-
9 oktober 2010, 19:26
Vergelijkend warenonderzoek
Vandaag ben ik naar Vriese in Doetinchem geweest, omdat ik 's wilde kijken of een Amerikaanse Tele wat voor me zou zijn.
Niet omdat de Koreaan niet bevalt, integendeel, maar als een Koreaanse Tele al zo goed is, hoe goed zal een USA dan wel niet zijn, zoiets was mijn idee.
Mijn voorkeur lag bij een USA Standard, omdat die ook 22 frets heeft, en bovendien is die leverbaar in veel verschillende kleuren, waaronder natural, wat ik eigenlijk het mooist vind.
De prijs van een USA Standard (rond de €1100,-) is ook nog zeer vriendelijk vergeleken bij de '52 RI (dikke €1600,-), waar ik ook wel een zwak voor heb, en ook even getest heb.
Ik had m'n eigen Koreaantje meegenomen en heb veel geswitched om tot een goede vergelijking te komen.
De amp waarover ik getest heb was een Mesa Boogie Stiletto Deuce II.
Zelf heb ik een Deuce I.
Het cabinet was een 4x12 Mesa Rectifier. Geen slecht cabinet, maar de V30 speakers zijn niet mijn ding. Zelf gebruik ik G12-65's in zowel m'n 2x12 als m'n 4x12.
Hier mijn bevindingen:
- USA Standard
Toen Job (de behulpzame medewerker van Vriese) hem voor me stemde hoorde ik het eigenlijk direct al: veel te dunne sound, en ook toen ik er zelf op speelde, vond ik hem wat "dunnetjes" klinken, en ook erg veel hoog wat er uit, vooral het brug-element kwam. Ik heb hem echt een dik kwartier de kans gegeven, maar uiteindelijk maar terug gehangen.
Het is geen slechte gitaar, speelde best goed, maar dit gaat 'm niet worden!
- '52 RI
Deze gitaar heeft natuurlijk DE looks, en de afwerking is ook nog 's een beetje beter dan bij de Standard.
Qua sound vond ik hem ook best goed, kan wel tegen mijn Koreaan op, maar de hals vond ik op de één of ander manier erg stroef spelen, beetje plakkerige lak.
Wellicht dat dit makkelijk te verhelpen is, maar voor zo'n bedrag moet de gitaar gewoon direct goed zijn vind ik.
Bovendien zou ik echt dat 22e fretje gaan missen.
Overall een beter klinkende gitaar dan de USA Standard, maar niet beter dan mijn Koreaan vond ik.
- '63 Custom Shop Tele
Puur omdat het kon heb ik nog even een '63 Custom Shop met rosewood toets, en een mooie blonde (crême wit?) kleur getest.
Deze gitaar was echt wel een klasse apart, dat voelde je direct, erg mooi ding, licht van gewicht, en hij klonk ook het beste van allemaal vond ik.
Alleen de prijs (dik €2600,-) is gewoon te hoog, dat zag en hoorde ik er niet aan af, en voor zover ik met mijn beperkte Telecaster-kennis kon beoordelen, klonk en speelde de '63'er niet veel beter dan mijn zeer dierbare Koreaan die voorlopig lekker bij me blijft. 
Uiteindelijk ben ik de winkel uitgelopen met een hele mooie Juan Salvador 7/8 klassieke gitaar voor m'n zoontje, maar zelf vind ik het ook wel leuk.
Laatst gewijzigd door Henri H; 9 oktober 2010 om 19:29
Regels voor berichten