Oorspronkelijk geplaatst door
G.G.
Voor dit projectje lijkt het mij leuk om zoveel mogelijk te recyclen (potmeters, jackbussen, bekabeling, knoppen etc.. moet wel nieuw gekocht worden, maar uit mijn laatste 3 donorradio's zijn wel wat onderdelen gekomen. Van sommige dingen is al eerder gezegd dat vervangen beter is, maar sommige dingen snapte ik ook echt niet (zoals Teerknollen, WTF zijn teerknollen, dus ik heb maar een paar plaatjes geschoten:
(ohja... voordat er commentaar is als: "koop lekker nieuw, in zo'n champ zitten maar een paar caps en weerstanden, dus dat kost niets". Dat snap ik, het gaat ook niet om de kosten, maar het lijkt me gewoon leuk om zoveel mogelijk opnieuw te gebruiken.
Condensatoren:

Uploaded with
ImageShack.us
Wat ik in ieder geval zeker weet, omdat het op iedere oude radio site te lezen is, is dat ik die condensatoren met die oranje papieren huls (nummer 8 op de foto) direct weg kan gooien.
De Elko's, die kan ik wel langszaam onder stroom laten zetten bij een collega als ik het heel netjes vraag.
Weerstanden:

Uploaded with
ImageShack.us
Op het zelfde plaatje gegooid. Zit hierbij wat wat de moeite is om te hergebruiken?
De trafo's (genoeg voor 3 hele kleine buizenprojectjes):

Uploaded with
ImageShack.us

Uploaded with
ImageShack.us
Wat met opvalt is dat de OT bij die kleine radio's zo heel klein zijn (een 5 watt radio lijkt een veel kleinere OT te hebben dan een 5 watt gitaar buizenversterkertje). Is het handig om toch maar een andere OT (hammond) te kopen of zijn die radiodingen wel bruikbaar?
Favorieten/bladwijzers