Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 4 van 19 EersteEerste ... 2345614 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 31 t/m 40 van 183

Standaard

Vandaag onverwacht een stuk pitchpine gevonden dat goed paste in de holte waar de pots moeten komen.
    Het was oorspronkelijk de bedoeling deze holte anders op te vullen (door de nerven met potlood en/of verf aan te brengen), maar toen ik dit stukje pitchpine zag, bleek het toch relatief goed te passen. En als ik de keuze heb tussen "nep" en "the real deal", dan kies ik toch zeker het laatste!

Het stuk hout kwam eigenlijk uit een oude, Duitse tafel die bij ons in de kelder stond. Met het tafelblad kon ik niets, omdat de tekening niet goed was, maar in één van de dwarsbalken vond ik het perfect stuk. (Ja, ik ben met behulp van een sjabloon de volledige tafel nagegaan om een perfect stukje te vinden. )

Dit is het resultaat geworden (enkel nog maar ingelegd, niet gelijmd):

Aan de kontzijde van de gitaar ziet de overgang er natuurlijk niet pérfect uit op deze manier. Maar gelukkig komt op deze plaats nog een knop, dus wordt dit netjes gecamoufleerd.
    Ook aan de andere kopse kant van het stukje hout, zal de slagplaat een deel van de overgang overlappen en dus verbergen.

Nu zal het een kwestie worden van een goeie beits te vinden denk ik? Of zou de amberkleur van de body enkel het gevolg zijn geweest van de blanke lak (gemengd met een toner)?

Ook nog snel een overzichtje van de hardware die ik nu volledig aan het schoonmaken en polijsten ben:

Het chroom was op alle hardware nog volledig intact, dus eventjes polijsten zal voldoende zijn.
    Ook de tuners zijn nu mooi "shiny" geworden. Foto's komen als alle onderdelen gedaan zijn.

Standaard

Goed te zien dat het zo lekker gaat. Ik las dat je de tekening van je slagplaat binnen hebt gekregen. Ik zie ook dat je tuners net even iets afwijken met die op mijn Framus Nashville uit '76 (vreemd overigens want ik las dat ze in '75 failliet gingen) In mijn tuners zitten gaatjes voor de doorvoer van de snaren. Op die van jou zie ik sleuven. Voor de rest zijn ze identiek voor zover ik kan zien.

Succes met de restauratie!

Standaard

Ik zie op veel foto's verschillende types tuners, dus ze zullen er wel 2 verschillende gemaakt hebben?

Over die jaartallen; er zijn wel meer gitaren van Framus uit 76 opgedoken, maar die zijn eigenlijk nog een tikkeltje zeldzamer! Omdat Framus in 75 het faillissement had aangevraagd en had gekregen, maar hun productie liep nog eventjes door in 76. Dus de gitaren uit 76 zijn sowieso iets minder courant dan die van 74 en 75.

Senior Member

Standaard

Ik zie dat niemand nog gezegd heeft dat je dat stukje hout erg mooi hebt ingelegd? Nou bij deze dan, want ik vind het er behoorlijk goed passend uitzien, ook wat structuur betreft. Tuurlijk sluit het niet helemaal aan, maar dat kan ook niet (hout is uniek). Afhankelijk van hoe je het kunt finishen zal het mogelijk amper nog zichtbaar zijn. Complimenten!
    - Voor cnc gefreesde radius dishes , gitaarmallen of JIGS kijk op http://www.TemplatesAndJigs.com Nieuw : Firebird, Hamer Sunburst, Les Paul Jr double cut, Jazzmaster bass, Stingray, Blackmachine, en meer...[/B]

Standaard

ik wou net zeggen; erg knap gedaan! Dacht eerst dat er een ongelakt stukje onder een plaatje vandaan kwam of zo.

Standaard

Dankjulliewel!
    Het is inderdaad niet perfect, maar gelukkig valt het grootste deel van de nerf wel redelijk gelijk met de oorspronkelijke body.
    Het stukje hout kwam dus ook van een tafel, en niet van een andere plek op de gitaar.

Ik heb trouwens nog mail teruggekregen van Bill Lawrence ivm de ontbrekende neckpickup. De pup zou van Duitse makelij zijn (ik gok dan zelf op Schaller oid, dus die zal ik ook nog eens moeten mailen.), maar wordt tegenwoordig niet meer gemaakt. BL had er wel een aandeel in wat betreft de ontwikkeling e.d.

Hij raadde mij een L-90 of een L-500R aan in de plaats. Maar ik vind het zo jammer dat die pickups een kleiner formaat hebben dan de originele pickups.
    Heeft misschien iemand anders een idee of er nog vergelijkbare pickups in dit formaat bestaan? Op het eerste zicht lijken ze mij ongeveer even breed te zijn als p90's?
    Als ik uiteindelijk niets passend vind, zal ik maar eens moeten gaan knutselen denk ik.

Senior Member

Standaard

Dit type past niet? Even gemeten op mijn Framus-gitaren, ze meten 82x37 mm, afstand tussen de bevestigingsschroeven is 88mm. Volgens mij is dat element eigenlijk hetzelfde als op jouw gitaar, maar dan met een andere (open) kap. (Hoogte niet gemeten, ze zitten in m'n gitaren, zal zo'n 2cm zijn?)

Staat er één te koop bij www.musikkeller.com voor 90 euri.
    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

Senior Member

Standaard

ziet er prachtig uit alleen ben ik wel bang dat je veel werk gaat krijgen om het inzetstuk dermate te kleuren dat je geen kleur ziet.

mijn ervaring met o.a grenen is dat ook al lak je het hout , het verkleurd.
    je gitaar heeft dat verkleuringsproces al gehad maar dit verse stukje hout moet nog.

zou er toch over denken om de hele top te schuren en dan nieuw te kleuren/lakken.

Senior Member

Standaard

good job die patch!

volledig onzichtbaar zal je het niet krijgen, maar ik vind een mooi gerestaureerde fuckup helemaal niet erg: part of the guitar's personal history.

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Little Jay Bekijk bericht

Dit type past niet? Even gemeten op mijn Framus-gitaren, ze meten 82x37 mm, afstand tussen de bevestigingsschroeven is 88mm. Volgens mij is dat element eigenlijk hetzelfde als op jouw gitaar, maar dan met een andere (open) kap. (Hoogte niet gemeten, ze zitten in m'n gitaren, zal zo'n 2cm zijn?)

Staat er één te koop bij www.musikkeller.com voor 90 euri.
    Dat is inderdaad exact dezelfde afmeting als mijn pickup, maar die van mij is een humbucker, terwijl dit een single coil is (neem ik aan?).
    Ik hou sowieso die website in het oog, en van zodra er een humbucker in het juiste formaat voorbij komt, zal dat hem waarschijnlijk worden!

Wat betreft de kleur; ik ga sowieso eerst wat testjes doen op resthout en dan zien we wel. Ik vind het persoonlijk ook wat jammer om de gehele gitaar te ontdoen van zijn originele lak.
    We'll cross that bridge once we come to it.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten