Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 4 van 24 EersteEerste ... 2345614 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 31 t/m 40 van 238

Standaard

Misschien een leuke tip:

Als je ondanks het ontbreken van een middenaftakking op de hoogspanningswikkeling toch een buisgelijkrichter wil gebruiken kun je dit doen door twee diodes (1n4007 of zo) ieder met de kathode aan een zijde van de hoogspanningswinding te hangen de anodes aan massa te leggen. De buis (EZ81 of zo) kun je dan zoals gebruikelijk aansluiten (elke anode aan een zijde van de hoogspanning). Je hebt dan je B+ tussen de kathode van de buis en massa zoals gebruikelijk.

Banned

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door guitarnijboer Bekijk bericht
    Misschien een leuke tip:

Als je ondanks het ontbreken van een middenaftakking op de hoogspanningswikkeling toch een buisgelijkrichter wil gebruiken kun je dit doen door twee diodes (1n4007 of zo) ieder met de kathode aan een zijde van de hoogspanningswinding te hangen de anodes aan massa te leggen. De buis (EZ81 of zo) kun je dan zoals gebruikelijk aansluiten (elke anode aan een zijde van de hoogspanning). Je hebt dan je B+ tussen de kathode van de buis en massa zoals gebruikelijk.
    Vanmiddag je opmerking bekeken, ff laten zakken en als leek vanavond eerst maar eens mijn huiswerk gemaakt om te kijken of ik het snap.

(Voor het gemak heb ik sommige opmerkingen met rode nummertjes voorzien, dat scheelt bij het antwoorden)

Volgens mij gebeurd er dit bij de EZ81:

Pinout (noval buizenvoetje net als bijv. een ECC83/12ax7)
    1: Anode 1
    2: Interne verbinding
    3: Kathode
    4: Gloeidraad
    5: Gloeidraad
    6: Interne verbinding
    7: Anode 2
    8: Interne verbinding
    9: Interne verbinding

De EZ81 heeft twee Anodes en één Kathode. De spanning voor de gloeidraden is 6.3V.

1. De twee hoogstpanningsdraden die uit de trafo komen worden dan verbonden met Pin 1 en Pin 7 (eentje aan pin 1 en eentje aan pin 7). Tussen de pin en de hoogspanningsdraad plaats je dan een diode. De diode zorgt ervoor dat stroom maar 1 kant op kan.
    2. De Kathode hang je aan de massa (niet genoemd, maar ik denk met een flinke Elko? 50uf? ofzo) en je trekt een kabeltje vanaf de Kathode die dan de B+ is.

3. Van wat ik eerder begrepen heb kan iets spanning hebben, maar er loopt geen STROOM. Stroom heeft een weerstand nodig om te lopen. Is dat dan de interne weerstand van de buis? Of is het een weerstand achter de kathode die ervoor moet zorgen dat er stroom gaat lopen?

EDIT: volgens mij haal ik bij 2. wat dingen door elkaar als ik naar de quote van GNB kijk.
    EDIT 2: ik zie het al. wordt tijd dat ik weer eens de boeken in duik voordat ik hier (onzinnige vragen ga stellen) Het schema hieronder heeft wel een Middenaftakking (het stippellijntje naar massa en Guitarnijboer had het over ZONDER middenaftakking)
    Laat mij maar lullen, ik ga verder puzzelen.

Zelf gebruik ik dit schematje om te kijken hoe een EZ81 bedraad is:

Standaard

Het is niet helemaal goed.

Je maakt eigenlijk een bruggelijkrichter met 2 diodes en 1 buis (waarin ook 2 diodes zitten). In totaal dus weer 4 diodes. Zowel de diodes van de buis als de twee gewone diodes zorgen ervoor dat de stroom maar 1 kant op kan. Tijdens 1 halve sinus staat er 1 diode en een buishelft in geleiding. Tijdens de andere helft de andere buishelft en de andere diode.

De aansluitingen van de buis zijn goed. De twee anodes 1 en 7 aan de wikkeling. De kathode van de buis wordt dan je B+ en gaat naar de + aansluiting van je eerste elko

De twee diodes zitten met de kathode ook aan de hoogspanninswinding. Eentje aan dezelfde aansluiting als pin 1 en eentje aan de zelfde aansluiting als pin 7. De beide andere zijden van de diodes gaan beide naar de massa.

Hoe het werkt:

Met middenaftakking:

Met een middenaftakking op de trafo heb je voor dubbelzijdige gelijkrichting maar 2 diodes nodig. De middenaftakking gaat naar massa en de twee zijden van de hoogspanningswinding zitten aan de anode van de buis. De ene halve periode is 1 van de uiteinden positief t.o.v. de midden aftakking en de andere negatief. De stroom loopt nu door de diode die aan de positieve zijde aangesloten zit. De diode gaat immers in geleiding als de spanning op de anode positief is tov de kathode. De andere diode is nu niet in geleiding want aan die zijde is nu de spanning op de anode negatief tov massa. Tijdens de andere helft van de periode is de situatie andersom en is de andere diode van de buis in geleiding en de andere niet. Het resultaat is een dubbelzijdig gelijkgerichte spanning. (aaneengesloten bergjes achter elkaar) De middenaftakking zorgt hier voor een gesloten stroomkring: De ene helft loopt de stroom door de ene buishelft naar massa, de andere periode loopt de stroom door de andere buishelft naar massa.

Wat een beetje vreemd is is dat de kathode van de buis dus je B+ aansluiting is. Vaak denk je bij de kathode aan negatief. De wetmatigheid dat de anode positiever geladen is dan de kathode als de buis geleid geld echter nog steeds gezien er een spanningsval over de diode plaatsvindt.

Zonder middenaftakking:

Als je geen middenaftakking op de trafo hebt krijg je met de bovenstaande manier van gelijkrichten nooit een gesloten stroomkring. De ene zijde van de wikkeling is negatief tov de andere en visa versa, maar sluit je hier twee diodes op aan dan krijg je nooit een gesloten cirquit. De twee diodes staan immers anti-parallel geschakeld (met de kathode aan elkaar) en kunnen nooit tegelijk in geleiding zijn. Dit is maar goed ook, want anders zou de hoogspanningswinding worden kortgesloten.

Om nu een virtuele middenaftakking te maken heb je nog twee diodes nodig. Deze twee diodes staan ook anti-parallel geschakeld, maar dan precies andersom. Nu zitten ze dus met de anodes aan elkaar en met de kathodes aan de hoogspanningswinding. Deze twee diodes maken de stroomkring compleet. Wanneer namenlijk de ene helft van de winding positief is tov de andere zal daar de diode van de buis in geleiding komen en wordt de kathode van de buis positief. Aan de andere zijde komt de Si diode in geleiding. De kathode wordt daar negatief tov de anode. Tijdens de andere periode is het precies andersom en staan de twee andere diodes in geleiding. Het resultaat is een dubbelgelijkgerichte spanning met de B+ aan de kathode van de buis en de negatieve zijde aan massa. Omdat het massapotentiaal op 0 wordt gesteld heb je praktisch gezien gewoon B+ tov massa.

Je hebt gelijk bij punt 3 waarin je stelt dat de belasting uiteindelijk zorgt dat de stroomkring compleet is en de schakeling werkt. Dit geld in alle gevallen. Een zeer kleine stroom volstaat al en in de praktijk is een aangeloten elko ook al ruim voldoende.

Ik hoop dat het niet te lang en ingewikkeld is geworden...

Banned

Standaard

Bedankt voor de zeer uitgebreide uitleg. Het kwartje begint heel langzaam te rollen. Ik haalde met en zonder middenaftakking door elkaar. Als ik het een paar keer gelezen hebt, dan moet het wel enigszins duidelijk zijn.

Als ik dan de trafo en de gelijkrichter begrijp ga ik weer verder verkennen. Wil niet in een keer teveel proberen te begrijpen.

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door guitarnijboer Bekijk bericht
    Misschien een leuke tip:

Gaat er dan niet een te grote stroom door de diodes?
    Gezocht: 100x probe voor oscilloscoop
    Aangeboden: niets

Senior Member

Standaard

Voor de duidelijkheid is een plaatje erbij erg handig.

Frans.
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

pandjesbaas

Standaard

Als ik heer Nijboer goed begrijp, maakt 'ie met de twee extra diodes gewoon een Graetze brugschakeling.
    Kortsluiting daargelaten zal er nooit teveel stroom door de diodes lopen,
    omdat -zoals vermeld - de diodes t.o.v. elkaar antiparallel staan.
    Is de ene diode in geleiding, dan spert de andere en viceversa.

EDIT: Ah Frans, nu was jij me net vóór! En zo zie je maar weer:
    Eén plaatje zegt meer, dan 1k woorden..

Standaard

Ja duidelijk dat plaatje. Wat is eigenlijk de weerstand van een diode? Laat maar, ik meet zelf wel even.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tommus42 Bekijk bericht
    Wat is eigenlijk de weerstand van een diode? Laat maar, ik meet zelf wel even.
    Die weerstand kun je niet zomaar meten omdat er sprake is van een P/N overgang. Je meter wordt hierdoor in de maling genomen en geeft een onjuiste waarde.

tov de buis is de 1N4007 iig heel laag.

Frans.
    Laatst gewijzigd door cluseau; 5 juli 2010 om 23:53
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Standaard

Bedankt. Ik zat er opeens over na te denken; moet toch wel een redelijke weerstand hebben, anders zou een diode erg heet worden, als er een aanzienlijke stroom door loopt. Maar goed, even een hersenspinsel.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten