Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 11 van 15 EersteEerste ... 910111213 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 101 t/m 110 van 143
    Senior Member
    af en toe in de 7e hemel... (als ik speel)

Ga je trouwens licht in da ding bouwen of lijkt dat maar ??

suc6 jongen ! I will follow..
    "als je scheten maar flink naar hout stinken.., dan heb je goed geschuurd ! " HP.
    http://picasaweb.google.com/109435607338071709971/HowToBuildMyFirstAcousticGuitar

Ontoerekeningsvatbaar

Standaard

Tsja, de lamp liet het afweten toen ik verder wilde.

Alles hier in huis is spaarlamp, op één werklamp na. Die gebruik ik soms om stukken die met warme lijm gelijmd gaan worden voor te verwarmen...

Maar goed, foto's van het werk van vandaag. Omdat ik er gewoon te lui voor ben om 3 fineren op elkaar te lijmen zit er vioolinleg tussen de duigen.

Nadat de eerste duig er op zat kon de tweede op maat gemaakt worden en gelijmd.

"Hij die werkt met zijn handen is een arbeider.
    Hij die werkt met zijn handen en hoofd is een ambachtsman.
    Hij die werkt met zijn handen, hoofd en hart is een kunstenaar."

Franciscus van Assisi
    Het boek "Making Masonite Guitars"
    Blog --> "The Dutch Luthier"

www.javaca.eu

Senior Member

Standaard

Prachtig!
    Ik ben nieuwsgierig over die duigen : is iedere duig nou een unieke vorm? Zo ja, hoe bepaal je de juiste maat? Of zijn ze gelijk?
    Ik heb ooit een overnaads geklonken sloep gebouwd en vooral het tekenen en berekenen van de gangen (de lange planken die de huid van de boot worden) was ingewikkeld : je kreeg dan een plank met een banaanvorm waarbij je denkt ' dat gaat nooit passen' en dan was het toch perfect zodra je hem op de sloep aanbracht Dus krijg je zoiets ook bij deze mini (of bij een Luit bijvoorbeeld)?
    - Voor cnc gefreesde radius dishes , gitaarmallen of JIGS kijk op http://www.TemplatesAndJigs.com Nieuw : Firebird, Hamer Sunburst, Les Paul Jr double cut, Jazzmaster bass, Stingray, Blackmachine, en meer...[/B]

Senior Member

Standaard

Zalig, nu zie ik eindelijk eens hoe het moet, heb er alleen maar het raden naar gehad, en vage theoretische uitleg. Maar het is dus echt passen, meten, schaven, terug passen, terug meten, nog eens schaven, en ...

Misschien ook eens overwegen om van die afbind rubbers te halen in een medische shop, of fietsbanden, want op deze manier gaan er nogal wat rolletjes tape doorvliegen denk ik !

s.

p.s. ik gebruik een schotelverwarmer om blokjes te verwarmen, die ik op de te lijmen onderdelen leg. (om met huidenlijm te werken)
    If I can't fix it, you better bin it !!!

stijnkenens.eu en Stijn Kenens Luthier @ facebook

Ontoerekeningsvatbaar

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Cocobolo Bekijk bericht
    Prachtig!
    Ik ben nieuwsgierig over die duigen : is iedere duig nou een unieke vorm? Zo ja, hoe bepaal je de juiste maat? Of zijn ze gelijk?
    Ik heb ooit een overnaads geklonken sloep gebouwd en vooral het tekenen en berekenen van de gangen (de lange planken die de huid van de boot worden) was ingewikkeld : je kreeg dan een plank met een banaanvorm waarbij je denkt ' dat gaat nooit passen' en dan was het toch perfect zodra je hem op de sloep aanbracht Dus krijg je zoiets ook bij deze mini (of bij een Luit bijvoorbeeld)?
    Om het uit te leggen is het een lang verhaal voor iets wat eigenlijk heel simpel is.
    Ze zijn in principe gelijk. Zie het als een meloen waar je punten uit snijdt.

Op de eerste pagina's van dit werkschrift kun je vinden hoe ik dit op de luit gedaan heb.

http://www.javaca.eu/Werkschrift/Werkschrift.pdf

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door stijnkenens Bekijk bericht
    Zalig, nu zie ik eindelijk eens hoe het moet, heb er alleen maar het raden naar gehad, en vage theoretische uitleg. Maar het is dus echt passen, meten, schaven, terug passen, terug meten, nog eens schaven, en ...
    Inderdaad, het lijkt saai, maar is erg rustgevend. Moet zeggen dat die inleg er tussen wel een extra handicap is bij het passen. Dat zwart vertekend erg.

Voor meer theorie er over --> zie eerdere werkschrift.
    Ik vind het echt ideaal, je bouwt met extreem dunne, lichte stukken hout (1,5 mm) een supersterke rug.

Misschien ook eens overwegen om van die afbind rubbers te halen in een medische shop, of fietsbanden, want op deze manier gaan er nogal wat rolletjes tape doorvliegen denk ik !
    Fietsbanden laten zwarte zooi achter.
    Heb hier nog een verzameling postelastieken liggen die ik voor de luit gebruikte. Heb enkel nog geen aanhechtpunten in deze mal.

Gebruik ook punaises, maar dat moet beter gaan op een massieve mal.

Er gaat inderdaad aardig wat tape doorheen. De bal wordt gestaag groter...

p.s. ik gebruik een schotelverwarmer om blokjes te verwarmen, die ik op de te lijmen onderdelen leg. (om met huidenlijm te werken)
    Dat zag ik in het topic van je Fleta. Erg goed idee.
    Heb afgelopen jaar op de rommelmarkt ook uitgekeken naar zo'n ding, maar natuurlijk was dit het enige jaar van de 13 dat ik er geen in handen kreeg en we niet omkwamen in die dingen... Gebruik nu ook wel een normaal electrisch fornuisje, ook icm warme multiplexblokken (bedankt voor de tip) maar dat kan weer makkelijk te hard gaan...

Franciscus van Assisi

www.javaca.eu

Ontoerekeningsvatbaar

Standaard

Lekker door kunnen werken en 3 duigen op de mal. Morgen nog twee en dan twee kleine 'vleugeltjes' om het geheel te sluiten.

Hernieuwde zin om het gitaartje af te maken. Het is zo heerlijk om je de hele dag in je atelier op te kunnen sluiten zonder gezeur aan je hoofd. Moe maar voldaan...

Franciscus van Assisi

www.javaca.eu

Banned to "Zelfbouw-Mod"

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Javaca Bekijk bericht
    ...Het is zo heerlijk om je de hele dag in je atelier op te kunnen sluiten zonder gezeur aan je hoofd. Moe maar voldaan...
    Aha! ge hebt de geneugten van het huwelijk dan toch ontdekt?
    ɹǝpun-uʍop ɹǝʍnoqɹɐɐʇᴉƃ

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Javaca Bekijk bericht
    Om het uit te leggen is het een lang verhaal voor iets wat eigenlijk heel simpel is.
    Ze zijn in principe gelijk. Zie het als een meloen waar je punten uit snijdt.

Op de eerste pagina's van dit werkschrift kun je vinden hoe ik dit op de luit gedaan heb.

http://www.javaca.eu/Werkschrift/Werkschrift.pdf

...
    Wat een prachtig werkschrift, enorm leuk om te lezen (een aanrader voor iedereen!) en ook erg leuk met alle voorwerpen en humor die je erin hebt verwerkt (die sesamstraat-figuur o.a. en dat luit-zeilbootje bijvoorbeeld ). Prachtig en leerzaam. Ik wil ook ooit nog een luit bouwen (maar helaas staat het voorlopig nog niet bovenaan de lijst).
    - Voor cnc gefreesde radius dishes , gitaarmallen of JIGS kijk op http://www.TemplatesAndJigs.com Nieuw : Firebird, Hamer Sunburst, Les Paul Jr double cut, Jazzmaster bass, Stingray, Blackmachine, en meer...[/B]

Ontoerekeningsvatbaar

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ernieman Bekijk bericht
    Aha! ge hebt de geneugten van het huwelijk dan toch ontdekt?
    Haha, ik doelde meer op m'n dagelijks werk.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Cocobolo Bekijk bericht
    Wat een prachtig werkschrift, enorm leuk om te lezen (een aanrader voor iedereen!) en ook erg leuk met alle voorwerpen en humor die je erin hebt verwerkt (die sesamstraat-figuur o.a. en dat luit-zeilbootje bijvoorbeeld ). Prachtig en leerzaam. Ik wil ook ooit nog een luit bouwen (maar helaas staat het voorlopig nog niet bovenaan de lijst).
    Dank je,

Ik kan het echt iedereen aanraden. Na de lompe blokken hout van een electrische of akoestische is dit echt een verademing.

Denk aan oude racewagens: licht, maar zo leuk om in te rijden.

Franciscus van Assisi

www.javaca.eu

Ontoerekeningsvatbaar

Standaard

Een verslag van gisteren:

Eerst de tape van de twee gelijmde duigen gehaald en de derde gepast.

De derde gelijmd...

...en ondertussen nog vier duigen gebogen.

Daarna de vierde gepast...

...en gelijmd.

Franciscus van Assisi

www.javaca.eu

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten