vet man heel goed gedaan!
Adembenemend.
Wel kwam ik wat technische woorden voor gitaaronderdelen tegen die ik niet ken. O.a. voor die "knie" tussen kop en begin hals....
Mijn welgemeende applaus.
Maar........ Jouw pa zijn foto hoort toch ook in dit rijtje thuis... Dus een Pa & Zoon & product foto vind ik wel op z'n plek... Of loop ik nou voor de troepen uit?
Ik ben gek op het maken van muziek.... Met bas gitaar en synthesizers. Ik neem op en mix.... Ik doe het allemaal en al heel lang.... Misschien dat ik ooit er goed in wordt...
Strak ingelegd
Je zal wel wat kramp in je vingers hebben nu![]()
Mooi gedaan idd.
groetjes Charlotte![]()
WEBSITE:http://www.charlottemijnders.nl
Bedankt allemaal!
Mijn vader heeft ook meegewerkt aan deze gitaar, maar niet op gebied van houtbewerking. Hij heeft me gesponsord op gebied van werktuigen en toebehoren. Ik heb het grote geluk dat hij een echte doe-het-zelver is, hij waardeert goed gereedschap. Hij vond het tof dat ik een gitaar wilde bouwen, dus hij wilde me gerust helpen met het aanschaffen van bepaald gereedschap (aangezien hij alles zelf ook kan gebruiken).
Voorts heb ik ontdekt dat een winkel op 1 minuut fietsen van m'n huis een lasercutter heeft.. Ik heb al wat info omtrent maximum afmetingen en materiaal gevraagd, ik ga er mallen uit plexiglas laten maken! Maar dat is iets voor een volgende bouw.
Gisteren heb ik dit topic aandachtig helemaal doorgelezen, en nu net nog even doorgebladerd. Onvoorstelbaar dat dit je eerste project is en dat het zo ontzettend goed gaat. Je neemt ook rustig de tijd en hebt ook het geduld er voor. Ik hoop dat ik het zelfde geduld kan opbrengen bij mijn veel simpelere Tele project waarvan ik de hals niet eens zelf ga maken.
"neemt z'n virtuele petje af"![]()
Bedankt macwilliams!
Het lukken van dit project heb ik te danken aan de topics van de andere bouwers hier. Iedereen geeft uitleg omtrent zijn methodes, fouten en de oplossingen voor fouten en ik probeer er uit te leren.
Vandaag hebben mijn vader en ik ons bezig gehouden met de lak. Via via is mijn vader bij een persoon terecht gekomen die de blanke nitrocellulose lak en sanding sealer kan leveren (ik dacht dat het bij Du Pont is).
Ook heb ik een lijstje opgesteld voor het lak-proces. Ik heb het samengesteld uit verschillende methodes en topics, gevonden op het internet:
Lakken van de gitaar:
Back + hals:
Poriënvuller aanbrengen
- Hout schuren, beginnen met korrel 220, eindigen met korrel 320
- 1 blanke laklaag spuiten om het hout te ‘sealen’ zodat de gekleurde poriënvuller enkel de poriën kleurt
- Vuller in de poriën smeren met de hand. Na 5-10 minuten teveel wegschrapen met oude bankkaart/doek gedrenkt in white spirit
- 1 uur laten drogen
- Opnieuw poriënvuller aanbrengen (opnieuw residu verwijderen)
- Nacht laten drogen
- Alles nu schuren te beginnen met korrel 180 en te eindigen met korrel 320
Top:
Stainen
- Hout schuren met korrel 600
- Hout bevochtigen, hierna laten opdrogen
- De gerezen vezels van het hout wegschuren (korrel 600)
- Stain aanbrengen
Indien double stain, hout opschuren met korrel 600 zodat enkel nog kleur in de vlam zit, hierna terug stianen met tweede kleur
- Indien er gerezen vezels zijn, deze heel licht terugschuren met korrel 600
Volledige gitaar:
Sanding Sealer aanbrengen
- Eerste laag aanbrengen
- 1 uur laten drogen
- 2de laag aanbrengen
- 1 volledige nacht laten drogen
- Met korrel 220 schuren totdat alles ongeveer mat is
- 3de laag aanbrengen
- 1uur laten drogen
- 4de laag aanbrengen
- Weer 1 volledige nacht laten drogen
- Schuren met korrel 320, eindigen met 400. Alles moet nu mat zijn
Indien van toepassing: de kleurlagen spuiten (miss eerst een witte grondlaag). Als er ‘orange peel’ is deze laten, de blanke laklagen zullen er voor zorgen dat deze verdwijnt.
Blanke Laklagen
- 2 lagen spuiten, halfuur tijd tussen beide lagen
- Nacht laten drogen, heel licht schuren met korrel 400/600
- Hierna 2 lagen lak per dag aanbrengen, telkens een haluur droogtijd tussen beide lagen
- Tussen de lagen door lichtjes schuren
- Aantal laklagen opbouwen tot een 14-16 tal lagen
- Zeker natschuren met korrel 400 voor de laatste laag lak
- Minstens 4 weken laten uitharden
- Beginnen met natschuren: korrel 800, korrel 1000, korrel 1500, korrel 2000
- Polijsten
Correcties en aanvullingen bij deze methode zijn welkom!
Ik heb nu diverse topics doorgespit en idd er staan goede tips in. En ben nu bezig in het door aaronstonebeat geopende Phoenix 2&3 topic. Ook weer handige en zeker bruikbaar topic.
Eerst een body en wellicht later een hals. Met lakken houd ik mij niet bezig. Dat wordt toch een olie denk ik.
Favorieten/bladwijzers