Te Koop:
Tc Electronic Nova Dynamics Compressor, Furman PL-8 CE power conditioner, Stevig 6HE flightcase.
Gevraagd: Delay, Chorus
Beginnen met storing zoeken ipv spelen
Goed dat ie het een beetje doet, gefeliciteerd.
Ruis is de aard van het beestje, het is een high-gain amp die op de rand van oscillatie balanceerd.
Ligt wel een beetje hoe je de draden en verbindingen hebt gemaakt (Lead dress).
Nu de oscillaties verhelpen.
Sluit geen gitaar aan, zet alles op 12 uur en begin met de PPIMV op 0 en draai deze langzaam omhoog.
Je zou wat ruis moeten krijgen, maar geen oscillatie.
Wel oscillatie, dan de primaire OT draden naar de eindbuizen omwisselen zoals Cluseau al aangaf.
Als alles blijft werken, sluit een gitaar aan. PPIMV weer op 0 en draai deze langzaam omhoog.
Bij oscillatie, wissel de preamp buizen dan (hoop dat je reserves hebt, makkelijker om te testen).
Er zijn opties om oscillaties te verhelpen met componenten, maar een goed gebouwde TW heeft dit niet nodig.
Oké, deze OT primaire draden komen onder de draden van de elco's door. Ik zal even kijken of ik deze primaire draden boven het chassis kan routen richting de eindbuizen, daar is namelijk nog een gat. Eens kijken of dat gaat helpen.
Dan zal ik gaan kijken hoe het met de lead dress zit van de preamp buisjes.
Ik zal ook even gaan kijken hoe het met de draden zit van de elco's naar het circuitbord, misschien dat deze nog wat te dicht bij bepaalde draden aanzit.
Te Koop:
Tc Electronic Nova Dynamics Compressor, Furman PL-8 CE power conditioner, Stevig 6HE flightcase.
Geringe kans dat daar de oorzaak ligt, bij goede elko's kan zich namelijk geen signaal in deze draden verplaatsen. Lopen de draden van de OT direct langs de voedingsdraad van de preamp heb je een bonus. Dan even een stukje uit elkaar leggen. De onderlinge capaciteit verkleint hierdoor. Kan het niet vaak genoeg zeggen mensen. Korte draden en in/uitgaang zo ver mogelijk bij elkaar vandaan.
Frans.
Ik heb even wat draden verlegd zoals de draden van de elco's naar het preamp gedeelte. En tevens wat andere draden die nu vrijer liggen. Zonder resultaat.
Ik heb wel iets vreemds opgemerkt. V1 en V2 gloeien nagenoeg niet, maar v3 wel. Merk wel op dat v3 bij mij als laatste in het circuit zit.
Edit: Oké even gecheckt, ze gloeien alle drie,
Bij een hogere PPIMV stand is het niet alleen oscillatie, maar ook komt er een pruttelbrom, heel vreemd.
Edit:
* Ik heb gespeeld met verschillende preamp buizen, en van mijn andere versterker ook gewisseld, nog steeds hetzelfde euvel.
* Ik heb de choke draden opnieuw gelegd zodat ze niet met de OT primaries meelopen.
* Ik heb op nagenoeg alle draden in het circuit even getikt met een rietje en wat veranderd op standje bijna oscillatie.
Toen bedacht ik mij, bij alle control's op nul en ik zet de PPIMV aan, dan begint hij ook al te oscilleren. Hoe kan het in vredesnaam dat de ruis toeneemt en dus ook de oscillatie als ik de PPIMV open draai terwijl de rest van de potmeters uitstaan? Volgens mij moet daar ergens een fout zitten.
Ook merk ik dat bij het spelen van de normale volume pot, hij op ongeveer de helft heftig laag begint te brommen (meer oscilleren), zet ik hem vol open dan hoor ik niks, ook bijna geen ruis, zet ik hem laag dan zit ik met ruis en met hoge oscillatie, standje PPIMV op ongeveer 2 dan.
Laatst gewijzigd door kassie; 24 oktober 2010 om 23:04
Te Koop:
Fotos,
![]()
Laatst gewijzigd door kassie; 24 oktober 2010 om 23:26
Te Koop:
Frans wat vind je hiervan?
"Toen bedacht ik mij, bij alle control's op nul en ik zet de PPIMV aan, dan begint hij ook al te oscilleren. Hoe kan het in vredesnaam dat de ruis toeneemt en dus ook de oscillatie als ik de PPIMV open draai terwijl de rest van de potmeters uitstaan? Volgens mij moet daar ergens een fout zitten".
Verder kwam ik er ook net achter dat een elco een 350volt type is, nl die gekoppeld is aan de choke. Te weinig? Staat normaliter 450 tot 500 volt voor.
Te Koop:
Meet dan de spanning over die elco, als die lager is dan 350V dan moet het kunnen.
Oscilleren bij alles op nul en opdraaien PPIMV, dan zitten de OT primaire draden niet op de juiste buis aangesloten.
Primair heeft jouw OT als het goed is 5 draden.
1x Center Tap
2x Tap 5k4
2x Tap 6k6
De CT moet op de standby switch zitten, de 2x Tap 5k4 oprollen en krimpkous erop.
De 2x Tap 6k6 moeten naar de twee eindbuizen, op Pin 3, 1x linker en 1x rechter.
Als de versterker piept als je het volume opdraait, dan moet je de aansluitingen op Pin 3 omwisselen.
Favorieten/bladwijzers