Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 7 EersteEerste 12345 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 63
  1. #21
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.196

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rik van der Meulen Bekijk bericht
    Uit de reverb komen twee tulpensterkkers die uitkomen in deze stekker op de printplaat:

    Hoe kan ik verder, ik snap er nog niet veel van.
    Trek de driverkabel nu uit de veerunit en meet op de tulpstekker de ohmse weerstand tussen de tip en de shield. Hier mag je geen lage weerstand meten.

    Op de veerunit moet je ook meten tussen de tip en de shield, je moet dan juist wel een lage weerstand meten van enkele ohms maar geen volle sluiting. Als je niet goed bij de tip kan komen (omdat het een vrouwtje is) kun je hier even een gewoon audio kabeltje insteken zodat je aan het andere uiteinde kan meten.

    Nog een methode is deze:
    Als je scherpe meetpennen hebt kun je ook meten op de connector welke op de print zit. Je kan dan het verschil in ohmse waarde zien als je de tulpstekker wel of niet in de veerunit steekt.

    Frans.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  2. #22
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 augustus 2008
    Locatie
    Elburg
    Berichten
    390

    Standaard

    Oke, ik ben aan het meten geslagen.
    Ik zal precies vertellen wat ik (fout) doe:

    Ik heb de witte tulpstekker eruit gehaald, dat is namelijk de driverkabel.
    Ik zet de multimeter op 200 ohm, maar als ik dan de twee meetpinnen op de shield en tip doe, veranderd er niets aan de waarden op de multimeter..

    Wat doe ik fout Frans?
    Kennis is spreken,
    wijsheid is luisteren.

    Rock on good people!

  3. #23
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 november 2009
    Locatie
    A, A
    Berichten
    125

    Standaard

    schroef de reverb er eens van misschien is er een veer kapot en dat zie je direct zonder te meten

  4. #24
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 augustus 2008
    Locatie
    Elburg
    Berichten
    390

    Standaard

    Ik heb hem eraf geschroefd, de veren zijn nog heel.
    Wat zou het anders kunnen zijn?
    Kennis is spreken,
    wijsheid is luisteren.

    Rock on good people!

  5. #25

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rik van der Meulen Bekijk bericht
    Oke, ik ben aan het meten geslagen.
    Ik zal precies vertellen wat ik (fout) doe:

    Ik heb de witte tulpstekker eruit gehaald, dat is namelijk de driverkabel.
    Ik zet de multimeter op 200 ohm, maar als ik dan de twee meetpinnen op de shield en tip doe, veranderd er niets aan de waarden op de multimeter..

    Wat doe ik fout Frans?

    ben niet Frans maar doe even een nieuwe duit in het zakkie
    Waar meet je nu?
    Aan de tip en de shield van de witte tulpstekker
    of aan de veermodule zelf?

    Aangezien de module is losgeschroefd kun je 2 draadjes zien zitten aan de tulpbus waar de witte stekker op prikt. Meet de weerstand, op de tulpbus, tussen deze 2 draadjes. Moet, zoals Frans al zei, weinig ohm zijn maar ook niet 0. Meet je niets, ook niet als je naar grotere ohm bereiken gaat, dan is je driverspoel stuk.



    @ ThomasR
    Al eerder in dit verhaal is naar voren gekomen dat Rik kabaal had als hij met de reverb knop open tegen z'n verenmodule tikte. Conclusie, veren zijn dus heel.
    „…were you born that stupid? Or did you have to study?“

    — Robert A. Heinlein: Tunnel in the Sky

  6. #26
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.196

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rik van der Meulen Bekijk bericht
    Ik heb de witte tulpstekker eruit gehaald, dat is namelijk de driverkabel.
    Ik zet de multimeter op 200 ohm, maar als ik dan de twee meetpinnen op de shield en tip doe, veranderd er niets aan de waarden op de multimeter..

    Wat doe ik fout Frans?
    Je doet niets fout, even een verklaring:

    Wat we willen weten is of er sluiting in je kabeltje zit, dit komt meestal voor in de plug. Omdat je geen weerstand meet aan de loze kabel is dat een goed teken en gaan we verder. Je moet nu checken of de (driverzijde) spoel nog heel is zoals Dir_Hendrik ook opmerkt (tnx DH). Meestal blijft zo'n dikke spoel zoals de driverzijde wel heel. De weergavekant is veel dunner en kwetsbaarder. Toch zul je dit moeten checken voor we verdere stappen kunnen nemen. Dit doe je door op de bus te meten waar de witte stekker in gaat. Je zal daar nu zo'n 3 Ohm moeten meten. Iets meer of minder mag ook wel. Overigens verwacht ik dat de opamp niet werkt maar dat zien we later wel, geef eerst maar de meetwaarden op de bus in de veerunit.

    Frans
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  7. #27

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Overigens verwacht ik dat de opamp niet werkt

    Verwachtingen zijn mooi.
    Ik verwacht een draadbreuk van het spoeldraad van de driverspoel op het punt waar deze aan de tulpbus is gesoldeerd.

    we zullen zien
    „…were you born that stupid? Or did you have to study?“

    — Robert A. Heinlein: Tunnel in the Sky

  8. #28
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 augustus 2008
    Locatie
    Elburg
    Berichten
    390

    Standaard

    Bedankt voor de reacties!

    Ik heb het één en ander gemeten aan de veermodule:
    Wanneer ik de tip en shield meet (op 2000k ohm),
    krijg ik de waarde 000 op mn multimeter:
    Kennis is spreken,
    wijsheid is luisteren.

    Rock on good people!

  9. #29
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.196

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rik van der Meulen Bekijk bericht
    Bedankt voor de reacties!

    Ik heb het één en ander gemeten aan de veermodule:
    Wanneer ik de tip en shield meet (op 2000k ohm),
    krijg ik de waarde 000 op mn multimeter:
    Das dus niet goed, lijkt erop dat D_H gelijk gaat krijgen. Kijk goed of er geen flintertje soldeer tussen de connector is gevallen.

    Neem wel een zo laag mogelijk meetberijk, op 2000k ziet de meter niet het verschil tussen 3 of 5 Ohm
    Als dat niets uitmaakt dan kan je even één draadje losmaken en voorzichtig direct op het draadje meten. Meet je dan nog deze waarde ziet het er naar uit dat de spoel is kortgesloten. Vreemd hoor. Als het ding aanstaat meet dan eens of je gelijkspanning op de witte stekker meet.

    Frans.

    Edit
    net een plaatje van jouw meter opgezocht, dit is geen auto range meter en moet je dus handmatig het meetberijk instellen. Je fout is dat je een te hoog meetberijk insteld. Meet in het berijk 200 Ohm anders krijg je geen juiste waarde.
    /edit
    Laatst gewijzigd door cluseau; 2 oktober 2010 om 10:39
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  10. #30
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 augustus 2008
    Locatie
    Elburg
    Berichten
    390

    Standaard

    Ik heb nogmaals gemeten, maar dan op een kleinere waarde (200 ohm), en dan aan de andere kant. Dit is de kant waar de driver in ging:


    Zat ik gewoon de verkeerde kant te meten?
    Kennis is spreken,
    wijsheid is luisteren.

    Rock on good people!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top