in parken e.d. de noordamerikaanse variant, Juglans Nigra, waar donkerder kleurstof afkomt (eerder zwart dan bruin).

Of je ze dan ook een half jaar moet laten staan weet ik niet. De bolsters waren in Europa al sinds de steentijd (nou ja, heel lang) populair als leverancier van bruine kleurstof. Wie wel eens een half rotte walnoot uit de tuin gevist heeft weet waarom. Man, die zooi gaat niet zomaar meer van je handen af.

edit: Ik realiseer me ineens dat die hockory best eens Juglans Nigra zou kunnen zijn. Geen idee eigenlijk. ff door googlen .
    edit2: Nee dus. Juglans is geen Carya. Bijv. de pecannoot is weer wel een hickory-soort. Leuk, al die bomen families.
    Laatst gewijzigd door rijsberman; 29 november 2010 om 14:03
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Han S Bekijk bericht
    Tja, rijsberman zei het zo subtiel als een kettingzaag en zo genuanceerd als een orkaan.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door grayfink Bekijk bericht
    +1 voor Rijsberman, en dan heb ik het niet eens gelezen.

Senior Member

Standaard

De beits is hier en daar ook te koop in gedroogde vorm zgn "notenklontjes".
    Kastanjeschillen met roestige spijkers schijnen ook wel gebruikt te worden...

Standaard

Dat is een heel proces om zo'n beits te krijgen, maar ik kan me er zeker iets bij voorstellen qua kleur! Ik denk echter dat het voor deze gitaar té donker zal worden qua kleur.

Ik heb vandaag eens de tip van No 1 Hops getest, en de thee geeft het hout inderdaad een meer "vintage" kleurtje.
    Daarnaast heb ik ook nog koffiedras erbij getest en dat geeft een subtiele tint aan het hout, waardoor het ook niet meer zo flashy overkomt. Ik zal nog eens experimenteren met wat andere thee, want het werkt inderdaad goed.

Binnen enkele weken heeft mijn broer ook nog een afspraak bij een vioolbouwer uit de buurt (Mr. Schrijvers uit Hasselt). Hij moest er naartoe voor een afstelbeurt van zijn cello.
    Maar de man blijkt verder ook heel wat verstand te hebben van instrumentenrestauraties, dus ik ga daar ook eens wat advies vragen ivm de kleur en de lak van de gitaar.
    Violen en cello's liggen over het algemeen qua kleur ook wel in hetzelfde gamma als de Nashville, dus wie weet kan hij me een tip geven over de beits, toner, en/of blanke lak die ik kan gebruiken.

Standaard

Op Ebay.de staat nu ook een Framus Nashville te koop: http://cgi.ebay.de/Framus-Nashville-...item19c14a700f

Het is hetzelfde model als de mijne, alleen fel aangepast. Nieuwe, donkere, lak, geen originele pickups, de 6-way schakelaar ontbreekt, en het logo op de kop is niet meer zichtbaar.
    Zoals is de advertentie staat, is dit dus niet echt een Nashville al verzamelobject, maar eerder eentje om gewoon op te spelen.
    Maar ben toch benieuwd voor welke prijs een Nashville in deze staat verkocht zal worden!

Standaard

De pickupholtes zijn opnieuw gefreesd en ik heb de 2de originele pickup binnengekregen. Hij ziet er werkelijk nog als nieuw uit!

De slagplaat blijft natuurlijk niet zo vies bruin. Hetgeen je nu ziet is maar een malletje om te gebruiken voor wanneer het echte slagplaatmateriaal binnenkomt. En dat zou dan ergens midden volgende week moeten zijn.
    Ik heb een 3 laags plaatje gekocht in de kleuren aged white en zwart. Ik heb eventjes getwijfeld tussen crème en aged white, maar crème zou te rose/gelig zijn vrees ik.
    Het aged white zal wellicht beter passen bij de andere plaatjes.

Senior Member

Standaard

Prachtig! Is straks weer een zeer mooie gitaar.

Wat moet dit een voldoening geven zeg
    - Voor cnc gefreesde radius dishes , gitaarmallen of JIGS kijk op http://www.TemplatesAndJigs.com Nieuw : Firebird, Hamer Sunburst, Les Paul Jr double cut, Jazzmaster bass, Stingray, Blackmachine, en meer...[/B]

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten