Ik heb ooit voor mezelf een kloon gebouwd van de Fulldrive. Wat ik me van het schema kan herinneren is wat jij wil niet echt mogelijk. Voor het geval dat je het boeiend vind zal ik het hieronder toelichten:
Het boost kanaal is feitelijk geen kanaal. Het enige wat de boost doet is een weerstand effectief verlagen zodat er meer "gain" de opamp ingestuurd wordt. Er wordt dus geen extra gainkanaal toegevoegd of iets dergelijks.
Als je de boost intrapt wordt er een 22k weerstand (+ de 1Mohm Boost potmeter daar parallel overheen) in serie gezet met een ander 22k weerstandje (die naar pin 2 van de opamp gaat). Doordat ze in serie staan mag je de weerstanden optellen. Samen worden ze dus 44k. Zo wordt dus de originele waarde van de weerstand benaderd die in een originele tubescreamer wordt gebruikt op die plek, namelijk 51k. Hoe lager die weerstand wordt, hoe meer gain de tubescreamer krijgt.
Doordat de 1Meg potmeter parallel over die ene 22k staat zal de vervangingsweerstand hiervan (van de potmeter + de 22k samen) effectief verlagen als de boost opengedraaid wordt. Dat is een "wet" in de electronica. In serie mag je de weerstandwaardes optellen. In parallel zal de uiteindelijke vervangingswaarde van de twee weerstanden altijd lager zijn als de laagste van de twee, kort gezegd.
Als de boostknop dus dicht zou staan (en de boost ingedrukt is) heb je dus idealiter de 44k weerstand (22k + 22k). Redelijk stock tubescreamer dus. Zodra je de boost opendraait zakt die ene 22k in (omdat de boost er parallel overheen staat). De speelruimte die je hebt is dus van 22k richting ong. 1k. Omdat de tweede 22k weerstand hiermee in serie staat wordt het geheel nooit lager als 22k. Hierdoor blijft de gainboost beheersbaar.
Favorieten/bladwijzers