Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 15 van 33 EersteEerste ... 5131415161725 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 141 t/m 150 van 326

Discussie: AX84 amp project

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Thiez Bekijk bericht
    Mag ik er vanuit gaan dat de spanning die ik op de primaire kant van de uitgangstrafo zet hetzelfde is op de plate van de eindbuis? ...
    ja, gelijkstroom weerstand is ongeveer 50 Ohm. Kun je zelf wel uitrekenen wat het verlies is bij bv 40mA
    In het schema maken ze gebruik van een fixed bias (als ik het goed heb noemen ze dat zo). Is het mogelijk om hier een potmeter van te maken? en zo ja moet ik hier dan een ander schakeling voor hanteren? en wat voor potmeter kun je hier het beste voor gebruiken.
    2x ja en gewoon een lineair dingetje. Regelberijk uitrekenen aan de hand van de omringende componenten. De stroom naar de roosters is te verwaarlozen.
    Hoe bepaal ik de waarde van de weerstand die aan het screengrid hangt?
    Datasheet erbij pakken en de wet van ohm toepassen.

Frans.
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    2x ja en gewoon een lineair dingetje. Regelberijk uitrekenen aan de hand van de omringende componenten. De stroom naar de roosters is te verwaarlozen.

Frans.
    Kun je dit iets verder uitleggen misschien?
    Ik kan de kathode weerstand gewoon vervangen door een potmeter met parallel daaraan de bypass condensator?

Ik kom er niet goed aan uit hoe ik nu aan penthode eindbuis moet gaan rekenen. Het is toch wel anders dan een triode buis. Ik kom er niet goed aan uit hoe ik nou de gridspanning bepaal bij de eindbuis. En ik weet niet hoe ik de stroom uitreken die door de buis gaat lopen nu aangezien ik geen anode weerstand heb.

Ik gebruik deze datasheet: http://www.drtube.com/datasheets/6l6gc-jj2003.pdf

zover ik het denk te snappen gaat er bij 250V anode spanning 72mA door de buis. Dat zou een weerstand zijn van 3,47kohm. Wat houd die Ra van 22,5kohm dan precies in?

Sorry als ik onzin uit kraam hoor... Maar ik zie het gewoon echt nog ff niet wat ik nu moet gaan doen en hoe ik het aan moet gaan pakken. Als iemand wilt helpen heel graag.
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

Senior Member

Standaard

Kun je dit iets verder uitleggen misschien?
    Ik kan de kathode weerstand gewoon vervangen door een potmeter met parallel daaraan de bypass condensator?

Ik kom er niet goed aan uit hoe ik nu aan penthode eindbuis moet gaan rekenen. Het is toch wel anders dan een triode buis. Ik kom er niet goed aan uit hoe ik nou de gridspanning bepaal bij de eindbuis. En ik weet niet hoe ik de stroom uitreken die door de buis gaat lopen nu aangezien ik geen anode weerstand heb.

Ik gebruik deze datasheet: http://www.drtube.com/datasheets/6l6gc-jj2003.pdf

zover ik het denk te snappen gaat er bij 250V anode spanning 72mA door de buis. Dat zou een weerstand zijn van 3,47kohm. Wat houd die Ra van 22,5kohm dan precies in?

Sorry als ik onzin uit kraam hoor... Maar ik zie het gewoon echt nog ff niet wat ik nu moet gaan doen en hoe ik het aan moet gaan pakken. Als iemand wilt helpen heel graag.
    Misschien kun je eerst een schema plaatsen wat je wil gaan bouwen, ik heb namelijk geen flauw idee, sorry.

Kathode weerstand kun je niet door een potmeter vervangen, daar is het ontwikkelde vermogen te groot voor.

Je hebt wel degelijk een anodeweerstand. De gelijkstroomweerstand is iets in de orde van 50 Ohm. Overigens is de weerstand van 3k47 welke je uitrekend de inwendige weerstand van de buis.

De stroom door de eindbuis bereken je door het spanningsval over de trafowikkeling te delen door de gelijkstroom weerstand van de trafowikkeling. Deze zul je dus eerst zuiver moeten meten. Dan kun je adhv de datasheet bepalen wat voor kathodeweerstand je gaat gebruiken als je kathode bias gaat toepassen. Bepaal eerst welke stroom je wilt instellen en kijk dan in de grafiek welke negatieve roosterspanning daarbij hoort. Dan kun je het rooster aan massa leggen via een roosterlekweerstand en de kathode positief laten worden door een kathode weerstand op te nemen welke hetzelfde spanningsval moet creeren als de vereiste neg roosterspanning bij de door jouw gewenste stroom. Maar al dit rekenwerk is al door de fabrikant gedaan en is in tabellen terug te vinden. Zo te zien wil je opnieuw het wiel uitvinden! Een andere manier om de buis in te stellen is de kathode aan massa leggen en een regelbare negatieve spanning aanleggen op het rooster. Hiermee kun je de instelstroom dan zelf bepalen en binnen zekere grenzen regelen.

De G2 spanning is gegeven in de datasheet. Heb je meer spanning is dat geen probleem. Gewoon een voorschakelweerstand uitrekenen met de wet van Ohm. De maximale Ig2 is ook uit de datasheet te halen.

Frans.
    Laatst gewijzigd door cluseau; 7 juli 2010 om 23:44
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Senior Member

Standaard

Dit is mijn uitgangspunt. Maar het is allemaal iets veranderd bij mij omdat ik een voedingstrafo heb gebruikt die 150mA bij 340V DC levert (gemeten waarden door vorige eigenaar). Ook ga ik gebruik maken van een 6L6GC buis ipv een EL84 en daarvoor had ik dus grotere voeding gepakt.
    http://www.ax84.com/static/p1/AX84_P1_100616.pdf

De output trafo hangt aan eerste ontkoppeling van de voeding dus zal ongeveer een 320V krijgen.
    Volgens hammond heeft de trafo 90ohm weerstand maar zelf meet ik 99ohm.

Ik kom in ieder geval niet boven de max spanningen maar moet ik dan alsnog wel een voorschakel weerstand voor de G2 hangen of niet?

Senior Member

Standaard

Volgens hammond heeft de trafo 90ohm weerstand maar zelf meet ik 99ohm.
    Valt mij mee..... Punt is dat je niet weet of dit een gemeten waarde of een berekende waarde is.
    Ik kom in ieder geval niet boven de max spanningen maar moet ik dan alsnog wel een voorschakel weerstand voor de G2 hangen of niet?
    Ik zou er altijd een weerstand tussen zetten. Als die G2 teveel stroom gaat trekken, gaat hij even lekker rood gloeien en daarna niet meer. Gewoon eentje van 470 ohm tot 1K gebruiken. Wattje of 3-5. Metaaloxide weerstand gebruiken als het kan. Die kan roodgloeiend worden en nog zijn waarde behouden. Maar dan is je buis allang einde oefening.
    De grap is, is dat als er teveel stroom gaat lopen, deze ook op de G2 effect heeft (stroomtoename). Gevolg is een grotere spanningsval over G2 waardoor het potentiaal op G2 daalt. De versnelling naar de Anode neemt af en heeft dus een remmende werking waardoor de stroom minder wordt. Heb je die niet, dan gaat hij gewoon door tot iets uitfikt.
    Bij normale operaties is het dacht ik iets van 7-10mA. Met een 1K weerstand (dat rekent ff gemakkelijk uit het hoofd) valt er 7-10V over G2 en zal de spanning iets dalen. Neemt de stroom toe, dan zal de spanning nog verder dalen.
    Stel 20 mA, dan valt er 20V over die weerstand. Vermogen is dan 20 X 0.04 = 0.8W. Dus een 3Watter is al ruim voldoende.
    Nico

Senior Member

Standaard

Ok bedankt. Bij ax84 hebben ze dat idd ook bij alle schema's zie ik nu, een 1K weerstand.

Senior Member

Standaard

Ook ga ik gebruik maken van een 6L6GC buis ipv een EL84 en daarvoor had ik dus grotere voeding gepakt.

Heb je dan ook een uitgangstrafo welke bij de 6L6 past?

De datasheet welke jij gebruikt is voor een PP balanseindtrap.

Hieronder de (grens)waarden voor een SE eindtrap......

Va 350V
    Vg2 250V
    Vg1 -18V
    Ia 54 mA
    Ig2 2.5 mA
    Rk 300 Ohm
    Z 4200 Ohm
    P 11W

Pa max 30W
    Pg2 max 5W
    Va max 500V
    Vg2 max 500V

Frans.
    Laatst gewijzigd door cluseau; 8 juli 2010 om 00:18
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Senior Member

Standaard

Bedankt frans. Ik had idd fout zitten kijken. Bij typical gegevens stond het wel single ended en push-pull maar de maximum staat idd maar 1 waarden.

Ja ik heb een hammond 125ESE trafo. Deze is 15 watt 90mA DC.

Hoe bereken ik precies de spanningsval over de primaire wikkeling? Want dat is niet die 320V toch? Om spanningsval over die spoel te berekenen moet ik toch eerst weten wat voor stroom er gaat lopen of zie ik dat fout?

Senior Member

Standaard

Hoe bereken ik precies de spanningsval over de primaire wikkeling? Want dat is niet die 320V toch? Om spanningsval over die spoel te berekenen moet ik toch eerst weten wat voor stroom er gaat lopen of zie ik dat fout?
    Je weet de gelijkstroomweerstand van de primaire wikkeling toch? (99 Ohm)
    Je weet ook de stroom welke je gaat instellen, bv 55mA (aanpassen naar smaak )

Het te verwachten spanningsval is dan .055x99 = 5.445V

Frans.
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Je weet de gelijkstroomweerstand van de primaire wikkeling toch? (99 Ohm)
    Je weet ook de stroom welke je gaat instellen, bv 55mA (aanpassen naar smaak )

Het te verwachten spanningsval is dan .055x99 = 5.445V

Frans.
    Ojah ik bepaal natuurlijk eerst welke stroom ik in wil stellen. Dat is P/Ua toch?
    Anode spanning weet ik nog niet precies maar zal waarschijnlijk rond 310V liggen.
    Dan zou het 30w / 310v = 97mA --> 60% = 58mA

krijg je dus een spanningsval van 0.058x99=5.74V dus dan moet ik zorgen dat er op de primaire spoel een voltage van 315,74 volt komt te staan? dan word mijn anode spanning 310v.

En voor die bias potmeter krijg ik dus eerst een voorschakelweerstand en daarna een potmeter? en deze beide parallel met de bypass condensator?
    Laatst gewijzigd door Thiez; 8 juli 2010 om 10:52

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten