Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 20 12311 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 197
    Senior Member
    Blog Entries
    1

Standaard crunch, mijn haatliefde verhouding ermee

Ik heb vandaag geprobeerd een lekkere crunchtone te halen uit mijn engl. Die lekker losse crunch met net genoeg bite en net genoeg compressie en net genoeg ballen... op mn marshall en cmw is dat n eitje, maar op mn engl, en on mindere mate rivera, is t n hel. Op de kool&elfring kast, xxxl met v30's wil t totaal niet lukken, maar op mn andere, mn ouwe marshall met greenbacks, weer wel. Dat lekkere, pushy mid, net complex genoeg, komt dan terug, ballen in overvloed, alleen die compressie...tis allemaal wat te strak, te pomp zou ik bijna zeggen... wie schetst mijn verbazing dat t clea
    ne kanaal mijn crunch kan leveren, en mn crunchkanaal mn clean...

Het gevecht met de speakerkasten had ik ook nooit verwacht. Ik ben ee nu veel meer van overtuigd dat er 2 v30's uit de kool&elfring moeten, met daarvoor in de plaats 2 greenbacks. Kan ik makkelijker schakelen op de amp, en via MIDI.

De river heeft een soortgelijk probleem, maar dan met de high gain sounds. Alleen op de kool&elfring kan ik daar lekker mee metal spelen, voor crunchen clean heb ik greenbacks nodig.

Is deze zoektocht herkenbaar? Ik ga me nu pas realiseren hoe erg een kast je rome maakt of sloot, en hoe enorm efficient sommige speakers zijn. Bij mn greenbacks en riverakasten móet t volume veel hoger dan bij de k&e.

De engl en rivera gebruik ik tegenwoordig ook alleen maar voor een 3 , 4 tal sounds, max, maar het voelt (vooral bij de engl) veel meer als compromissen sluiten als t gaat om crunch en milde disposition dan bij mn mesa of marshall. De rivera en engl zijn wel te gek op bepaalde punten, maar voor die pure, ballsy tone van bijvoorbeeld gibbons of slash, moeten ze t gewoon afleggen tegen de mesa en marshall...

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Orpheo Bekijk bericht
    op mn marshall en cmw is dat n eitje, maar op mn engl, en on mindere mate rivera, is t n hel
    Om et simpel te houden: gebruik ze daar dan niet voor....
    Mwa...

Senior Member

Standaard

Joh, wat een probleem..

Standaard

Een goede crunch is het mooiste dat er is, vind ik en ik herken je zoektocht. Een maat van me heeft wel eenl ekkere crunch met zijn engl, maar dan de pre op 2 en de master op 8... Echt loeihard, maar dan is-ie mooi.
    www.seraphique.com

Te koop: Rocktron Replifex, Engl 930/60

Senior Member

Standaard

Nagel op de kop Orph en dat is dan ook mijn grote probleem met zo'n Engl SE of een Powerball.
    100 kanalen/modi/knopjes maar clean en crunch klinken ze gewoon niet goed. Veel te strak, steriel, compressed, hi-fi.
    Dat ligt niet aan je speakerkast vrees ik. Ik heb twee V30 kasten en daarmee kan je de lekkerste crunch maken. Je moet gewoon de juiste amp erop zetten.
    Jij hebt daarvoor je Marshall/CMW.
    "Vecht" niet met die Engl, en gebruik hem waarvoor ie dient. 100 verschillende strakke gainsounds maken. De rest maak je toch maar door compromissen te sluiten.

MS

Senior Member
    Blog Entries
    1

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Misery Signals Bekijk bericht
    Nagel op de kop Orph en dat is dan ook mijn grote probleem met zo'n Engl SE of een Powerball.
    100 kanalen/modi/knopjes maar clean en crunch klinken ze gewoon niet goed. Veel te strak, steriel, compressed, hi-fi.
    Dat ligt niet aan je speakerkast vrees ik. Ik heb twee V30 kasten en daarmee kan je de lekkerste crunch maken. Je moet gewoon de juiste amp erop zetten.
    Jij hebt daarvoor je Marshall/CMW.
    "Vecht" niet met die Engl, en gebruik hem waarvoor ie dient. 100 verschillende strakke gainsounds maken. De rest maak je toch maar door compromissen te sluiten.

MS
    de Se is een HEEL ander beest dan de powerball... hij zit meer in de lijn van een marshall JVM410 of een 5150 III of een VHT Sig:x of de invader. Compleet ander binnenwerk, andere eindpitten, andere configuratie preampbuizen, reverb...

maar goed, net heb ik eens de grote gok genomen, namelijk het cleane kanaal als crunch instellen en crunch als clean (lang leve onafhankelijke gain en toneregelingen!). en verdomd, dat werkt. het crunchkanaal lijkt veel meer op een fender; ronder, vadziger, vettiger, kwabbiger, en het clean op een marshall; bite, agressie, en crunch (zelf clean :P ). Dus nu crunch clean klinkt, heb ik daar een veel warmer, soepeler clean dan op het eerste kanaal, dat was wat pittiger, ging veel sneller over z'n nek.

Het cleane kanaal dat nu cruncht heeft WEL die organische sound, heeft WEL die bite, heeft WEL de definitie, heeft de juiste maat van compressie, heeft wel die articulatie die ik wil. niet dat crunch dat niet had, maar dat was een andere manier van articulatie; iedere aanslag werd uitversterkt: goed aanslaan = goede tone, en andersom, en ik wil juist een wat smoothere attack maar een superpreciese articulatie in akkoorden: iedere noot te definieeren, bijvoorbeeld een open G aanslaan met flink wat gain word een brei op een recto, maar op een over z'n nek gaande JCM800 klinkt dat goddelijk, en dat zocht ik ook hier weer.

Het is en blijft een compromis, maar met de greenback kast voor het cleane kanaal klinkt het plots wel heel erg als m'n marshall

@master544: ik snap dat het je welicht niet boeit, en dat je denkt 'jezus wat doet ie moeiiljk, hij heeft al zoveel amps, en wil toch het onderste uit de kan', maar weet je waarom ik dat nu wil? omdat ik denk (vind) dat het moet kunnen. de zoektocht, daar gaat het om. waar ik op strand doet er niet toe, en ik vind niet alles de moeite waard om te posten, maar sommige dingen wil ik wel delen, omdat dat denk ik de moeite is om over na te denken, of om gelijkdenkenden te horen. Kijkend naar de reactie van Dickwolkendeck en M.S. zie ik al dat mijn opzet geslaagd is...

Senior Member

Standaard

Tja, hoe belangrijk is crunch voor je? Ik gebruik het bijna nooit maar kan uit het crunch kanaal van mijn SE een prima classic rock sound halen. Overigens gebruik ik 'm daarvoor, mijn crunch behaal ik door het gitaarvolume te verminderen op kanaal 3. Maar da's inderdaad niet dik en complex.
    Voor mij is de crunch met gain boost, weinig bass en in classic mode echt meer dan voldoende.

Senior Member
    Blog Entries
    1

Standaard

voor mij is crunch de laatste tijd wel belangrijk. Ik heb gedaan wat jij nu zegt, maar dat werkt voor mij niet.

waar ik echt verbaasd over ben is dat ik het me niet eerder bedacht om de tubedriver als clean kanaal te gebruiken (tubedriver met EN zonder EQ), en clean als rhythm crunch en crunch als lead crunch. werkt echt enorm goed. lead 1 en 2 gebruik ik dan voor het heftiger werk.

Senior Member

Standaard

Haha ja, ik geef je groot gelijk. Als ik het geld had zou ik het ook doen! Ik haal nu mijn crunch uit een OCD clone van 30 euro (Danelectro drive eerste versie, hoewel ik persoonlijk de 2e versie die veranderd zou zijn tov. de OCD lekkerder vind), omdat ik met een Engl Fireball zat. Die is nu verkocht, en wanneer de 13e maand komt, komt er hier ook een andere amp.. Waarschijnlijk een blackmore, daar kun je echt wel een lekkere crunch uithalen.

EDIT: één vraagje, hoe doe/deed jij dat met optredens dan, voor je crunch speciaal een 2e amp mee slepen, of miss zelfs wel 3?

Senior Member
    Blog Entries
    1

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door marter544 Bekijk bericht
    Haha ja, ik geef je groot gelijk. Als ik het geld had zou ik het ook doen! Ik haal nu mijn crunch uit een OCD clone van 30 euro (Danelectro drive eerste versie, hoewel ik persoonlijk de 2e versie die veranderd zou zijn tov. de OCD lekkerder vind), omdat ik met een Engl Fireball zat. Die is nu verkocht, en wanneer de 13e maand komt, komt er hier ook een andere amp.. Waarschijnlijk een blackmore, daar kun je echt wel een lekkere crunch uithalen.

EDIT: één vraagje, hoe doe/deed jij dat met optredens dan, voor je crunch speciaal een 2e amp mee slepen, of miss zelfs wel 3?
    nee, gewoon de SE doe ik dat (de 2 3 keer dat ik live speelde :P ). gewoon die drol doorslikken en een tone indraaien die op dat moment werkt.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten