Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 98 van 164 EersteEerste ... 488896979899100108148 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 971 t/m 980 van 1637

Discussie: Lak-Faq 1.0

Standaard

Is het voor een beginner eigenlijk te doen om een body mooi te lakken? Ik overweeg namelijk een strat zelf in elkaar te schroeven, en ik wil hem dan in het zwart en met nitro lak. Ik heb het idee dat zwart een redelijk makkelijke lak is, maar is het een beetje te doen of vergt mooi lakken veel oefening (als het mislukt kan ik de body natuurlijk ook kaalschuren en opnieuw beginnen).

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Arjan12 Bekijk bericht
    Is het voor een beginner eigenlijk te doen om een body mooi te lakken? Ik overweeg namelijk een strat zelf in elkaar te schroeven, en ik wil hem dan in het zwart en met nitro lak. Ik heb het idee dat zwart een redelijk makkelijke lak is, maar is het een beetje te doen of vergt mooi lakken veel oefening (als het mislukt kan ik de body natuurlijk ook kaalschuren en opnieuw beginnen).
    Hangt een beetje af van hoe methodisch je tewerk gaat en of je een geduldig en nauwkeurig type bent. Ik ben dat minder en vind lakken het moeilijkste en vervelendste werkje aan hele zelfbouwcyclus. Maar laat dit je zekèr niet tegenhouden, beste manier om het te leren, is het doen!

Zwart is imo zeker een van de moeilijkere, gek genoeg zie je op zwart alles... Nu hangt ook af van welk resultaat je verwacht; Als je nieuwe "winkel"shine verwacht van eerste lakjob, lijkt me dat hooggegrepen, maar je kan zeker een bevredigend resultaat neerzetten als je goed stap per stap werkt.

succes!

Senior Member

Standaard

Ik heb ook een bouwpakketje gemaakt een tijdje geleden. Deze heb ik gespoten met celulose lak en een simpel goedkoop compressortje van de karwei. Deze vind ik er zeker wel goed uitgekomen. Het polijsten is net geen winkelshine, helaas zie je nog net wat kleine 'swirls' erin.

Ook met spuitbussen is er zeker wel resultaat te krijgen. De beste tip die ik je kan geven is geduld! Als je gewoon rustig elke dag een paar !dunne! laagjes aanbrengt en dan rustig uit laten harden alvorens het polijsten is het zeker wel te doen. Wanneer je gaat overhaasten gaat het meestal wel ergens fout. Ik heb over mijn bouwpakket lakken wel een maand of 2 gedaan. En daarna nog 3 weken uitharden en polijsten.

Maar gewoon aan beginnen! zwart is een moeilijke lak, zeker hoogglans. Elke oneffenheid zul je zien. Bij zwart is het dus erg belangrijk om eerst je grondlaag goed strak te hebben alvorens aan de zwarte lak te beginnen (dit is overigens bij alle kleuren aan te raden). En mocht het nou ECHT niet lukken schuur je de body gewoon af en zet je hem in de olie toch?
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

Standaard

Bedankt, allebei!

Thiez: ik meen juist in een van de vele lak-topics te hebben gelezen dat een onderlaag niet per se nodig is als je dekkend lakt?

Senior Member

Standaard

een primer is nodig voor goede hechting maar ook als je oppervlak nog niet 100% vlak is of nog wat poreus . Behalve heel dichte houtsoorten (esdoorn bv) zijn de meeste houtsoorten wel wat poreus. met primer (die toch wat goedkoper is dan lak) zorg je ervoor dat je niet eerst 5 kleurlagen moet spuiten eer je body vlak is

Senior Member

Standaard

ik vraag mij af of er aal meer mensen hier op gitaarnet de motip 2K blanke lak hebben gebruikt.
    hoge glansfactor gecombineerd met 2K bestendigheid.

@barno
    zou het voor jouw niet een optie zijn om eens bij een autospuiter te vragen wat het je kosten zou als zij een body voor je zouden spuiten?
    ze willen wel eens soepel zijn als ze een bepaalde kleur auto moeten lakken en dan direct de body in dezelfde kleur blazen

Smile

Ik heb zelf ook nagedacht over autolak, maar ik vraag me af of het niet teveel dichtsmeert, qua geluid (ik weet niet hoe dik ze het erop smeren?). Ook veroudert het lang niet zo mooi als nitro, kan ik me voorstellen (ik heb begrepen dat autolak behoorlijk stevig is).

Senior Member

Standaard

Tja daar zijn zoveel meningen over....Ik heb niet het idee dat je met een paar laagjes autolak je gitaar meer dichtsmeert qua geluid dan met nitro. e laagdikte wordt uiteindellijk gelijk. Ik denk dat bij oudere gitaren de invloed van het "verstenen" van de harsen/vetten in het hout veel meer invloed heeft.
    Bij akoestische instrumenten is het natuurlijk een heel ander verhaal.
    Daarbij wordt het geluid nou beter of slechter van een dikke laklaag? Dit is ook vrij subjectief.
    Het verschil tussen lakken onderling is ook de "feel" voornamelijk op de hals, een plakkerige of te gladde hals zit niemand op te wachten.
    Nitro en polyurethaan vergelen, bij autolakken proberen ze dat zoveel mogeljk tegen te gaan.
    Dikke polylagen worden lelijk maar een dunne auto-acrijl (edit: ik bedoel dan wel 2k en neit de motip spuitbussen)slijt er net zo af als nitro alleen craqueleert het niet. (misschien ook wel over vijftig jaar?)
    Laatst gewijzigd door oigun; 3 augustus 2010 om 14:59

Senior Member

Standaard

misschien dat barno daar wat over kwijt kan omdat hij toch wel zeer veel verschillende afwerkingen heeft gebruikt op hetzelfde model gitaar en niet zo bijster veel heeft gewisseld met houtsoorten door gebrek aan verkrijgbaarheid

Senior Member

Standaard

http://www.stewmac.com/freeinfo/Fini...ampaign=ts0119

Misschien interessant. Voor degene die het nog niet gezien heeft.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten