Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 20 van 33 EersteEerste ... 10181920212230 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 191 t/m 200 van 326

Discussie: AX84 amp project

Senior Member

Standaard

ah ok dus het werkt andersom.. klinkt idd logisch. Maar vind het dan raar opgesteld omdat er staat 16ohm @ 5000 ohm pri. zou je eerder andersom verwachten. Maar goed :P zeuren we niet over verder.

Ik heb het idee dat het zo welleenswaar zou moeten gaan lukken met de info die ik nu heb. Nog maar een keer heel erg bedankt nico. Ik kan weer even vooruit.
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Thiez Bekijk bericht
    Maar vind het dan raar opgesteld omdat er staat 16ohm @ 5000 ohm pri. zou je eerder andersom verwachten. Maar goed :P zeuren we niet over verder.

I
    Het heeft een beetje te maken heo men redeneert. Buizen "zien" een bepaalde impedantie.

Bij de trafo hadden ze vanuit 2 kanten de impedanties kunnen varieren. Via een vaste secundair en variablele primair (veel aftakkingen primair) of een vaste primair met een aantal verschillende secundaire aftakkingen.
    De laatste is uiteraard veel goedkoper. Zeker als je bedenkt dat het volgende geldt:

Zp : Zs = N^2p : N^2s.

Had je de primair variabel gemaakt had je veel meer koperdraad gebruikt. Nu kun je met de ze trafo verschillende impedanties aan secundair en toch dezelfde "load" zien op de primair.
    Nico

Senior Member

Standaard

Nou nog 1 vraagje dan.....

Ik zat de berekening nog even na te gaan. Stel ik pak die -20V als bias. dan is max 20v PP.
    -10V geeft 150mA
    -30V geeft 30mA (jij had denk ik even verkeerde lijn gepakt. 300V ug2 geeft 30mA ipv 10mA)

Dan zou ik met een primaire weerstand van 10K een swing krijgen tussen de 1500V en 300V. Aangezien ik maar ongeveer 300V beschikbaar heb gaat dat denk ik niet werken omdat ik dan met mijn minimale output spanning al op maximale voedingsspanning zit.

Dus ik vermoed dat ik dan met mijn primaire weerstand naar beneden moet. Wanneer ik 5K pak krijg ik een swing tussen 150V en 300V (wat maximale voedingsspanning is die ik heb).
    Dat geeft dus een swing van 150V. Ik ga hem aansluiten op 16ohm waarschijnlijk.
    Dus dat word:
    5000/16=312.5 wortel van 312.5 = 17.68

Swing van 150V krijgen we 150V/17.68=8.48 ==> 8.48²/16ohm = 4.49watt versterking.

Klopt mijn beredenering of maak ik ergens fouten?

Senior Member

Standaard

Dus ik vermoed dat ik dan met mijn primaire weerstand naar beneden moet. Wanneer ik 5K pak krijg ik een swing tussen 150V en 300V (wat maximale voedingsspanning is die ik heb).
    oh ja? 5000 x 0.15A = hoeveel? 750V toch.

Maar je ziet gelijk de complexiteiten die spelen bij dit soort ampjes met een buis de je te hard wil stoken met een te lage voedingsspanning.

Dat is ook een van de redenen dat de meeste zich tevreden stellen met de data sheet. Daar staat bij 250V Anode n de G2, dat je rond de 14V bias moet hebben. Dus rond de 20V wordt het wel wat. Kan zijn dat je nog wat warmer moet gaan zitten.

Vind het wel een interessante case om eens experimenteel op te zetten:
    Hoogspanningsvoeding, OT, Scope, toonfiets etc. En gewoon eens kijken of dit wat te simuleren is.
    Maar nu niet. Mij te warm.
    Nico

Senior Member

Standaard

Jah 5000x0,15 is idd 750V. Maar aangezien mijn voedingsspanning maar 300V is zal hij max toch maar 300V geven ook? Dus blijft hij toch tussen de 150V en 300V of zie ik dat niet goed?

Je merkt idd dat de voedingsspanning aan de lage kant is om het optimale uit een 6l6 buis te halen.
    Wat is jou mening erover? Gaat het een succes worden met die 6L6gc of zeg je van je kunt beter een EL84 eindbuis pakken (dan is me voeding waarschijnlijk weer aan de hogere kant). Of misschien nog een ander type eindbuis? EL34 hebben geloof ik ook iets minder vermogen dan een 6L6GC?
    Laatst gewijzigd door Thiez; 12 juli 2010 om 19:27

Senior Member

Standaard

Jah 5000x0,15 is idd 750V. Maar aangezien mijn voedingsspanning maar 300V is zal hij max toch maar 300V geven ook? Dus blijft hij toch tussen de 150V en 300V of zie ik dat niet goed?

Je merkt idd dat de voedingsspanning aan de lage kant is om het optimale uit een 6l6 buis te halen.
    Wat is jou mening erover? Gaat het een succes worden met die 6L6gc of zeg je van je kunt beter een EL84 eindbuis pakken (dan is me voeding waarschijnlijk weer aan de hogere kant). Of misschien nog een ander type eindbuis? EL34 hebben geloof ik ook iets minder vermogen dan een 6L6GC?
    Tja, mijn zelfbouw champ (combinatie van de 5C1 en 5F1) met een 6L6WGC doet het prima....... Zal hem eens open trekken en meten. Kan nooit veel zijn.... Zit een PT uit een oude radio in. Denk iets van 295V....

Komt niet eens in de buurt.... Toch maar ff gemeten....
    Va = 223V
    Vg2 = 242V
    Vg1 = -18.9V
    Rk = 470 ohm

Ia + Ig2 = 40 mA

Rdc = 507 ohm. Zprimair is 7K

Verder heb ik een choke voor de Anode zitten van ik dacht iets van 5H. Dat maakt die voeding ook een stuk lager. En brommvrij
    Laatst gewijzigd door nico verduin; 12 juli 2010 om 21:48
    Nico

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nico verduin Bekijk bericht
    oh ja? 5000 x 0.15A = hoeveel? 750V toch.

Maar je ziet gelijk de complexiteiten die spelen bij dit soort ampjes met een buis de je te hard wil stoken met een te lage voedingsspanning.
    Ik wil me er niet mee bemoeien of zo, maar eh...

Die 150mA ruststroom ziet natuurlijk nooit de primaire impedantie. Alleen maar de ohmse weerstand toch? Die verticake loadlijn lijkt me ook niet helemaal kloppen...

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door guitarnijboer Bekijk bericht
    Ik wil me er niet mee bemoeien of zo, maar eh...

Die 150mA ruststroom ziet natuurlijk nooit de primaire impedantie. Alleen maar de ohmse weerstand toch? Die verticake loadlijn lijkt me ook niet helemaal kloppen...
    Helemaal juist. Je hebt een verticale loadlijn voor de DC (eigenlijk overbodig) en een schuine lijn voor de primare impedantie. Alleen als hij vol wil uit sturen dan stort het in elkaar. Dat zou hij bij mij ook waarschijnlijk wel doen, maar bij de 5C1 schakeling zit er maar een 6SJ7. Dus dat signaal is niet zo hoog.
    Bij de 5F1 zit er een fikse spanningsdeler voor dus daar is het signaal ook niet zo groot. Dus is mijn ingangs amplitude niet zo groot en kan die trafo het wel trekken.
    Overigens ontwerp.... nee hoor ... had gewoon een zooi onderdelen liggen, vond nog een 6SJ7 en heb er een ampje omgebouwd. En menig beroepsmuziekant wil hem lenen voor de studio. Dus zal wel goed klinken...
    Nico

Senior Member

Standaard

Ik ga hem gewoon eens proberen in elkaar te zetten zoals ik hem hierboven heb berekend. Dan kan ik eens gaan meten en kijken wat het allemaal geeft. Want er zijn nu zo veel spanningen die ik maar ongeveer heb aangenomen naar schatting. Moet zowizo de preamp voeding reduceren tot 300V waarmee ik gerekend hebt. Ik denk dat hij op moment iets boven 300V uit zal komen hoewel er 3 ontkoppel filters tussen zitten.

Maar ik ga hem eens in elkaar bouwen zoals ik het nu voor me heb. Ik kom zowizo nergens boven de maximale waardes van de buizen en weerstandvermogens dus er zal niks zomaar kapot gaan.

Had nog een vraagje over chassis layout. Ik zit te twijfel of ik de output transformater zo dicht mogelijk bij de aansluiting zet van turretboard (precies halverwege het chassis) of dat ik hem aan de andere kant van het chassis zet als de powertrafo. Zodat het chassis beetje in balans is als je versterker op pakt en hij niet naar een kans hangt. Vond dat bij jcm800 van vriend van me erg vervelend toen ik hem oppakte. Is er een regel voor layout of is het gewoon zoals de indeling het beste uitkomt?
    En maakt het nog uit hoe je het zet? want ik las ergens dat een choke 90 graden gedraaid moet staan ten opzichte van de andere trafo's.
    Laatst gewijzigd door Thiez; 12 juli 2010 om 23:21

Senior Member

Standaard

Ik ga hem gewoon eens proberen in elkaar te zetten zoals ik hem hierboven heb berekend. Dan kan ik eens gaan meten en kijken wat het allemaal geeft. Want er zijn nu zo veel spanningen die ik maar ongeveer heb aangenomen naar schatting. Moet zowizo de preamp voeding reduceren tot 300V waarmee ik gerekend hebt. Ik denk dat hij op moment iets boven 300V uit zal komen hoewel er 3 ontkoppel filters tussen zitten.

Maar ik ga hem eens in elkaar bouwen zoals ik het nu voor me heb. Ik kom zowizo nergens boven de maximale waardes van de buizen en weerstandvermogens dus er zal niks zomaar kapot gaan.

Had nog een vraagje over chassis layout. Ik zit te twijfel of ik de output transformater zo dicht mogelijk bij de aansluiting zet van turretboard (precies halverwege het chassis) of dat ik hem aan de andere kant van het chassis zet als de powertrafo. Zodat het chassis beetje in balans is als je versterker op pakt en hij niet naar een kans hangt. Vond dat bij jcm800 van vriend van me erg vervelend toen ik hem oppakte. Is er een regel voor layout of is het gewoon zoals de indeling het beste uitkomt?
    En maakt het nog uit hoe je het zet? want ik las ergens dat een choke 90 graden gedraaid moet staan ten opzichte van de andere trafo's.
    Choke 90graden gedraaid tov de PT. OT daar weer naast. Zou hem (OT) niet al te dicht bij de pre-amp zetten. Voor de balans, tja zoveel weegt het allemaal niet. Die JCM is veel zwaarder. En als je een combo maakt trekt de speaker hem wel in evenwicht (verlaagd zwaartepunt)
    Nico

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten