Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 4 van 5 EersteEerste ... 2345 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 31 t/m 40 van 50
    Senior Member

Standaard

Diepe buiging voor Mr.Fingers.

Standaard

@zoon van Piet: wat bedoel je met 'lazy suzy' techniek??
    Ik heb ergens gelezen dat ze bij Fender in die tijd er geen graten in zagen om gitaren gewoon een tweede laag lak te geven als ze een andere kleur nodig hadden. Is dat wat je bedoeld?

en een knieval mijnerzijds voor mr Fingers

Senior Member

Standaard

10 euro en ik haal hem morgen op

Senior Member
    Blog Entries
    1

Standaard

"lazy susan" is een soort van "draaitafel", waar ze de body op legden om de spuiten, en dat werd inderdaad gebruikt tot het einde van 1962 (die gitaren hebben ook spijkergaten onder de slagplaat en brug, waar de body op steunde bij het spuiten van de rug, en bij het drogen (men spoot eerst de voorkant, dan draaide men de body om, en spoot men rug & zijkanten, en legde ze zo te drogen), daarna werd een "paint-stick" gebruikt die in de neckpocket geschroefd werd, om de body te spuiten, en daaraan werd die dan ook te drogen gehangen (die gitaren hebben dus een neckpocket die gedeeltelijk niet meegespoten is).

En van dat overspuiten, dat is vooral iets uit de tijd van de "custom-colors" van in de jaren '60. Toen kon je kiezen voor een standaard model, dat wit of sunburst gespoten was, en voor een toeslag van 5% op de prijs van de standaard modellen had je toegang tot allerlei leuke kleurtjes (blauw, rood, zwart,...). Als ze toen een body nodig hadden voor een custom-kleur, en het moest wat vooruit gaan, namen ze gewoon een reeds voorgespoten body, en overspoten die met de gewenste kleur (bij voorkeur waren dat de bodies waarbij de burst niet goed gelukt was), dat was een aanzienlijke tijdswinst, aangezien het voorbereidende werk (sealer, grainfiller,...) al op voorhand gebeurd was. In de jaren '70 waren er amper nog custom colors (de trend toen was alles natural), en ook geen vraag meer naar, dus daar zijn die overspuit-toestanden dan weer erg onwaarschijnlijk...

Maar da's natuurlijk allemaal zeer harde nerd-talk.
    Laatst gewijzigd door Mr.Fingers; 17 november 2010 om 16:37
    Dit bericht ter lering en vermaak is tot u gebracht met 97% gerecycleerde elektronen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    Het orakel heeft gesproken, dit topic kan dicht.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door geertjan Bekijk bericht
    Hallo.

Ik heb een fender telecaster uit 1975 ( serialnr: 633785) die ik kocht in 1991, dus al bijna 20 jaar in mijn bezit.
    Ik ben erover aan het denken om hem weg te doen, omdat hij hier al een paar jaar werkeloos in een hoek staat (ik speel vooral acoustisch de laatste jaren).

De gitaar is jaren intensief gebruikt en dat is er wel aan te zien... aan de randen is er veel lak weg en ook de hals heeft wat beschadigingen. Onder de zwarte lak is een bruine laag te zien. Sommige 'experts' zeggen: refin andere zeggen dat het waarschijnlijk gewoon een grondlaag is en weer anderen noemen het een custom colour.. Ik weet het zelf niet, behalve dat hij zwart was toen ik hem in 1991 kocht (tweedehands) De toonregelaarknop is verdwenen en het zwarte kapje op de schakelaar is ook zoek. De gitaar is op zich in orde en speelt heel lekker (lage aktie).

Wat is een redelijke prijs voor deze gitaar?

G

Voor een tientje neem ik hem van je over.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    "lazy susan" is een soort van "draaitafel", waar ze de body op legden om de spuiten, en dat werd inderdaad gebruikt tot het einde van 1962 (die gitaren hebben ook spijkergaten onder de slagplaat en brug, waar de body op steunde bij het spuiten van de rug, en bij het drogen (men spoot eerst de voorkant, dan draaide men de body om, en spoot men rug & zijkanten, en legde ze zo te drogen), daarna werd een "paint-stick" gebruikt die in de neckpocket geschroefd werd, om de body te spuiten, en daaraan werd die dan ook te drogen gehangen (die gitaren hebben dus een neckpocket die gedeeltelijk niet meegespoten is).

En van dat overspuiten, dat is vooral iets uit de tijd van de "custom-colors" van in de jaren '60. Toen kon je kiezen voor een standaard model, dat wit of sunburst gespoten was, en voor een toeslag van 5% op de prijs van de standaard modellen had je toegang tot allerlei leuke kleurtjes (blauw, rood, zwart,...). Als ze toen een body nodig hadden voor een custom-kleur, en het moest wat vooruit gaan, namen ze gewoon een reeds voorgespoten body, en overspoten die met de gewenste kleur (bij voorkeur waren dat de bodies waarbij de burst niet goed gelukt was), dat was een aanzienlijke tijdswinst, aangezien het voorbereidende werk (sealer, grainfiller,...) al op voorhand gebeurd was. In de jaren '70 waren er amper nog custom colors (de trend toen was alles natural), en ook geen vraag meer naar, dus daar zijn die overspuit-toestanden dan weer erg onwaarschijnlijk...

Maar da's natuurlijk allemaal zeer harde nerd-talk.
    fingers, hou u niet in,
    we're all nerds here anyway
    interessante stuff

Senior Member
    Blog Entries
    1

Standaard

Wat ik zou zeggen is dat het een refinish is, aan grondlaag deden ze in de jaren '70 niet, dat was gewoon een gigantisch dikke pel polyesterlak dat ze erover spoten... Die bruine "onderlaag" die je nu hebt is de originele kleur, namelijk "walnut" of "mocha"

Dit was ze origineel
    Dit bericht ter lering en vermaak is tot u gebracht met 97% gerecycleerde elektronen.

Senior Member
    Blog Entries
    4

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht

"walnut" of "mocha"

Dit was ze origineel
    . . . . . . Mooi...

Standaard

Inderdaad mooi.. Lijkt me inderdaad dezelfde kleur.
    Refinish door een vorige eigenaar of in de fabriek zelf wie zal het zeggen.
    Het is in ieder geval goed gedaan door wie dan ook want ze is in de 20 jaar dat ik de gitaar gebruik (misbruik) mooi gebleven.

Maar da's natuurlijk allemaal zeer harde nerd-talk
    Ik noem dat liever kennis van zaken, thanks.

Voor een tientje neem ik hem van je over.
    spaar nog maar een beetje verder vriend..

Senior Member
    Blog Entries
    1

Standaard

Als het een refinish door Fender zelf is, zou:

a) er "FR" onder de slagplaat gestempeld moeten staan
    b) de neckpocket een painstickafdruk moeten hebben
    c) het een jaren '60 instrument moeten zijn (in de CBS/'70 jaren deden ze niet aan factory-refinishing, laat staan aan andere "customizing")

voorbeeldje van een "code" wat staat voor een "factory repair" of refinish

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten