Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 64 van 104 EersteEerste ... 1454626364656674 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 631 t/m 640 van 1037
    Senior Member

Standaard

Om even in te springen op de monitorman discussie, hier mijn ervaring+mening als monitorman...

Tijdje terug was ik monitortech op een festivalletje in een zaal, eerste band dolblij dat ze eindelijk eens een vakbekwame monitor tech hadden (bij deze citeerde ik de zanger).

Tweede band was na korte line check blij, band moest gelijk spelen, tijdens de show was contact erg makkelijk met de band, drummer had wat kleine aanpassingen nodig... Verder geen blik mijn kant op...

Na de show hoor ik de zanger/gitarist tegen de bassist zeggen dat hij zichzelf niet goed hoorde, daardoor niet lekker speelde, blablablablabla... Typisch geneuzel.
    Dus ik loop langs, vraag wat er nou was en gaf aan: als er iets is tijdens een show waar je niet blij mee bent, geef dat dan aan. Ik zit er niet voor niets!
    Toen kwam de desbetreffende muzikant met de opmerking: ja ik weet niet of dat mogelijk was... Ik reageer soepel: Als iets niet mogelijk is geef ik dat wel aan.

Wat is er nou zo moeilijk aan communiceren? Ik zie hier een hoop gevloek, maar ik denk dat zeker een goeie 60% door communicatie op te lossen is (zelfs tijdens de show).

Senior Member

Standaard

Behalve bij Oceansize in Den Bosch, waar de monitorman steeds nét niet oplette op het moment dat de leadzanger aangaf dat-ie zichzelf niet hoorde zingen. Kwaad dat-ie was!

Banned

Music

@ B_2_the_a: Nou, inderdaad. Je moet het samen doen. Alleen dan wordt het een leuke avond voor beide. Na de soundcheck even vragen bij de FOH hoe het klinkt wil ook wel eens helpen. Soms zijn er nog op- of aanmerkingen, meer treble, meer bass, etc..

Ook een kwestie van ervaring denk ik. Je moet wel weten waar je om moet vragen... drums (kick/snare) in je monitor? Backingvocals erin, of niet? En hoe hard wil je je monitor eigenlijk??

Ons bandje heeft ook (te) lang met slechte PA/zangsetje gewerkt. Uiteraard incl. bijhorende on-hoorbare monitoren. Om nog maar te zwijgen over de regelrechte troep, meestal nog defect ook, die je tegenkomt bij de gemiddelde jamsessie. Nu we enkel met goeie apparatuur werken moeten we erg wennen aan de te goede (!) monitoring... Ik moet bijvoorbeeld lekker kunnen leunen op mn zangmic voor dat proximity effect. Dus, "doe maar zoveel mogelijk vocal in mn monitor" werkt niet meer.

Ook hebben we sinds kort een nwe zangeres in de band. Leuke meid btw.. Heeft zangles gehad en had al wat band ervaring. Toch merk je dat je haar nog wel een beetje door een 'echte' soundcheck heen moet helpen. Heeft geen idee wat ze eigenlijk in haar monitor wil, laat staan hoe hard. En ik moet na de soundcheck toch echt nog ff duidelijk vragen of ze geen last heeft van de gitaren en of ze zichzelf lekker op haar monitor heeft.

Gister weer een knalfeest gehad. Waren we ineens binnen een uurtje klaar... (wtf?) Was een klein optreden, maar ik had wel weer n erg lekkere monitormix. De geluidstech van de avond verbaasde zich er trouwens over dat we geen kick in onze monitor willen... Daar verbaasden wij ons in return dan weer erg over. Ik heb nog nooit de kick in mn monitor gewild, ook niet bij grotere podia, feesttenten etc. etc.. Zijn er veel gitaristen die de kick in hun monitor willen?

Grtz D.
    Laatst gewijzigd door DeiDRagonas; 5 juli 2010 om 01:07

Standaard

Kick op de monitor - ligt er maar net aan wat voor een muziekstijl, hoe je drummer aait of stampt op zijn kick in verhouding tot de rest, of het laag van de PA flink over het podium raast, of de bassist met zijn backline net de kick wegdrukt of in je oor tettert, uuh......en de rest.

Ik doe het zelden trouwens, soms iets van de tik van het vel in de monitor voor me als het podiumgeluid door de akoestiek als een bak blubber klinkt.

Standaard

Allereerst zou elke band gewoon tijd moeten steken in het kopen van goede eigen zang microfoons. Een sennheiser 945 (of 855, mijn favoriet) of shure SM58Beta kost minder dan een goed gitaarpedaaltje. Zonder goede microfoon zal het altijd beroerd podiumgeluid blijven. PA microfoons zijn in het normale circuit gewoon afgeragde SM58's en dan is het hopeloos. Een stel eigen zangmicrofoons is echt 50% van je monitor en verstaanbaarheidsproblemen. Voor die 160euro die zo een ding kost...

Buiten dat. Heb ik al 15 jaar geleden zelf gewoon een set monitors gekocht. JBL902 met 2x600W eindbak. Daarmee repeteren we ook. Dus de zangdames leerden in de oefenruimte al om hun microfoon niet in de monitors te hangen. ;-)

Zodra je met een set goede monitors en goede microfoons werkt blijkt dat gewoon vrijwel altijd genoeg.

Toch zijn we drie jaar geleden, all the way, naar in-ears overgegaan. En dan ook echt "the full monthy". We bleven met de eigen mics en monitors nog afhankelijk van de geluidsman die de speakers moest plaatsen en inregelen. (even ter verduidelijking: de set kon altijd hard genoeg, maar de geluidsman lukte het 3 van de 4 keer niet. Dan was het gewoon zaak om zelf even de speakers goed te positioneren, aan de knoppen op zijn tafel te draaien en dan werkte het gewoon altijd wel! de spullen waren goed en de band zijn podiumsetup in balans)

Nu is de monitoring gewoon 100% eigen beheer en bediening. En we hebben nooit meer problemen. Wat mij betreft is zelf monitors tijdens het spelen afregelen 90% van de tijd goed resultaat. Terwijl geluidsmannen he 90% van de tijd niet voor elkaar krijgen.

Meeste problemen blijven bij "zaal-sub problemen"
    Als je bijvoorbeeld naast een festivalset staat met drie dB-2x18 subs op elkaar waarvan een achteruit om het laag te richten. Dan sta je feitelijk met je gezicht in een concertlevel sub te staren. :-(

Of als er op een houten podium de subs ook op het toneel staan.
    te koop: westone pantera en ibanez artfield AFD-40

Senior Member

Standaard

Ehh ja, eigen zangmicrofoons is misschien handig voor de zang, maar de balans tussen de andere instrumenten schiet er niets mee op.

Standaard

Nog even over die kick op de monitor: op redelijk grote tot grote podia is het wel lekker om een goede houvast te hebben. Dan kan een kick en zelfs een snare best wel lekker zijn. Ik ken een bassist die de hat op zijn monitor wil als houvast. Whatever works for you.

Net als de FOH is je monitorsound gewoon een kwestie van balans. Ik zie als tech vaak dat vooral beginnende bands en bands op clubtour vaak 'een beetje van alles' op hun monitor vragen. Ik ga dan altijd even luisteren wat ze het minst goed kunnen horen en draai dat er langzaam bij. Zo min mogelijk op je monitor is altijd beter voor de balans, omdat het redelijk snel een brij kan worden; vooral als er ook vocals in je monitor zitten.

Ook is het een kwestie van geven en nemen. Als ik mezelfs net niet lekker hoor, maar iedereen geeft aan dat mijn gitaar te hard is, dan heb ik gewoon pech. Misschien draai ik dan wat aan mijn EQ, maar meestal wordt het gewoon spelen op de automatische piloot. Behalve dan als er een goede wedge staat en de monitorman goed naar mijn aanwijzingen luistert.

Monitorman is een heel moeilijk beroep, want je bent aan het mixen voor iemand anders die ten eerste op een heel andere plek staat dan jij en ook nog eens andere oren en andere behoeften heeft. Bovendien moet je vaak meerderemmixjes tegelijk maken.

Muzikanten zouden best wat meer begrip voor de situatie van de monitortech mogen hebben. Ga daar zelf maarneens staan, dan weet je pas hoe moeilijk het is.

Moderator

Music

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door DeiDRagonas Bekijk bericht
    De geluidstech van de avond verbaasde zich er trouwens over dat we geen kick in onze monitor willen... Daar verbaasden wij ons in return dan weer erg over. Ik heb nog nooit de kick in mn monitor gewild, ook niet bij grotere podia, feesttenten etc. etc.. Zijn er veel gitaristen die de kick in hun monitor willen?

Grtz D.
    Nooit als ik gewoon een monitor heb, zelfs niet op een groot buitenpodium (waar het toch vaak verdomd makkelijk is om de drummer te horen, gek genoeg). Als ik met dopjes kan spelen vind ik het wel lekker om een totaaltje te hebben, inclusief volledige drums en bas. Heerlijk, die tweeweg dopjes
    "Het is maar een spelletje" - Confucius

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door DeiDRagonas
    Waren we ineens binnen een uurtje klaar...
    Uurtje soundchecken? wauw, die luxe heb ik lang niet meer gehad als technicus.... (laatste x was eind mei, met 12 man/8 groepen op het podium incl line check)
    Of doelde je op een show?

Monitortechnicus, is eigenlijk vele malen moeilijker (lees: anders) dan front technicus.
    enige basis die je hebt: je eigen monitor, hierdoor kan je horen wat er uit 1 van de monitoren op het podium komt en/of je eigen mixje maken (doe ik zelf altijd).
    Ik probeer altijd zo'n neutraal mogelijke sound te hebben, liefste elk kanaal te kleuren naar de bron toe, en dan maar hopen dat de muzikant het goed vind.
    Je hoort niet wat de muzikant precies hoort, je kent het gehoor en de smaak van de muzikant niet, etc..

Front technicus heeft het makkelijker, die gaat gewoon aan de slag met de sound die hij/zij zelf wilt horen, maar dat is voor de meeste al een uitdaging opzich.

Ik kom wel eens riders tegen met monitor wensen:
    1. alles, bas harder
    2. alles, gitaar harder
    3. alles, zang harder
    etc..

Ik begin dan dus gewoon met niets op de monitor (tenzij die persoon zingt), en tijdens de linecheck/show draai ik bij (indien nodig).

Eigenlijk past dit meer in het verhaal: wat zijn je ervaringen met muzikanten, maar ik vind dit belangrijk om te melden, want er zijn vele muzikanten die zeiken over technici, zonder dat ze ooit in zijn of haar schoenen hebben gestaan.

Wink

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door FruscianteFan Bekijk bericht
    Ehh ja, eigen zangmicrofoons is misschien handig voor de zang, maar de balans tussen de andere instrumenten schiet er niets mee op.
    om den drommel wel!

Als de zang zonder kunstgrepen op het toneel overal duidelijk en fris is, dan gaat de vocale brigade niet meer hun microfoon laten oppompen tot het gaatje. Met die slechte (dynamische, cardioide) zangmicrofoons wordt vaak een belangrijk deel van de gitaren en drums meegepikt zonder dat er iets duidelijk gaat klinken. Je versterkt rommel. Veel rommel.

Neem je een goede supercardioide microfoon die je stem gewoon strak neerzet dan is de eerste slag gewonnen. En het kost weinig. Vocalisten hebben namelijk niet een reeks stoplappen "maar als mijn microfoon zacht staat heb ik mijn geluid niet" klaarstaan. Die zijn meestal oprecht tevreden als ze zichzelf kunnen horen. Meer niet.

Dat drummers en gitaristen uiteindelijk voor een flink deel te hard spelen is waar. Maar zolang ondertussen steeds hardere monitors met steeds extremere EQ settings door de zanger(es) daartegenover geeist worden helpt daar dus ook niet bij. En levert nog steeds geen tevreden gebruikers op. Als de vocalist(e) met minder volume zichzelf even goed hoort maakt dat de gitarist misschien erover na wil denken op een zachter volume flink te hard en uit balans door de zang heen te spelen. Gaat ie toch mooi iets zachter ;-) drummers en bassisten zullen dan ook vaak zachter worden. Die moeten meestal noodgedwongen mee in de gitaargekte. Mijn ervaring is dat drums en bas namelijk meestal in balans met de gitaar willen zijn en zelden toelaten dat de gitaar for god's sake "dan maar de gitaar op zijn eiland is".
    Laatst gewijzigd door showband; 5 juli 2010 om 13:57
    te koop: westone pantera en ibanez artfield AFD-40

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten