Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 23 van 33 EersteEerste ... 132122232425 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 221 t/m 230 van 326

Discussie: AX84 amp project

Senior Member

Standaard

De buitenkant begint al enigzins op een versterker te lijken! nu de binnenkant nog.

Waarschijnlijk krijg ik volgende week dat boek van designing preamps voor mijn verjaardag! Misschien beetje rare volgorde, eerst bouwen en dan pas boek gaan lezen maar goed :P zo kwam het nu eenmaal uit en ik heb nu in ieder geval al een stuk basiskennis genomen van amps.
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Thiez Bekijk bericht
    De buitenkant begint al enigzins op een versterker te lijken! nu de binnenkant nog.
    Ziet er netjes uit Thijs maar het valt me wel op dat die voedingstrafo hoog boven alles uit torend. Krijg je daar geen last mee in de behuizing? Je zou hem anders ook nog kunnen neerleggen. 90 graden kantelen dus. Tevens zou ik dan de aansluitingen naar het midden van het chassis laten wijzen ipv naar de rand.

Frans.
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Senior Member

Standaard

Ik had je reactie ff niet gezien frans vandaar dat ik laat reageer.
    Ik heb gewoon mijn behuizing aangepast op de powertrafo haha. Hij heeft een halve centimeter speling in de behuizing aan de bovenkant. De zijkant heb ik nog 5cm speling vanaf het chassis. Ik heb de aansluitingen naar de buitenkant gezet omdat ik alle 'netspanning onderdelen' zoals schakelaars, netaansluiting en fuse rechts heb zitten. En had op internet gelezen dat je wisselspanning bedrading het beste zo dicht mogelijk langs het chassis kan leggen. Op deze manier kan ik de draden mooi in de binnenrand van het chassis laten lopen. Maar als jij een reden kan geven voor het omdraaien is dat natuurlijk beter. Je hebt er allicht meer ervaring en kijk op dan ik.

Ik had nog even een vraagje, ik ben aan het bedraden momenteel. En de draden van de output trafo zijn langer dan nodig is. Omdat ik misschien ooit nog iets anders wil gaan doen in de versterker of misschien de trafo voor iets anders wil gebruiken wil ik proberen de draden zo lang mogelijk te houden eignelijk, Kan dit kwaad als ik ze wat langer houd of eventueel een slagje oprol? of kan ik ze beter zo kort mogelijk afknippen?

Senior Member

Standaard

...als jij een reden kan geven voor het omdraaien is dat natuurlijk beter....
    Mijn reden was aanrakingsgevaar. Functioneel is jouw oplossing natuurlijk ook goed. Als je bedrading zo dicht mogelijk tegen het chassis aanzit is dat ook goed hoor. Alleen alles wat na de voeding zit uit de buurt houden. Tweede reden was de hoogte van de trafo, maar je hebt je kast al gemaakt zie ik dus die reden is niet meer belangrijk.

Omdat ik misschien ooit nog iets anders wil gaan doen in de versterker of misschien de trafo voor iets anders wil gebruiken wil ik proberen de draden zo lang mogelijk te houden eignelijk....
    Houd in gedachten dat een opgerolde draad een hogere zelfinductie heeft. Het beste is om ze af te knippen maar ik begrijp heel goed dat je dat liever niet doet. Houd de lus dan enkel en zo groot mogelijk en ook ver van ingangsbedrading verwijderd. Afknippen kan altijd nog.

Frans.
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Senior Member

Standaard

Gistere nog even bezig geweest met bedraden van mijn versterkertje.
    Nog ff vraagje over die geshielde draad. De aardedraad moet die aan 1 of 2 kanten aan de aarde komen?

Hier alvast fototje halverwege het bedraden. Mochten jullie al foutjes zien hoor ik het natuurlijk graag.

Standaard

Mooi, aan 1 kant aarden, de aardpunten van de versterker zijn best kritisch.

Senior Member

Standaard

Nog ff vraagje over die geshielde draad. De aardedraad moet die aan 1 of 2 kanten aan de aarde komen?
    Indien mogelijk aan één zijde. Waarschijnlijk kan het niet bij een inputjack als deze zwevend is gemonteerd maar dan maakt het ook niet uit. De truc zit hem in stromen welke door het chassis kunnen lopen. Het potentiaal kan werkelijk verschillend zijn op twee verschillende punten. De reden van steraarding.

Frans.

edit tommus was me net weer voor /edit
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Standaard

was ik daar even attent he

Senior Member

Standaard

Haha ok bedankt. Ik ga binnenkort eerst nog eens wat zoeken over steraarding. Die term komt wel zo vaak voorbij. En ik heb geen idee wat het is :P Zelfs op school hebben we het nooit gehad wat het nu inhoud. Dus als jullie een site hebben waar het mooi word uitgelegd eventueel is die link altijd welkom anders ga ik zelf ff googlen straks.

Senior Member

Standaard

Dus als jullie een site hebben waar het mooi word uitgelegd eventueel is die link altijd welkom anders ga ik zelf ff googlen straks.
    Nou een site heb je daar volgens mij niet voor nodig hoor. Tis heel simpel uit te leggen.

Stel je hebt aan de rechterzijde van je chassis een PT staan.
    Je maakt gebruik van het chassis voor het voeden van de gloeidraden (ongebruikelijk).
    Er loopt dan een vette wisselstroom door het chassis wat enkele mV verschil in potentiaal kan betekenen tussen de linker en rechterzijde van je chassis.
    Geen punt voor de werking van de gloeidraad maar......
    Als er bv een inputjack aan de linkerzijde in het chassis geschroeft zit en met een afgeschermde kabel wordt aangesloten ergens in het midden van het chassis waar het potentiaal net ff anders is ontstaat er over de afscherming een spanninkje.
    Dit verschil is zeer klein maar staat wel over de afscherming van de kabel.
    Er loopt dus een deel van de chassisstroom door jouw signaaldraad welke grofweg misschien nog zo'n 1000 keer versterkt gaat worden.
    Die ga je echt horen hoor....

Duidelijk?

Frans.
    Laatst gewijzigd door cluseau; 12 augustus 2010 om 14:08
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten