Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 9 van 20 EersteEerste ... 789101119 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 81 t/m 90 van 195

Standaard

@Hiro: Ik heb heel de body uitgezonderd de cut-away gefreesd. De cutaway heb ik daarna met de hand afgewerkt.

@Woml: De cut-away bij een Les Paul ziet er niet zo 'vloeiend' uit. Het moet wel mogelijk zijn om het met een lichte recurve/dalend af te werken zoals de rest van de body, maar de halshoek die in de top gefreesd zorgt voor problemen.

Uiteindelijk zal het er zo uit zien:

Dus geen dekkende lak, maar het esdoorn zal wel donkerder kleuren door de poriënvuller.

Deze manier vind ik, net zoals aaronstonebeat, niet mooi:

Senior Member
    Blog Entries
    1

Standaard

die onderste manier gebruikt gibson al jaren niet meer hoor

Standaard

Ha OK, dat lijkt me dan een terechte koerswijziging; in ieder geval in overeenstemming met mijn smaak
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

Senior Member
    Blog Entries
    1

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door aaronstonebeat Bekijk bericht
    Ha OK, dat lijkt me dan een terechte koerswijziging; in ieder geval in overeenstemming met mijn smaak
    het was eigenlijk omdat men een les paul wilde hebben die was 'zoals het origineel'. gibson vond dat stukje esdoorn dat onder de binding uitpiepte, lelijk, en dacht, goh, we dekken de boel helemaal af. wat ik ergens ook wel snap hoor.

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Orpheo Bekijk bericht
    het was eigenlijk omdat men een les paul wilde hebben die was 'zoals het origineel'. gibson vond dat stukje esdoorn dat onder de binding uitpiepte, lelijk, en dacht, goh, we dekken de boel helemaal af. wat ik ergens ook wel snap hoor.
    Dat dan weer wel, inderdaad.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Danieldg Bekijk bericht
    Goh, ja... Nog nooit zo'n ding van dichtbij gezien, maar dit is inderdaad een raar hoekje. Ik zie nu wel waar de schoen wringt.
    Ik ben ooit nog eens van plan om ook eens iets dergelijks te gaan knutselen, maar dan weet ik dus alvast dat ik hier nog eens diep over zal moeten nadenken...
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

Standaard

Hallo iedereen.

De afgelopen dagen heb ik me bezig gehouden met de hals. Eerst heb ik de randen en de headstock geschuurd. Omwille van het warme weer heb ik alle stappen verdeeld, zodat ik niet gedehydrateerd en stoffig een fout zou maken! Nadat alles geschuurd was, heb ik het trussrod kanaal gefreesd. Deze is iets meer dan 12 mm diep. Ik heb een gewoon recht kanaal, geen kanaal met een lichte buiging erin. Het plan dat ik gebruik heeft ook gewoon een recht kanaal. Aangezien dit een rechtstreekse kopie is van de halzen van de 1959 Les Paul modellen, moet dit geen probleem opleveren.

De trussrodmoer-holte heb ik met de Dremel gemaakt: een klein schuurklosje horizontaal op de headstock houden (dus niet parallel) en dan langzaam naar de toets toe bewegen zorgt voor de karakteristieke holte. Oorspronkelijk werd dit gewoon gedaan met een Forstner-boortje dat men op de bovenbeschreven manier naar de toets toe bewoog.

Daarna heb ik de ‘oren’ voor de headstock gemaakt. Ik heb nog wat restblokken Mahonie van de body, en ik heb er hier een van gebruikt voor de ‘oren’.

Aangezien dit blokje 45 mm dik was, heb ik het lengte-gewijs in twee gezaagd, met een verstekzaag.

Met twee helften van 2,2 cm dikte als resultaat.

Daarna heb ik beide helften met een radiale verstekzaag in twee gezaagd, met dit als resultaat:

Voilà, 4 ‘oren’ voor twee halzen. Hierna heb ik de zijkanten van twee oren met een minifreesbak (twee houten balkjes) gevlakt.

Om het trussrodkanaal op te vullen, heb ik een strip Esdoorn met dezelfde dikte als de breedte van het trussrodkanaal gemaakt. Toen ik de top uitzaagde heb ik er eerst een strip afgezaagd. Deze zou ik later gebruiken, wat ik nu dus gedaan heb. Weer heb ik met een minifreesbak-opstelling de strip op dikte gebracht.

De gevlamde strip.

Even een totaalplaatje:

Daarstraks heb ik de oren met de headstock verlijmd. Donderdag gaan de klemmen eraf.

Ziezo, dat was het weer. Donderdag zal voorlopig de laatste keer zijn dat ik aan de hals werk, daarna twee weken vakantie.

- Daniel

Standaard

Vandaag heb ik verder gewerkt aan de hals:

Ik heb de oren gelijkgeschuurd met de rest van de headstock. Ik heb ook even de headstock erop getekend, om een idee te krijgen van hoe hij er gaat uitzien. Je kan duidelijk het verschil tussen de twee Mahonie planken zien: de donkere mahonie is zwaar en is ‘old growth’ (zeer dichte jaarringen en heeft moeten vechten voor eten/drinken), terwijl de lichtere mahonie heel licht is en waarbij de jaarringen redelijk ver uit elkaar liggen. Ook hun geur is anders, ze ruiken ongeveer hetzelfde, maar hebben beiden nog een extra eigen element.

Ook heb ik de strip hout in het trussrod-kanaal verlijmd. Ik heb eerst de trussrod gewaxed (met een theelichtje) en daarna een paar dotjes silicone in het kanaal gespoten, om het ratelen van de trussrod tegen te gaan. Daarna heb ik de strip verlijmd. Ik heb niet teveel kracht op de klemmen gezet, zodat de trussrod niet volledig vastgeklemd wordt.

Dat was het weer, over twee weken ga ik verder.

Tot dan,
    Daniel

Standaard

man, jij kan er wat van
    studeer jij houtbewerking ofzo? echt zot!
    succes nog en welke finish ben je van plan? ebony of een burst?
    grtz

Standaard

Bedankt underwear! De top zal gebeitst worden in een warme honing/amber kleur.

Het was trouwens weer even geleden dat ik nog een update gepost heb!

Ik heb ondertussen vanalles gedaan:

Eerst heb ik de tenon van de hals op de juiste lengte gebracht, met een verstekzaag:

Om de tenon te vormen, heb ik een mal gemaakt. Deze rechthoek is iets breder (0,5 mm aan beide kanten) dan de mortise. Deze heb ik op de hals vastgeplakt met dubbelzijdige tape. Hierna heb ik deze met de bovenfrees gekopieerd. De ‘oren’ langs de mal zijn losse stukjes hout die ik er ook op heb geplakt:

De schuine kanten die tegen de body komen heb ik afgewerkt door een recht stuk mdf als geleider voor de bovenfrees te gebruiken:

Na wat geschuurd te hebben past de tenon perfect. Ook de aansluiting heeft nog maar een klein beetje schuurwerk nodig:

De bekende ‘ik kan de gitaar optillen aan de hals zonder dat deze verlijmd is’-foto:

Daarna heb ik de binding aangebracht:

Eerst wat binding gesmolten in een glazen potje met behulp van aceton:

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten