Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 12 van 14 EersteEerste ... 21011121314 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 111 t/m 120 van 131
    Banned

Standaard

Ik snap hem ff niet, maar wacht ff jouw schetsje af.

Vraag 1: Ik moet dus stratks de kathodeweerstand van de EL84, die 150 Ohmweerstand loskoppelen en een een 180 Ohm 1 watter (de kleinste die ik gekocht heb) in serie zetten met die 150 Ohm en deze dan aan massa verbinden?

Vraag 2: de 47uf elko parallel over beide weerstanden?

Banned

Standaard

En hoezo "bijzonder ampje"? Is toch niets vreemds? een schakelbare gelijkrichter? En ik weet nog steeds het nut niet, naast dat het gewoon mogelijk is.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door G.G. Bekijk bericht
    Vraag 1: Ik moet dus stratks de kathodeweerstand van de EL84, die 150 Ohmweerstand loskoppelen en een een 180 Ohm 1 watter (de kleinste die ik gekocht heb) in serie zetten met die 150 Ohm en deze dan aan massa verbinden?
    correct

Vraag 2: de 47uf elko parallel over beide weerstanden?
    komt later, is voor de instelling niet van belang.
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Senior Member

Standaard

En ik weet nog steeds het nut niet, naast dat het gewoon mogelijk is.
    Tja, jij wilde een schakelbare gelijkrichter Wat mij betreft mag je die diodes eruit slopen. Wil je echter ervaring opdoen is het leuk het project af te maken, is gewoon goed voor het inzicht.

Frans.
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Banned

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Tja, jij wilde een schakelbare gelijkrichter Wat mij betreft mag je die diodes eruit slopen. Wil je echter ervaring opdoen is het leuk het project af te maken, is gewoon goed voor het inzicht.

Frans.
    Dan gaan we voor educatie en blijft de gelijkrichter erin. Eerst ff eten maken en dan de twee weerstanden in serie zetten.

Senior Member

Standaard

Eetse,

Als je buikje weer rond is is hier het welverdiende toetje.

Hieronder een plattegrond (dus geen schema) voor de ombouw
    Op het bovenste plaatje de aanpassing aan de EL84 in combinatie met de switch.

Onder de aanpassing op de gelijkrichter. Je ziet dat ik hier enkele buisvoet aansluitingen gebruik als draadsteun. Deze punten zijn namelijk niet gebruikt in de buis. Je kan het beste even in de voet van jouw buis kijken of de betreffende aansluitingen idd loos zijn. Ik heb hier even een J/J EZ81 erbij gepakt en bij mij zijn de aansluitingen leeg, maar check dit voor de zekerheid.

Als je het zo maakt schakelt de kathodeweerstand mee naar een hogere variant als de voeding hoger wordt.
    Ik hoop dat die 180 Ohm voldoende resultaat heeft, anders nog een stapje hoger gaan.
    De oorzaak van het probleem is dat het steeds moeilijker wordt de buis af te knijpen naarmate de anodespanning hoger wordt.

Laatst gewijzigd door cluseau; 26 september 2010 om 17:44
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Banned

Standaard

Frans,

dit is wel heel slim gevonden. Door de diodes van de schakelaar af te halen en op de voet te monteren speel je de polen op de schakelaar vrij.

Aan de buizenschakeling veranderd eigenlijk niets, behalve dat er een tweede kathodeweerstand in serie komt te staan.

Op het moment dat je voor buizen gelijkrichting kiest wordt de tweede kathodeweerstand kortgesloten en ziet de kathode alleen de 150 ohm weerstand. (ideale situatie zoals ik eerder al berekend had)

Op het moment dat je vor diodegelijkrichting kiest heft de schakelaar de massaverbinding tussen de, in serie geschakelde, kathodeweerstanden op en ziet de kathode 150 ohm + 180 ohm is 330 ohm, wat de spanning zal doen zakken.

Mijn logica zegt: de 47uf condensator kan over beide weerstanden of over alleen de 150 ohm weerstand, want in beide situaties zit ie sowieso aan massa.

Senior Member

Standaard

Mijn logica zegt: de 47uf condensator kan over beide weerstanden of over alleen de 150 ohm weerstand, want in beide situaties zit ie sowieso aan massa.
    Toch goed dat je het zo makkelijk ziet, je hebt talent .

De vraag is alleen of de 330 Ohm afdoende is om de stroom te temperen, beste is gewoon ff meten en desnoods aanpassen.

Als je zover bent knal je de cap gewoon tussen massa en pin3, over de beide weerstanden dus. Het kantelpunt komt in SS stand daardoor iets van de ideale situatie te liggen maar als dat je stoort kun je de 180 Ohm weerstand extra ontkoppelen met een 50uF/25V of zo iets. Daarmee sluit de 180 Ohm voor wisselspanning (zo goed als) uit.

Of je het zo bouwd kun je zelf bepalen, ik vind het iig leuk dat je de werking inziet. Daarmee is mijn doel berijkt.

Frans.
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Banned

Standaard

Het verbaasd mij ook een beetje dat ik, met 0% technische achtergrond, eindelijk het geheel ga zien, met, met name, dank aan jou en Nico.

Ik weet nog dat ik nog geen 3 maanden geleden vroeg wat het verschil was tussen spanning en stroom.

Ohjaaa.... ik laat de versterker nu ff op de buizenstand staan, zodat ik hem (veilig) kan gebruiken en ga van het weekend jouw aanpak solderen, doormeten en eventueel verder optimaliseren qua kathodenweerstand.

Senior Member

Standaard

Ik weet nog dat ik nog geen 3 maanden geleden vroeg wat het verschil was tussen spanning en stroom.
    Tis dus grotendeels aan je eigen inzicht en begrip te danken, wij sturen je alleen in een bepaalde richting.

We wachten in spanning op wat nog komen gaat.

Frans.
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten