Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 9 van 24 EersteEerste ... 789101119 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 81 t/m 90 van 238

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tommus42 Bekijk bericht
    Heeft iemand ervaring met de voeding van een 100W EL34 versterker?

De eerste trap van de voeding is als van een mesa, 2 condensatoren met 2 weerstanden. Nou vroeg ik me af of gewone 50uF condensatoren, zoals in een SLP, veel verschil in geluid op zouden leveren?
    Met 'twee condensatoren en twee weerstanden' verwacht ik dat je bedoeld dat de twee in serie staan? Op zich is daar niets mis mee, maar als ik naar het plaatje kijk krijg ik bij deze uitvoering ervan wel twijfels. Het is in ieder geval een goed idee om twee gelijke elko's te gebruiken wat hier volgens mij niet is gedaan. Zoals Nico al aangaf zijn er meer verschillen dan alleen spanning en capaciteit. Ik vind het er allemaal erg slordig uit zien op het plaatje (no offence) en denk ook dat dit de bedrijfszekerheid niet ten goede komt.

Ik denk dat je versterker ervan op zou knappen als ie op een nette manier opnieuw in elkaar gezet wordt. Ongeacht of je nu twee elko's in serie of 1 elko met hogere spanning gebruikt. Zelf heb ik de indruk dat deze oplossing is gekozen omdat er geen geschikte nieuwe bekerelko gevonden kon worden of uberhaupt een hoogspanningselko met voldoende hoge spanning. Het is voor particulieren een tijdje erg lastig geweest om Elco's met een spanning van 500V of hoger te kopen. Bij de plaatselijke electronica winkels niet op vooraad en internet shops had je nog niet.... Zelfs geen internet...

Standaard

Het zijn idd twee in serie en het zijn ook twee verschillende (uit een computervoeding). Ik ga ze vervangen voor twee van 50uF parallel. Niet netjes?? Donders, het is nog wel het netste gedeelte van de versterker! Ben er zelf wel tevreden mee, maar het is m'n eerste baksel, ik zal het nog eens allemaal nalopen, hij doet het goed.
    Wat is het nadeel van twee ongelijke waardes (de grootste waarde zit aan de massakant)?
    Gezocht: 100x probe voor oscilloscoop
    Aangeboden: niets

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tommus42 Bekijk bericht
    Wat is het nadeel van twee ongelijke waardes (de grootste waarde zit aan de massakant)?
    Totale vervang capaciteit is altijd kleiner dan de kleinste elko. De spanningen zullen zich ongelijk verdelen.

Frans.
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Banned

Standaard

Net ff helemaal zelfstandig de trafo doorgemeten:
    Aan de sec. kant komen er 6 kabeltjes uit:

Rood en Zwart lijken helemaal buitenom gewikkeld te zijn, over een laag isolatiemateriaal.
    Wit en Bruin, zijn twee dikkere kabeltjes en
    Geel en Groen.

Ik heb over de pennen van mijn metertje een weerstand van 100K, 1.3 Watt gezet en ben de diverse draden gaan meten.

Als eerste de dikke bruine en witte en mijn metertje loopt van 6.5 naar 6.2 naar -6.5 naar -6.2.

Tussen Groen en Geel zag ik 251v dus dat moet de HSP zijn.

Tussen rood en Zwart meet ik alleen maar 0.1 - 0.3 v.

KLopt het trouwens dat ik de adertjes van de kabeltjes eerst een beetje schoon moest schrapen?

Senior Member

Standaard

Als er nog emaille op zit zou ik ze eerst schoon krabben/schuren
    Nico

Banned

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nico verduin Bekijk bericht
    Precies, Ik heb het idee dat ik wat rare metingen krijg met mijn klemmetjes en bedacht me ineens dat die kern een soort verflaag heeft. Dat verklaard een hoop. Straks ff een schuurpapiertje zoeken (als het wat koeler is geworden)

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door G.G. Bekijk bericht
    Precies, Ik heb het idee dat ik wat rare metingen krijg met mijn klemmetjes en bedacht me ineens dat die kern een soort verflaag heeft. Dat verklaard een hoop. Straks ff een schuurpapiertje zoeken (als het wat koeler is geworden)
    Bijna voetbal.....
    Nico

Banned

Standaard

Bijna voetbal.....
    Yep, en met het bier zal het wel morgen worden (geen zin in een klapper van 251v)

Banned

Standaard

Nu zien de metingen er een heel stuk logischer uit. Dat krabben heeft inderdaad gewerkt. Ik dacht er ineens aan omdat de draad op de spoel een laklaag ofzoiets moest hebben om sluiting te voorkomen. Ik zag dat de matel wel erg ruim was en bedacht me dat die natuurlijk later om de kern heen geschoven was. Bij afknippen en strippen heb je dus een stukje kern met een laklaagje ofzo.

Nu meet ik op de twee dikke draden (bruin en wit) heel duidelijk en heel stabiel 6.4V

op rood en zwart meet ik in een golfbeweging met een duur van piek tot piek van 1 seconde, 6.8V > 5.9V > 6.8V > 5.9V etc......

op geel en groen meet ik, in zo'n zelfde golfbeweging 263V > 244V > 263V > 244V > 263V > 244V etc.......

Dit alles is met aan de primaire kant de 240 aansluiting aangesloten. Lijkt me wanneer ik de 220 aansluiting kies dat alles net geen 10% hoger uitpakt.

Die golfbeweging op de 6.3V wordt zeker getemperd met een condensator?

Wat is wijsheid?

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door G.G. Bekijk bericht
    Nu zien de metingen er een heel stuk logischer uit. Dat krabben heeft inderdaad gewerkt. Ik dacht er ineens aan omdat de draad op de spoel een laklaag ofzoiets moest hebben om sluiting te voorkomen. Ik zag dat de matel wel erg ruim was en bedacht me dat die natuurlijk later om de kern heen geschoven was. Bij afknippen en strippen heb je dus een stukje kern met een laklaagje ofzo.

Nu meet ik op de twee dikke draden (bruin en wit) heel duidelijk en heel stabiel 6.4V

op rood en zwart meet ik in een golfbeweging met een duur van piek tot piek van 1 seconde, 6.8V > 5.9V > 6.8V > 5.9V etc......

op geel en groen meet ik, in zo'n zelfde golfbeweging 263V > 244V > 263V > 244V > 263V > 244V etc.......

Dit alles is met aan de primaire kant de 240 aansluiting aangesloten. Lijkt me wanneer ik de 220 aansluiting kies dat alles net geen 10% hoger uitpakt.

Die golfbeweging op de 6.3V wordt zeker getemperd met een condensator?

Wat is wijsheid?
    Ik zou twijfelen aan de meter......... Of je hebt op het moment dat je de andere spanningen meette een zweving op je netspanning. En bij die stabiele wikkeling niet.
    Nico

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten