Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 7 van 20 EersteEerste ... 5678917 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 61 t/m 70 van 195

Standaard

En we zijn weer een dikke maand verder! Die overigens voorbij gevlogen is. Ondertussen ben ik afgestudeerd aan de middelbare school, over drie maanden begint het ‘echte’ werk: de hogere studies.

Omwille van de examens en Graspop heb ik nog niet veel kunnen doen… Maar toch wel de nieuwe toets afwerken. Omwille van de droogtijd van de lijm heeft dit een paar dagen in beslag genomen:

Eerst ben ik begonnen met de middenlijn van de toets te bepalen. Daarna heb ik het midden van elke positie waar een inleg inkomt bepaald. Hierna heb ik de inlay-vorm uitgesneden uit dikke afplaktape. Die tape heb ik dan op de juiste posities geplakt. Hierdoor kan ik duidelijk zien wat ik weg moet frezen:

Daarna alles uitgefreesd. Deze keer heb ik gebruik gemaakt van een geleider (een dun recht plankje dat ik over de toets had gespannen).

Daarna de inlays op hun plaats gelijmd. Hierbij zijn er twee gebroken, spijtig, maarja. Persoonlijk stoort dit mij niet.

Daarna alles ingesmeerd met een papje van Palissander zagemeel en modelbouwlijm:

Daarna met behulp van een jig alles terug vlakgeschuurd:

Ik ben van korrelgrootte 120 tot 400 gegaan. Nadat de toets getapered (taps toelopend gemaakt) is, ga ik ze opschuren tot 1500 ofzo (dan gaat het parelmoer pas echt mooi glimmen).

En het resultaat:

Detail-fotootje:

Voilà, hiermee is de toets ingelegd. Volgende stappen zijn deze op maat maken en de binding lijmen. Ik heb er bewust voor gekozen geen fret-nibs (waarbij de binding de fret volgt) te maken, omdat deze het spelen hinderen.

Ook heb ik het bouwplan van Eastern Maple Carved Tops ontvangen, waar de hals zeer nauwkeurig op uitgetekend is. Dat ga ik morgen doen, het gedeelte van plan met de hals een paar keer kopiëren zodat ik mallen kan maken. Hierna ga ik de hals uitzagen (bij iemand die een lintzaag, tafelzaag en vlaktafel heeft). Ook ga ik tegelijkertijd de toets op maat maken (met de tafelzaagmethode).

Aangezien ik nu drie maanden niets te doen heb, kan ik doorwerken aan de gitaar!

Groeten,

Daniel

Senior Member

Standaard

Hey,

Mooi werk, die toets. Netjes gedaan hoor!
    Ik ben het met je eens dat je beter je fretten over de binding heen kan laten lopen.
    Ook het putteke in de top netjes opgelost.

Bij m'n vorige gitaar gin het niet goed met het inboren van de gaten voor de studs. De boor verliep en de tremolo stond dus scheef. Ook een deuveltje in geplaatst en opnieuw geboord. ZIe je bijna niets meer van.

vr.gr.

Branko

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Danieldg Bekijk bericht

Aangezien ik nu drie maanden niets te doen heb, kan ik doorwerken aan de gitaar!

Groeten,

Daniel
    Drie maanden niets te doen. Wauw man, geniet ervan; waarschijnlijk is het voor het laatst. Tenzij je schatrijk wordt natuurlijk
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

Standaard

Ziet er goed uit! Prachtige toets!

@AS; Ik weet niet hoe het precies in Nederland werkt, maar in België heb je op het hoger onderwijs (mits je geen herexamens hebt) in principe altijd zo'n 3 maanden vrij.

Senior Member

Thumbs up

Hey Danieldg,

Ziet er goed uit,mooi ingelegd.
    Ga zo door.

groetjes Charlotte

Senior Member

Standaard

balen.... wij hebben in het onderwijs maar 6 weken vakantie......

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pim raaijmakers Bekijk bericht
    ook genoeg tijd voor een gitaar maarja.....

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Danieldg Bekijk bericht
    Wat een superstrakke inleg, complimenten hoor
    mooi is dat toch, hoe parelmoer kan glanzen...
    - Voor cnc gefreesde radius dishes , gitaarmallen of JIGS kijk op http://www.TemplatesAndJigs.com Nieuw : Firebird, Hamer Sunburst, Les Paul Jr double cut, Jazzmaster bass, Stingray, Blackmachine, en meer...[/B]

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pim raaijmakers Bekijk bericht
    Wacht maar tot je straks een baan hebt, ik heb 2 weken vakantie....

Ziet er prima uit, die toets! Ga zo door!

Standaard

Bedankt iedereen voor de reacties!

De uren die ik in deze toets heb gestoken zijn genoeg om mijn bouwkosten te vergoeden Maar ik wil dan ook een resultaat waarvan ik niet denk ‘dat had ik beter kunnen doen’ (zoals bij mijn eerste toets).

Wat heb ik gedaan:

- De toets getapered met de bovenfrees
    - Toets ingekort
    - De binding rondom de toets aangebracht

Foto’s:

Taperen dacht ik eerst te doen volgens de tafelzaag methode, maar ik heb gekozen voor de frees-variant. Hierbij gebruik je een geleider om het overtollige deel van de toets af te frezen.

Hier zie je de strook hout die weggefreesd moet worden

Bijna klaar…

En toen had ik een getaperede toets!

Hierna de toets ingekort, dat doe ik met een verstekzaag (handmatig):

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten