Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 33
    Senior Member

Standaard

Onbelast meten is zonde van je tijd...... De interne weerstand van de voeding zorgt dat de voeding inzakt als hij belast wordt.
    Dus je huidige meting is eigenlijk waardeloos.

Klasse A:
    Er loopt altijd stroom door de buis ongeacht het signaal
    Klasse AB1:
    Er loopt altijd stroom bij een helft van het signaal en een beetje bij de andere helft.
    Klasse AB2:
    Er loopt alleen stroom bij een helft van het signaal.

Door de buis kouder af te stellen duurt het langer voordat je het max signaal bereikt.
    Haal je dat wel, dan krijg je net zoveel output als dat je hem warmer had afgesteld.
    Als je minder output wil, moet je het ingangsignaal verkleinen. Evt. de anode weerstand R10 splitsen in 2 x 47K in serie en je signaal op het midden aftakken. dan krijg je hem waarschijnlijk helemaal niet meer overstuurd.

Maar ik zou nog eens mijn tutorial eens doorlezen over rekenen aan een buis en proberen te begrijpen hoe een buis werkt, dan kun je zelf het antwoord geven wat er gebeurt als je een buis warmer afsteld.
    Nico

Standaard

ik zal alle buizen er eens induwen.
    Ik wilde voor de zekerheid eerst kijken of alles klopte, om zo niet onnodig de zooi op te blazen.
    Ik wil die tutorial van je wel lezen, waar staat ie?

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Evostars Bekijk bericht
    ik zal alle buizen er eens induwen.
    Ik wilde voor de zekerheid eerst kijken of alles klopte, om zo niet onnodig de zooi op te blazen.
    Ik wil die tutorial van je wel lezen, waar staat ie?
    http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=117269
    Nico

Standaard

ik geloof dat ik het probleem met de trafo heb gevonden, (met de 3 buizen erin nog steeds 220Vac, en B+0VDC)
    1 fase van de secundaire trafo maakte geen contact met de rectifier diodes...

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nico verduin Bekijk bericht
    Thanks! Ik zal hem eens door gaan lezen.

Senior Member

Standaard

Thanks! Ik zal hem eens door gaan lezen.
    Ik vermoed dat de onduidelijk vaak ontstaat door een "denkfout"die gemaakt wordt over het begrip stroom en spanning. Ik merk aan het soort vragen dat veel mensen bang zijn om een te hoge spanning op een buis te zetten en daardoor "iets" gaat exploderen. Nou zolang je gewoon binnen de specificaties van de buis blijft is er niets aan de hand.
    Echter de stroom die door een buis kan gaan lopen kan een buis echt beschadigen. Als een buis onbeperk open wordt gezet wordt )G1 = 0V), kan er een ongelimiteerde stroom lopen. De G1 (het stuurrooster) zorgt ervoor dat het binnen de perken blijft. Hoe negatiever deze is, hoe minder stroom er gaat lopen.
    Vanuit ontwerp oogpunt "trek" je ahw stroom door de buis. Je "duwt" het er dus niet door heen.
    Nico

Standaard

Ik vermoed dat de onduidelijk vaak ontstaat door een "denkfout"die gemaakt wordt over het begrip stroom en spanning. Ik merk aan het soort vragen dat veel mensen bang zijn om een te hoge spanning op een buis te zetten en daardoor "iets" gaat exploderen. Nou zolang je gewoon binnen de specificaties van de buis blijft is er niets aan de hand.
    Echter de stroom die door een buis kan gaan lopen kan een buis echt beschadigen. Als een buis onbeperk open wordt gezet wordt )G1 = 0V), kan er een ongelimiteerde stroom lopen. De G1 (het stuurrooster) zorgt ervoor dat het binnen de perken blijft. Hoe negatiever deze is, hoe minder stroom er gaat lopen.
    Vanuit ontwerp oogpunt "trek" je ahw stroom door de buis. Je "duwt" het er dus niet door heen.
    Ik ben een leergierig type, dus
    MEt die sec op 220 wilde ik niet over de 300V dc B+ uitkomen...

Negatiever G1=minderstroom. B+ blijft gelijk, dus minder vermogen, en daar doel ik op.
    Maar dat niet alleen, een negatiever grid, zorgt ook voor meer class A werking, en minder AB... maar daar ga ik meer over lezen

Probleem met de trafo is nu opgelost.

Senior Member

Standaard

Ik ben een leergierig type, dus
    MEt die sec op 220 wilde ik niet over de 300V dc B+ uitkomen...

Negatiever G1=minderstroom. B+ blijft gelijk, dus minder vermogen, en daar doel ik op.
    Maar dat niet alleen, een negatiever grid, zorgt ook voor meer class A werking, en minder AB... maar daar ga ik meer over lezen

Probleem met de trafo is nu opgelost.
    Je gooit 2 dingen door elkaar:
    Een negatievere G1 kan zorgen dat de buis afknijpt en en helemaal niets meer doorstuurt. Dus ga je richting AB1 en uiteindelijke AB2.
    M.a.w. Hoe minder negatief je G1 wordt, hoe meer je richting klasse A gaat. En des te mooier klinkt ie.

En je mag rustig boven de 300 uitkomen hoor. Ten eerste moet je nog de kathode spanning aftrekken van de Anode. En een EL84 blijft het nog prima doen op 320
    V hoor.
    Nico

Standaard

Je gooit 2 dingen door elkaar:
    Een negatievere G1 kan zorgen dat de buis afknijpt en en helemaal niets meer doorstuurt. Dus ga je richting AB1 en uiteindelijke AB2.
    M.a.w. Hoe minder negatief je G1 wordt, hoe meer je richting klasse A gaat. En des te mooier klinkt ie.

En je mag rustig boven de 300 uitkomen hoor. Ten eerste moet je nog de kathode spanning aftrekken van de Anode. En een EL84 blijft het nog prima doen op 320
    V hoor.
    AH! Goed dat ik dat weet, precies wat ik nodig had. MAar die -8V is geloof ik toch wel het maximale geloof ik.

Hij werkt in iedergeval!!! JEEJ
    http://i48.tinypic.com/2zxr2io.jpg

Er zit geen EL84 in!!! het is een 12au7 in push pull! (ecc82)

Als ik kan nu de bias van -8 tot -11 instellen(gaat zachter, maar flabbert meer) met een 6 standen schakelaar. Ik wil daar ook nog een schakelaar bij voor een optionele 4,7uF cath resistor bypass cap.

Ben nu vooral blij, maar hij gaat wel hard...
    Ik ga ook nog een 8k2 vermogens weerstand parallel over de output zetten, en de trafo op 27000/4 ohm aansluiten.

GAAF!!!!!!!!!!!!!!

Senior Member

Standaard

AH! Goed dat ik dat weet, precies wat ik nodig had. MAar die -8V is geloof ik toch wel het maximale geloof ik.

Hij werkt in iedergeval!!! JEEJ
    http://i48.tinypic.com/2zxr2io.jpg

Er zit geen EL84 in!!! het is een 12au7 in push pull! (ecc82)

Als ik kan nu de bias van -8 tot -11 instellen(gaat zachter, maar flabbert meer) met een 6 standen schakelaar. Ik wil daar ook nog een schakelaar bij voor een optionele 4,7uF cath resistor bypass cap.

Ben nu vooral blij, maar hij gaat wel hard...
    Ik ga ook nog een 8k2 vermogens weerstand parallel over de output zetten, en de trafo op 27000/4 ohm aansluiten.

GAAF!!!!!!!!!!!!!!
    Ik refereerde naar de verkeerde buis. Je kan die buis rustig op -40V zetten. Kan geen kwaad. Echter het duurt een tijdje voordat er een stroompje gaat lopen. Denk dat je dan el ergens in klasse D zit.
    Nico

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten