http://link.marktplaats.nl/378286305
Zoiets zou dus goed moeten zijn?
(sorry G.G. dat ik je topic kaap)
http://link.marktplaats.nl/378286305
Zoiets zou dus goed moeten zijn?
(sorry G.G. dat ik je topic kaap)
Je kunt ook eventueel losse trafo's zoeken jasper. Ik heb mijn voedingstrafo van marktplaats ook voor 15 euro. en die geeft een zeer redelijk vermogen (275V bij 150mA als ik het goed herinner).
Er is vast ook wel ergens een mooi uitgangstrafootje te vinden.
Edit: ik zag dat uitgangtrafotje voor push-pull goedkoper zijn dan single ended. Kan iemand mij uitleggen hoe dit komt? en wat eigenlijk het verschil is tussen de trafo's?
Laatst gewijzigd door Thiez; 20 september 2010 om 21:33
Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
Te koop: niets
Auuuuwwww dat doet pijn om zoiets moois te slopen voor een nutteloze trafo. De uitgangstrafo is heel beperkt en niet bruikbaar voor jouw doeleinden. De uitgang is namelijk 800 Ohm. Verder is de voedingsspanning laag gehouden om de uitgangstrafo zo klein mogelijk te maken (kostenbesparing). Zou mijn vingers er dus niet aan branden. Zo, misschien treft deze radio nu wel een echte liefhebber.
Frans.
Het komt mij voor, dat de prijs voor SE-trafo's nogal wordt opgedreven door DIY buizen-audiofielen, die keer op keer weer één of ander wiel opnieuw uitvinden...
Bij een SE-trafo wordt het E-blikpakket overigens gescheiden van het I-blikpakket door een zo dun mogelijk reepje isolatiemateriaal; zoiets als een vloeitje;
de z.g. "luchtspleet", die eigenlijk nooit van "lucht" gemaakt is. Maar goed, 't gaat om het principe.
De zelfinductie neemt daardoor dramatisch af, maar dit is dan minder erg als bij een door gelijkstroom verzadigde kern.
Ff OT:
Die kernverzadiging kan ook nuttig gebruikt worden.
Zo had ik laatst een "Schaller Rotor Sound" onderhanden; zeg maar een prehistorische phaser.
De vertragingslijn bestaat hier uit 18 (!) in serie geschakelde LC-kringen.
De grap nu was/is, dat de spoeltjes als trafo'tje zijn ontworpen.
Het signaal gaat door de -zeg- secundaire van 18 spoeltjes, met parallel daaraan de C'tjes;
door de ook in serie geschakelde primaire's loopt een gelijkstroom, gestuurd door een LFO.
Dus: door de trafo'tjes primaire's loopt een gemoduleerde gelijkstroom, die daarmee de verzadiging van de kern & dus de zelfinductie van de secundaire's beïnvloeden;
resultaat: variabele vertraging! Leuk bedacht, maar kom er maar 'es op...
Sorry voor dit geneuzel, maar ik kon het ff niet laten...
Frits
www.studiohetpand.nl
Nee leuk juist, iedereen verneukt GG z'n topic dus wij mogen dat ook. Soms zijn bijzondere schakelinge zoooo verdomd simpel. Zo ben ik eens in een stuwdam geweest waar vijf dynamotjes stonden opgesteld. Van 15 meter hoog, dat dan weer wel......
De natuurlijke scheuren in de rotswanden werden door een computer bewaakt. Klinkt heel geavanceerd maar de sensort - en daar draait het natuurlijk om - bestond uit een aan weerszijden gelijmd blokje met daartussen gespannen.....jawel, een gitaarsnaar. Het trillingsgetal zou onmiddelijk veranderen als er wijziging in de opening zou plaatvinden, mooi hé?
Zo, echt iets voor de werkbank.
Frans.
Ben ik toch benieuwd, wie dat trillingsgetal dan in de gaten hield?
Ene fraaie, schaars geklede juffrouw met een stemvork, mag ik hopen?
Of was het een hiertoe opgeleide elektronische "doos"...?
Frits
www.studiohetpand.nl
Tijdens de rondleiding driftig gezocht naar optie één maar het bleek toch optie twee te zijn, een getrainde (ongevoelige) doos dus. Optie één was waarschijnlijk te duur of had het druk met haar eigen trillingsgetal. (lees gevoelige doos)
Zo, bedtijd geloof ik......![]()
Laatst gewijzigd door cluseau; 21 september 2010 om 00:37
Als eerste net het hele schema en layout gecontroleerd. Alle waardes van weerstanden en caps gecontroleerd, polariteit van elco's gecontroleerd. Alles soldeerverbindingen gecontroleerd. Dat lijkt in ieder geval te kloppen.
Met middenaansluiting ontbrompotmeter aangesloten 150 Ohm tussen pin3 El84 en massa.
Meten over poot 1 en 3 van de ontbrompotmeter geeft niet 100 ohm (denk omdat ie aan de trafo hangt, dus ga hem eerst ff loskoppelen)
Favorieten/bladwijzers