-
Nog even over die kick op de monitor: op redelijk grote tot grote podia is het wel lekker om een goede houvast te hebben. Dan kan een kick en zelfs een snare best wel lekker zijn. Ik ken een bassist die de hat op zijn monitor wil als houvast. Whatever works for you.
Net als de FOH is je monitorsound gewoon een kwestie van balans. Ik zie als tech vaak dat vooral beginnende bands en bands op clubtour vaak 'een beetje van alles' op hun monitor vragen. Ik ga dan altijd even luisteren wat ze het minst goed kunnen horen en draai dat er langzaam bij. Zo min mogelijk op je monitor is altijd beter voor de balans, omdat het redelijk snel een brij kan worden; vooral als er ook vocals in je monitor zitten.
Ook is het een kwestie van geven en nemen. Als ik mezelfs net niet lekker hoor, maar iedereen geeft aan dat mijn gitaar te hard is, dan heb ik gewoon pech. Misschien draai ik dan wat aan mijn EQ, maar meestal wordt het gewoon spelen op de automatische piloot. Behalve dan als er een goede wedge staat en de monitorman goed naar mijn aanwijzingen luistert.
Monitorman is een heel moeilijk beroep, want je bent aan het mixen voor iemand anders die ten eerste op een heel andere plek staat dan jij en ook nog eens andere oren en andere behoeften heeft. Bovendien moet je vaak meerderemmixjes tegelijk maken.
Muzikanten zouden best wat meer begrip voor de situatie van de monitortech mogen hebben. Ga daar zelf maarneens staan, dan weet je pas hoe moeilijk het is.
Regels voor berichten