Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 5 van 28 EersteEerste ... 3456715 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 41 t/m 50 van 272
    Senior Member

Standaard

Oke dus een noobhandleiding PT aansluiten;

1. 1e wikkeling zwart met 2e wikkeling bruin solderen.
    2. 1e wikkeling wit richting schakelaar midden linkerzijde, 2e wikkeling blauw richting schakelaar midden rechterzijde. (Frans je had het over in of uit fase?)
    3. Ongebruikte primaire draden afknippen en krimpkous erop.
    4. 2e wikkeling rood/rood en geel/rood (600v) richting diodes in de powersectie.
    5. Groen/groen en Geel/groen (6volt) richting de EL34 Heaters. Dit zijn toch al aftakkingen Bluegate? (heb ik daar nog 2x100 weerstanden voor nodig)?
    6. Overige drie draden (Paars 50volt en geel/geel en zwart/geel 5volt) richting de massa bij de bias potmeter.

Graag reactie of ik bovenstaande handelingen bij het juiste eind heb.
    Verder neem ik aan om alle draden te twisten?

Edit: ik kijk net op een schema van de 372KX op Hammond, de JX staat er niet op. Ik ga er van uit dat het dezelfde schema is, met dezelfde kleurcodes alleen mijn trafo heeft iets andere specs uiteraard.

LINK PT SCHEMA

Moet ik de PT zo aansluiten dat hij 240 of 230 of 220 volt pakt?

Voor 240volt ingang doe ik;
    1. 1e wikkeling zwart 120 volt, 1e wikkeling wit 0 volt solderen aan tweede wikkeling blauw 120 volt (correct in serie toch), 2e wikkeling bruin 0 volt. Zwart en Bruin richting de schakelaar, daarbij gelettend op plus en min van de stroomvoorziening.

2. Er zijn twee rode draden met 300 volt. Gaan deze allebei naar de diodes? Zodat de twee ingangen bij de diodes elk 300 volt krijgen? De Rood/Geel is 0 volt. Gaat deze naar de massa?

3. De Heater wiring snap ik niet helemaal. Er staat bij groen 6,3vct groen geel 9A, en de andere Groen niets. Kan ik gewoon de beide groene draden elk richting een kant van de el34 heaters doen?
    Laatst gewijzigd door kassie; 4 oktober 2010 om 22:34
    Te Koop:
    Tc Electronic Nova Dynamics Compressor, Furman PL-8 CE power conditioner, Stevig 6HE flightcase.
    Gevraagd: Delay, Chorus

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door kassie Bekijk bericht
    (Frans je had het over in of uit fase?)
    Klopt, als je de twee primaire wikkelingen in tegefase aansluit heb je geen output. In dat geval een van de wikkelingen omdraaien. Maar....je hebt nu een mooi schema, ik zou het helemaal aansluiten zoals in dat schema. Wat ik wel vreemd vind is dat ik de genoemde kleuren niet op de foto terugvind. Hmmmm, ik snap het al, ik ben kleurenblind.

1. 1e wikkeling zwart met 2e wikkeling bruin solderen is correct.
    2. 1e wikkeling wit en 2e wikkeling blauw is 240, polarisatie maakt niets uit.
    3. Idd ongebruikte primaire draden maar ook de ongebruikte secondaire zo lang mogelijk afknippen en isoleren met krimpkous. Vouw hierbij het uiteinde 10mm dubbel en doe dan de krimpkous erop waarbij aan beide zijden van de ontstane lus krimpkous moet zitten. Hiermee voorkom je dat de kousjes kunnen schuiven. Misschien lijkt dat geneuzel maar in mijn ogen is dat een veiligheids aspect.
    4. 2e wikkeling rood/rood (2x300V) naar de diodes (anode) en geel/rood naar massapunt.
    5. Groen/groen (2x3.15V) pin 2 en 7 op de EL34. Geel/groen naar het massapunt. Geen weerstanden nodig. Bluegate bedoelde als je geen centertap hebt.
    6. Overige drie draden niet aan massa leggen maar isoleren met krimpkous en lus.

3. De Heater wiring snap ik niet helemaal. Er staat bij groen 6,3vct groen geel 9A, en de andere Groen niets. Kan ik gewoon de beide groene draden elk richting een kant van de el34 heaters doen?
    De 6.3V bestaat eigenlijk uit twee wikkelingen van 3.15V De 6.3 Vct betekend dat hij halverwege een tap heeft. zie verder punt 5

Als je de grijze draad uit het schema ook hebt (ongetwijfeld heb je die) is het verstandig deze tesamen met de aarde aansluiting van de netkabel aan dezelfde aardlip te solderen. Dit heeft ook met de veiligheidsvoorschriften te maken.

Frans.
    Laatst gewijzigd door cluseau; 4 oktober 2010 om 23:37
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Klopt, als je de twee primaire wikkelingen in tegefase aansluit heb je geen output. In dat geval een van de wikkelingen omdraaien. Maar....je hebt nu een mooi schema, ik zou het helemaal aansluiten zoals in dat schema. Wat ik wel vreemd vind is dat ik de genoemde kleuren niet op de foto terugvind. Hmmmm, ik snap het al, ik ben kleurenblind.

1. 1e wikkeling zwart met 2e wikkeling bruin solderen is correct.
    2. 1e wikkeling wit en 2e wikkeling blauw is 240, polarisatie maakt niets uit.
    3. Idd ongebruikte primaire draden maar ook de ongebruikte secondaire zo lang mogelijk afknippen en isoleren met krimpkous. Vouw hierbij het uiteinde 10mm dubbel en doe dan de krimpkous erop waarbij aan beide zijden van de ontstane lus krimpkous moet zitten. Hiermee voorkom je dat de kousjes kunnen schuiven. Misschien lijkt dat geneuzel maar in mijn ogen is dat een veiligheids aspect.
    4. 2e wikkeling rood/rood (2x300V) naar de diodes (anode) en geel/rood naar massapunt.
    5. Groen/groen (2x3.15V) pin 2 en 7 op de EL34. Geel/groen naar het massapunt. Geen weerstanden nodig. Bluegate bedoelde als je geen centertap hebt.
    6. Overige drie draden niet aan massa leggen maar isoleren met krimpkous en lus.

De 6.3V bestaat eigenlijk uit twee wikkelingen van 3.15V De 6.3 Vct betekend dat hij halverwege een tap heeft. zie verder punt 5

Als je de grijze draad uit het schema ook hebt (ongetwijfeld heb je die) is het verstandig deze tesamen met de aarde aansluiting van de netkabel aan dezelfde aardlip te solderen. Dit heeft ook met de veiligheidsvoorschriften te maken.

Frans.
    Ok, dan ben ik eruit, heel erg bedankt. Nog een laatste vraag. Het is toch wel de bedoeling dat de primair op 240 volt komt? of moet ik op 230 of 220 uitkomen?
    Te Koop:
    Tc Electronic Nova Dynamics Compressor, Furman PL-8 CE power conditioner, Stevig 6HE flightcase.

Senior Member

Standaard

Ok, dan ben ik eruit, heel erg bedankt. Nog een laatste vraag. Het is toch wel de bedoeling dat de primair op 240 volt komt? of moet ik op 230 of 220 uitkomen?
    oke, ik had dat opgeschreven maar is waarschijnlijk weer verloren gegaan met knoeien in de text.

Momenteel zitten we al tegen de 235 en in de nabije toekomst gaan we toch naar 240. Hiermee je vraag beantwoord?

Frans.
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    oke, ik had dat opgeschreven maar is waarschijnlijk weer verloren gegaan met knoeien in de text.

Momenteel zitten we al tegen de 235 en in de nabije toekomst gaan we toch naar 240. Hiermee je vraag beantwoord?

Frans.
    Hehe, ik voel me als een kind die op een doordeweekse dag na sesamstraat te horen heeft gekregen dat ik nog wat langer mag opblijven om de A-Team te kijken met een beetje cola en chips.

Ja dus.
    Te Koop:

Senior Member

Standaard

Punt 5.
    Nee, als je schema klopt heb je een CT (Grn/Yel) die leg je aan aarde, de 2x Grn sluit je op de buizen aan (gloeidraad)

Punt 6. Nee, die draden oprollen, en afdekken worden niet gebruikt. Zeker niet aan Massa leggen! (VIO en 2x Yel + Yel/Blk)

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bluegate Bekijk bericht
    Punt 5.
    Nee, als je schema klopt heb je een CT (Grn/Yel) die leg je aan aarde, de 2x Grn sluit je op de buizen aan (gloeidraad)

Punt 6. Nee, die draden oprollen, en afdekken worden niet gebruikt. Zeker niet aan Massa leggen! (VIO en 2x Yel + Yel/Blk)
    Jep, gezien, toch maar goed dat ik dit even naar voren gebracht, anders was het hopeloos mislukt haha.
    Te Koop:

Senior Member

Standaard

Oké, weer even een update.

* Powertrafo erin, inclusief draden gesoldeerd met dank aan Inspector Clueseau en Bluegate Wat een zwaar ding trouwens, ik schat zo'n kilo of 2.

* Bedrading richting de preamp buizen ook gesoldeerd, (heren kijk even of het er mooi uitziet).

* Heb bij de PT nog een extra alu plaatje gemaakt om het gat te dekken, ik wist niet of dat persé moest, maar extra shielding is volgens mij nooit weg.

* Nu zit het powercircuitje er ook in, alleen nog niet zichtbaar op de foto's want de batterijen waren op.

Heb van Chris vernomen dat de OT en de laatste onderdelen ook binnen zijn. Dus volgend weekend kan hij af zijn.

Foto's

Ik had nog een vraag. In welke mate is een fxloop bruikbaar en mogelijk zonder al te veel toonsuck? Ik zou graag wat delay/reverb en wellicht een equalizer er tussen willen doen, als het kan zonder teveel consessies uiteraard. Er is nog wel een buis triode over van V2. Het mag een passieve seriele zijn, dan gooi ik er gewoon een buffer pedaaltje tussen indien nodig, of in de toekomst een kleinulator of dumbleator.

Al met al best tevreden met het voorlopige resultaat, maar graag even feedback over hoe het een en ander eruitziet qua lay out/soldeer werk etc.

Groetjes.
    Te Koop:

Senior Member

Standaard

FX-loop: ajb niet in dit ontwerp......................

Spullen worden dinsdag verstuurd als het mee zit

Senior Member

Standaard

* Bedrading richting de preamp buizen ook gesoldeerd, (heren kijk even of het er mooi uitziet).

* Heb bij de PT nog een extra alu plaatje gemaakt om het gat te dekken, ik wist niet of dat persé moest, maar extra shielding is volgens mij nooit weg.

Al met al best tevreden met het voorlopige resultaat, maar graag even feedback over hoe het een en ander eruitziet qua lay out/soldeer werk etc.

Een aantal puntjes, ziet er netjes uit hoor daar gaat het niet om.

1 De draden aan de preamp buisjes lopen vrij parallel, ik hoop niet dat je daar last mee gaat krijgen mbt oscilleren. Mocht dat wel zo zijn denk dan hieraan.

2 De lange tapeinden van de trafo zou ik wel op maat maken voor het smoelwerk. Verder gewoon eerst maar eens kijken hoe hij functioneerd.

3 CHIEF inspector......

Frans.
    Laatst gewijzigd door cluseau; 10 oktober 2010 om 20:08
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten