oké Frans, ik snap dat ik niet uit moet gaan van de hoeveelheid warmte van de buizen om tot die conclusie te komen. het is de combinatie van ( naar mijn mening ) flinke warmte ontwikkeling en het geluid dat ik in mijn openings post omschreef. de plate wordt niet rood. maar het geluid houdt op nadat ik 2 buizen trek. wat tommus42 ziet als schroeiplekken zijn erg slordige solderingen wat mij doet vermoeden dat er 4 nieuwe buisvoeten in zijn gekomen of de orginele zijn opnieuw gesoldeerd....trouwens, aan de buitenkant, daar waar de buizen in de voeten zitten, zie je wel warmte plekken op het chassis. kan natuurlijk vrij normaal zijn....

en de "ontbrom potmeter" is naar mijn bescheiden mening geen potmeter omdat je nergens aan kunt draaien. vraag me niet wat het dan wel moet zijn.

kan ik niet concluderen dat de bias misschien is afgesteld op 2 buizen? er zaten er ook maar 2 in toen ik 'm kocht.

verder ben ik niet technisch genoeg om dit ff te doen, ik zal me eerst beter moeten inlezen. ik dacht eigenlijk dat het ondoenlijk is om te biassen zonder potmeter en van de zotte om printplaten te moeten demonteren om überhaupt bij een biaspotmeter te komen.

op de volgende foto zie je de pre-amp printplaat met rechts de vermeende ontbrom potmeter. voor de rest op geen enkele printplaat een potmetertje te ontdekken:

anyway, bedankt voor jullie moeite.