Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 6 van 24 EersteEerste ... 4567816 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 51 t/m 60 van 238
    Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tommus42 Bekijk bericht
    ....Je kunt ook de spanning van elke winding eerst appart gelijkrichten met een bruggelijkrichter en daarna de gelijkspanningen in serie zetten.....
    Oke, voorwaarde is wel dan wel dat de windingen van elkaar gescheiden en de trafo daar ook geschikt voor is. Bij het stapelen van de onderlinge voedingen kan er tussen de spoelen onderling een aanzienlijk spanningsverschil optreden. Bij de 1kW amp is de voeding 2500V=, moet je toch wel ff opletten wat je doet he!

Als je een hogere voedingsspanning wilt kan dat ook nog op andere manieren hoor! Het is niet zo moeilijk om bv 10000V= uit één enkele wikkeling van 400V= te halen. Of je er wat aan hebt is weer een ander topic anders dwalen we te ver af. Uiteindelijk is het de bedoeling om GG aan het denken te zetten over wat hier gediscuseerd wordt.

Frans.
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Oke, voorwaarde is wel dan wel dat de windingen van elkaar gescheiden en de trafo daar ook geschikt voor is. Bij het stapelen van de onderlinge voedingen kan er tussen de spoelen onderling een aanzienlijk spanningsverschil optreden. Bij de 1kW amp is de voeding 2500V=, moet je toch wel ff opletten wat je doet he!
    Dit zie ik niet helemaal zo. Het lijkt mij dat wanneer je met twee bruggelijkrichters de spanningen van de afzonderlijke windingen gelijkricht en daarna in serie zet, er verder niets veranderd aan de spanning op de afzonderlijke windingen.

Anders is het als je de twee afzonderlijke windingen in serie zet en met 1 bruggelijkrichter gaat werken zoals ik in de eerste optie beschreef. Op dat moment maak je van twee afzonderlijke windingen 1 winding waarbij de spanning van de totale winding veel hoger wordt. Juist hier moet je opletten of de trafo hiervoor geschikt is. Het is als je dit niet zeker weet juist veiliger om met twee gelijkrichters te werken om doorslaan van de isolatie te voorkomen.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door guitarnijboer Bekijk bericht
    Dit zie ik niet helemaal zo. Het lijkt mij dat wanneer je met twee bruggelijkrichters de spanningen van de afzonderlijke windingen gelijkricht en daarna in serie zet, er verder niets veranderd aan de spanning op de afzonderlijke windingen.
    Oke, ik heb daar toch een iets andere mening over. Als je de voeding van de 1kW amp bekijkt zie je bij de eerste wikkeling een normale schakeling zoals we die gewent zijn. Echter de volgende wikkeling staat al op het plus potentiaal van de eerste wikkeling. Zo zijn er negen wikkelingen. Het verschil in de eerste laag en de laatste laag is wel een paar duizend volt. Zorgvuldigheid is dan wel geboden bij de keuze van de aansluitingen. Als je bijvoorbeeld de tweede wikkeling als laatste aansluit kunnen er wel eens rare dingen gebeuren zoals doorslag van de laklaag op het koperdraad. Ik weet wel dat het in de praktijk wel meevalt maar constructief moet je toch de regeltjes respecteren.

Frans.
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Standaard

Oke, ik heb daar toch een iets andere mening over. Als je de voeding van de 1kW amp bekijkt zie je bij de eerste wikkeling een normale schakeling zoals we die gewent zijn. Echter de volgende wikkeling staat al op het plus potentiaal van de eerste wikkeling. Zo zijn er negen wikkelingen. Het verschil in de eerste laag en de laatste laag is wel een paar duizend volt. Zorgvuldigheid is dan wel geboden bij de keuze van de aansluitingen. Als je bijvoorbeeld de tweede wikkeling als laatste aansluit kunnen er wel eens rare dingen gebeuren zoals doorslag van de laklaag op het koperdraad. Ik weet wel dat het in de praktijk wel meevalt maar constructief moet je toch de regeltjes respecteren.

Frans.
    Natuurlijk ja, je hebt volkomen gelijk. De tweede wikkeling komt op het zelfde potentiaal als de uitgang van de eerste gelijkrichter, de derde op het zelfde potentiaal als de uitgeng van de tweede etc. Niet aan gedacht.

Banned

Standaard

De discussie werd mij even te moeilijk met mijn minimale kennis. Maar ik ben weer verder aan het bestuderen geweest.

Volgens mij moet dit het zijn voor het deel dat ik het bestudeerd heb (vraag me af of er iemand meeleest met net zo weinig kennis als ik, en of ik het dan begrijpelijk uitleg)

1. Mijn stopcontact levert 230V wisselspanning. Steeds om en om 230V op links en dan weer op rechts. (50x per sec. (50 hertz , van die brom)). Op het moment dat je een weerstand tussen beiden plaatst kan er STROOM gaan lopen met een spanning van 230V
    2. De trafo heeft twee aders op de netaansluiting. Sluit je de trafo aan op het lichtnet, dan gaat er 230V doorheen lopen (primaire windingen)
    3. Aan de andere kant van de trafo zitten een aantal afzonderlijke windingen. (secundaire windingen)
    4. Door de stroom die door de primaire winding loopt ontstaat er een magnetisch veld tussen de secundaire kant en de primairekant.
    5. Aan de secundaire kant zitten een aantal afzonderlijke windingen.
    6. Een van deze bestaat uit een draad die qua lengte en diameter een bepaalde weerstand moet geven waardoor er 6.3 V WISSELSPANNING op komt te staan. De andere winding hetzelfde verhaal maar dan bijv. 300V wisselspanning.
    7. Buizen maken gebruik van 6.3v wisselspanning voor de gloeidraden en een hoogspanning voor de rest. Die hoogspanning moet gelijkstroom zijn, maar uit de trafo komt wisselstroom.
    8. Om van wisselspanning naar gelijkspanning te gaan heb je diodes of een buizen gelijkrichter nodig.
    9. Volgens mij werkt een buizen gelijkrichter als volgt:
    Ik zie het als een verfmengmachine. Je hebt twee tanks. Tank Blauwe verf en Tank Rode verf. Beide tanks hebben en slang en die komt samen met een T-koppeling op 1 slang die loopt naar het vat met Paarse verf (den mengvorm van blauww en rood. Aan de T-koppeling zit aan beide kanten een ventiel (een diode). Hierdoor kan blauwe verf niet naar de rode verf lopen en rode verf niet naar de blauwe. Wisselspanning geeft dus steeds een dosis blauwe verf en wanneer de blauwe verf ff niet doorloopt gaat de rode verf lopen en die wisseling dan 50 keer per seconde. De diodes die ik noem zitten verwerkt in de EZ81. Je hebt dan 2 kabeltjes wisselspanning in (annodes) en 1 kabeltje gelijkspanning uit (kathode). Een trafo zonder middenaftakking heeft twee extra diodes nodig om de cirkel rond te maken en kortsluiting te vookomen.
    Vond dit wel een leuke bruikbare link:
    http://users.telenet.be/marcvl/image...ca/HFDST04.pdf

10. Heb ook nog even gekeken naar de preampbuizen. Wat een vreemde dingen eigenlijk, maar het komt er volgens mij op neer dat het signaal op het rooster aangevoerd wordt. De hoogspanning staat op de anode met een anode weerstand en de kathode hangt aan de massa met ertussen een kathode weerstand.
    11. Het signaal wordt aangevoerd op het rooster en doordat de kathode negatiever is dan de anode wordt het signaal versterkt en via de anode afgevoerd naar de volgende trap (eventjes op heel erg niveau teletubbie).

Heb nummertjes neergezet bij "mijn ontdekkingen" Als ik ergens onzin uitkraam, noem dan het nummertje eens, dan ga ik verder puzzelen. Dat gepuzzel blijkt wel heel erg leuk te zijn.

PS; iedereen heel erg bedankt voor het meedenken, meelezen en alle uitgebreide antwoorden. Was helemaal vergeten dat leren zo leuk kon zijn.

Senior Member

Standaard

Dit klopt allemaal (behalve typefoutje in 10. Staat dat de kathode met anode weerstand aan massa hangt maar dat is natuurlijk kathode weerstand).

Tot zover was het mij opzich al wel duidelijk omdat ik op me opleiding ook met wisselspanningen en gelijkrichters enzo te maken heb.
    Wel ga ik dit topic zeker volgens want volgens mij zitten we op buizen gebied redelijk op gelijk niveau. Ik weet nu net een beetje hoe ik aan pre amp buizen moet rekenen maar momenteel zit ik weer beetje te staren naar de eindbuis.
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

Standaard

Klopt aardig je uiteenzetting.
    Futiliteitje maar 1 kant van het stopcontact is de 'fase' (230V wisselspanning) en de andere kant is de 'nul'. Als er een weerstand tussen wordt gezet, bijvoorbeeld de primaire wikkeling van een trafo, loopt er stroom.

Een buisje vind ik eigenlijk makkelijker te doorzien dan een transistor.
    De gloeidraden (doorgaans wisselstroom (6,3V)) verhitten de kathode. Daardoor komen er electronen vrij die naar de anode stromen door het vacuum van de buis (gelijkstroom). Op het stuurrooster staat een wisselspanning van het signaal. Deze spanning wordt 'meegenomen' en versterkt door de gelijkstroom door het buisje en van de anode 'ontkoppelt' via de koppelcondensator. Aan de andere kant van de koppelcondensator heb je nu weer alleen de signaal wisselspanning, een factor zoveel versterkt. De koppelcondensator blokkeert immers de gelijkspanning/stroom die tussen de kathode en de anode van de buis loopt.
    Zo heb ik het altijd begrepen.
    Gezocht: 100x probe voor oscilloscoop
    Aangeboden: niets

Banned

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Thiez Bekijk bericht
    Dit klopt allemaal (behalve typefoutje in 10. Staat dat de kathode met anode weerstand aan massa hangt maar dat is natuurlijk kathode weerstand).
    Da's inderdaad een tikfout. Ik pas hem ff aan. Anodeweerstand aan de anode en kathodeweerstand aan de kathode.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door G.G. Bekijk bericht
    11. ....doordat de kathode negatiever is dan de anode wordt het signaal versterkt ....
    Redelijk verhaal muv het bovenstaande. Bij punt 11 stel je dat er versterking optreed omdat de kathode negatiever is dan de anode. Ehhhh, als ik mag....dat slaat nergens op.

Een preampbuisje (meestal een triode) kun je zien als een diode met een regelbaar klepje (het rooster) Door op de anode via een hoge weerstand een hoge spanning aan te sluiten zal door die weerstand een stroom gaan lopen welke een aanzienlijk spanningsval in die weerstand veroorzaakt. Stel je voor het gemak even voor dat de anodeweerstand ongeveer net zo groot is als de weerstand van de buis. Op het knooppunt zal dan ongeveer de halve voedingsspanning staan. Als we nu de weerstand van het buisje kunnen regelen zal de deelspanning flink kunnen varieren. Laat de weerstand van die buis nou heel eenvoudig te regelen zijn door de (geringe) spanning op het rooster iets te varieren. Met kleine wisselspanning op het rooster wordt een grote stroomverandering berijkt welke op zijn beurt een groot spanningsvariatie in de anodeweerstand veroorzaakt. Doel berijkt, een flinke versterking van het oorspronkelijke signaal.

Frans.
    Laatst gewijzigd door cluseau; 6 juli 2010 om 22:27
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Banned

Standaard

Ehhhh, als ik mag....dat slaat nergens op.
    Tuurlijk mag dat, graag zelfs. Dan ga ik vanaf punt 11 weer verder puzellen en lezen etc...... Super!

Edit: je uitleg is voor mij echt te technisch, ik ga googlen.....

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten