Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 17 van 24 EersteEerste ... 71516171819 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 161 t/m 170 van 238
    Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door G.G. Bekijk bericht
    Nico, kan je een begrijpelijk simpel schemaatje noemen van een twee kanaals versterkertje. De schema's die ik zie zijn zo ingewikkeld dat ik door de bomen het bos niet meer zie.
    De reden dat ze wat complex lijken komt doordat men vaak een 2e kanaal een overdrive maakt. Daardoor krijg je verschillende trappen achter elkaar (onderkant clippen, bovenkant clippen etc). Uiteindelijk heeft elke trap een specifieke functie. Je kan evt. kijken hoe ze bij de wat complexere schema's de kanalen uiteindelijk "mengen". Vaak met 220K - 470K weerstanden.
    verder:
    - Door de twee trappen parallel krijg je ongeveer de halve load impedantie op de "zendende trap" die je normaliter hebt. Dus moet je na streven om de load te verkleinen. Immers ze staan parallel aan elkaar.
    - Als men schakelt, kun je het beste het kanaal wat niet is aangesloten via een weerstand (hoogohmig) aan GND te hangen om de koppelcap leeg te maken. dit scheelt in plop effecten tijdens schakelen.
    - Je had dat boek toch over pre-amps? Zo ja probeer maar eens een schema te "leren" begrijpen door trap voor trap te bekijken. uiteindelijk is een amp niet meer dan een aantal achter elkaar geschakelde versterkertrappen die via een spanningsdeler aan elkaar gekoppeld zijn.
    M.a.w. bekijk de amp trap voor trap. Dan wordt het eenvoudiger.
    Laat je niet afschrikken.
    De uiteindelijke klank moet je toch later bepalen via aanpassingen. Eerst leren en begrijpen en dan ontwerpen.
    Nico

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nico verduin Bekijk bericht
    - Door de twee trappen parallel krijg je ongeveer de halve load impedantie op de "zendende trap" die je normaliter hebt. Dus moet je na streven om de load te verkleinen. Immers ze staan parallel aan elkaar.
    Een leuke voorversterker vind ik is slechts 1 trap. Zoals het 'normal' kanaal van een AC30. Heeft vermogen genoeg om de eindversterker flink te oversturen. Bijkomend voordeel is dat het makkelijk te solderen is, evt. met 1 of 2 brightschakelaars.
    Laatst gewijzigd door tommus42; 9 augustus 2010 om 23:40 Reden: typfouten

Senior Member

Standaard

Een AC30 heeft 2 trappen in de pre-amp. De eerste om de ruis/signaal verhouding fors te verbeteren en de 2e is nog altijd de phase inverter. En die versterkt ook nog fiks.
    Met een enkele trap direct in de eindbuis (moet je nog wel iets verzinnen voor PP) mag je blij wezen als je zo'n 5V pp haalt. Gaat ie niet van oversturen.
    Zodra je echter een tonestack toevoegt loopt je verlies al gauw op tot 20dB en ben je gelijk weer terug op het nivo van de ingang.
    Nico

Standaard

Is het niet zo dat de twee trioden van de toonstack (met de anode van de ene aan het stuurrooster van de andere) die 20 dB opbrengen? Dacht ik altijd, dat dat zo'n beetje 'gain-neutraal' was.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tommus42 Bekijk bericht
    Is het niet zo dat de twee trioden van de toonstack (met de anode van de ene aan het stuurrooster van de andere) die 20 dB opbrengen? Dacht ik altijd, dat dat zo'n beetje 'gain-neutraal' was.
    Dat klopt toch met wat ik zeg. Je hebt alweer een trap nodig om de tonestack te compenseren
    Nico

Banned

Standaard

Hey, dus als je een tonestack zou kunnen bypassen met een switch........ Oversturing?

Senior Member

Standaard

Zoiets ja, vele amps hebben een "boost" switch.. Enige wat die doet dan is de tonestack van massa afhalen..

Banned

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door don marco Bekijk bericht
    Zoiets ja, vele amps hebben een "boost" switch.. Enige wat die doet dan is de tonestack van massa afhalen..
    Da's een geniale oplossing. En een hele makkelijke modificatie.

Standaard

Lijkt mij ook wel wat.

Senior Member

Standaard

Mesa boogie heeft dat ook in een of andere amp zitten (of meerdere).. Weet niet meer welke.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten