Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 10 van 14 EersteEerste ... 89101112 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 91 t/m 100 van 135
    Senior Member

Standaard

Er zijn maar 4 toonladders:

- majeur 7;
    - dominant 7;
    - mineur 7;
    - mineur7b5.

Pak ze allemaal met penta+: penta-majeur+7, penta-majeur+b7, penta-mineur (zit de 7 al in), en penta-mineur+b5. Heel simpel. Dat 4-#4 gedoe over majeur 7 lost zich vanzelf wel op in je solo / melodie (vaak gewoon ionisch: lydisch #4 is een rottoon). De kwestie b2/2 en b6/6 over het mineur-gebeuren is ook oninteressant. De b2 is een rottoon (frygisch). Bij dom7 gewoon mixo spelen of de bluesladder + 3.

En over mineur7b5 gewoon de bluesladder met nadruk op de b5.

Als je zo ieder akkoord op zichzelf beschouwt, raak je ook makkelijk af van de onterechte dwingendheid van "bij elkaar passende akkoorden". De akkoorden C-Dm-Em-F-G7-Am-Bm7b5 kunnen mooi uit de toonsoort C worden afgeleid, maar dat betekent niet dat ze bij elkaar horen.

Standaard

@jeroen bedankt voor je lessen. Ze hebben me zeker gestimuleerd om weer eens wat uit te proberen. Zo snap ik nu de functie en werking van het dim-akkoord. In mijn band worden ze er gek van: 'heb je hem weer met z'n dim-akkoord'.

Maar nu een vraag:
    Ik speel veel in mineur-toonsoorten. Laten we zeggen in F#m. De V is natuurlijk C#m, maar ipv daarvan gebruik ik vaak C# (majeur ipv mineur).
    Een leuke oplossing die ik heb 'bedacht' gaat van C# naar C#7 en vandaar naar Fdim, naar F#. Standaard maar het werkt. Maar in mijn voorbeeld was het niet F# maar F#mineur. Om daar een C#7 bij te gebruiken terwijl het eigenlijk C#m moet zijn is ook nog standaard, maar werkt het ook om dan via Fdim naar F#m te gaan?

Zelf vind ik het wel mooi klinken maar ik ben minder op mijn eigen oren gaan vertrouwen omdat ik iets te vaak te horen krijg dat mensen (mijn bandgenoten vooral) mijn gevoel voor harmonie en melodie niet zo weten te waarderen. Ik laat de zangeres gerust een f# op een Em-akkoord zingen of een e op Fmajeur-akkoord. Ik vind het prachtig spannend, maar anderen vinden het vals. Vandaar de zoektocht in de theorie om dingen te zoeken die ook andere mensen vinden klinken.

Dus, kan Fdim ook oplossen in F#m of alleen in F#?
    Laatst gewijzigd door edje kadetje; 21 juni 2010 om 22:16 Reden: typos

Senior Member

Standaard

Alles kan en als jij het vindt klinken maar de bandleden niet, dan verschillen jullie gewoon van smaak, niks mis mee. Een fis over Em (Em9) en een e over F (Fmaj7) vind ik prachtig, maar dan wel in de juiste context, want een Fmaj7 met distortion klinkt helemaal nergens naar, veel te dissonant (wat mensen vaak als vals beschouwen).

Zo te horen ben je lekker bezig, hou vol, laat je niet in de weg zitten door meningen van andere mensen. Zoek desnoods een 2e of andere band als het niet meer klikt. Heb zelf ook jaren in 2 bands gespeeld en kon bij beide m'n ei kwijt waardoor er geen of nauwelijks meer spanning was in de bands zelf (let wel: dit werkte voor mij, hoeft niet voor jou te werken), wel was er af en toe wat spanning tussen de bands onderling, een soort van machtstrijd, maar daar had ik poep aan, moesten ze zelf maar uitwerken, was niet mijn strijd.

Edit:
    een dim akkoord dat mooi oplost naar F#m is het II akkoord G#m7b5 (Bm/G#).
    Nog sterker is II V I - G#m7b5 C#m F#m
    Laatst gewijzigd door -=JEROEN=-; 22 juni 2010 om 12:21
    mijn gitaarnet lessen |≈▲Ø| of kom eens langs voor een proefles (of gewoon voor de gezelligheid

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door -=JEROEN=- Bekijk bericht
    Alles kan en als jij het vindt klinken maar de bandleden niet, dan verschillen jullie gewoon van smaak, niks mis mee. Een fis over Em (Em9) en een e over F (Fmaj7) vind ik prachtig, maar dan wel in de juiste context, want een Fmaj7 met distortion klinkt helemaal nergens naar, veel te dissonant (wat mensen vaak als vals beschouwen).

Zo te horen ben je lekker bezig, hou vol, laat je niet in de weg zitten door meningen van andere mensen. Zoek desnoods een 2e of andere band als het niet meer klikt. Heb zelf ook jaren in 2 bands gespeeld en kon bij beide m'n ei kwijt waardoor er geen of nauwelijks meer spanning was in de bands zelf (let wel: dit werkte voor mij, hoeft niet voor jou te werken), wel was er af en toe wat spanning tussen de bands onderling, een soort van machtstrijd, maar daar had ik poep aan, moesten ze zelf maar uitwerken, was niet mijn strijd.

Edit:
    een dim akkoord dat mooi oplost naar F#m is het II akkoord G#m7b5 (Bm/G#).
    Nog sterker is II V I - G#m7b5 C#m F#m
    dus een G#m7b5 ...

is dat niet: G# plus
    kleine terts: b
    verminderd 5: d
    7: f ? TOCH? of moet dat f# zijn?

Afgezien van die d is dat precies de fdim (zij het dat ik de bassist een F laat spelen, terwijl bij de G#m7b5 de bas de G# speelt). Met enige goede wil, kan ik die Fdim dus heel goed gebruiken.
    Maar ook: opnieuw bedankt voor de input. Ik zal de bladmuziek van de bassist stiekem veranderen in een G# en dan hoor ik vanzelf de G#dim7 variant!

Standaard

De majeur7 is de grote septiem en de leidtoon naar de grondtoon, dus zit er een halve toon onder. B tot C of F## tot G#. De 7 in dom7 en mineur7 is de kleine septiem en dus niet een leidtoon en dus 1 hele toon onder de grondtoon. Bb tot C of F# tot G#.

Dan heb je nog de verminderde septiem. Die gebruik je in een dim7 akkoord. Bbb tot C en F tot G#. Dit is dus een ander akkoord dan de m7b5. Beide hebben een vermindede kwint. Maar de half verminderd septiem akkoord m7b5 heeft een kleine septiem.

Een dim7 kom je in normale toonsoorten niet voor. Verder is ze symmetrisch. Een omkering van dit akkoord is hetzelfde als een dim7 op de niet grondtonen van het akkoord. Cdim7 is hetzelfde als Ebdim7 of Gbdim7/F#dim7. Immers C Eb Gb Bbb of Eb Gb Ebb Dbb(C) En er zijn er dus maar 3 van. Cdim7 C#dim7/Dbdim7 en Edim7 Bij Eb krijg je dus al dezelfde noten. Komt omdat de intervallen tussen alle tonen even groot zijn, namelijk een kleine terts.

Om snel te weten wat G#m7b5 is is het handig om alle akkoorden uit C majeur uit je hoofd te kennen. Dan heb je G majeur en je weet dat dat G B D F het dom7 akkoord is. Dan moet je die mineur maken. Dus G Bb D F. Dan moet je alles een halve toon omhoog schuiven. Dus G# B D# F#. Dan moet je de kwint verminderd maken. Van een gewone 5 naar een b5. Dus dat is dan G# B D F#.

Lijkt een beetje omslachtig maar je doet het in 1 stap ipv zoveel. Het is beter dan elke interval uittellen, maar dat kan ook nog.

Senior Member

Standaard

Kom op zeg, niet zo moeilijk doen hoor. Een m7b5 akkoord spreekt toch voor zich: een m7 akkoord met verlaagde 5. Dus G#m7 met b5.
    mijn gitaarnet lessen |≈▲Ø| of kom eens langs voor een proefles (of gewoon voor de gezelligheid

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door -=JEROEN=- Bekijk bericht
    Kom op zeg, niet zo moeilijk doen hoor. Een m7b5 akkoord spreekt toch voor zich: een m7 akkoord met verlaagde 5. Dus G#m7 met b5.
    ja ik snap er ook niks van.

Maar ik twijfel toch nog over die 7 in een dimakkoord.
    Adim: a c es
    Adim7: a c es g? ik dacht altijd: Adim7: a c es f# (maar omdat f# de zesde is van A, kun je misschien beter zeggen: Adim6? (mogelijk is dat wat glaucus bedoelt met verminderd septiem?)
    Laatst gewijzigd door edje kadetje; 23 juni 2010 om 10:36

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Glaucus Bekijk bericht
    De majeur7 is de grote septiem en de leidtoon naar de grondtoon, dus zit er een halve toon onder. B tot C of F## tot G#. De 7 in dom7 en mineur7 is de kleine septiem en dus niet een leidtoon en dus 1 hele toon onder de grondtoon. Bb tot C of F# tot G#.

Dan heb je nog de verminderde septiem. Die gebruik je in een dim7 akkoord. Bbb tot C en F tot G#. Dit is dus een ander akkoord dan de m7b5. Beide hebben een vermindede kwint. Maar de half verminderd septiem akkoord m7b5 heeft een kleine septiem.

Een dim7 kom je in normale toonsoorten niet voor. Verder is ze symmetrisch. Een omkering van dit akkoord is hetzelfde als een dim7 op de niet grondtonen van het akkoord. Cdim7 is hetzelfde als Ebdim7 of Gbdim7/F#dim7. Immers C Eb Gb Bbb of Eb Gb Ebb Dbb(C) En er zijn er dus maar 3 van. Cdim7 C#dim7/Dbdim7 en Edim7 Bij Eb krijg je dus al dezelfde noten. Komt omdat de intervallen tussen alle tonen even groot zijn, namelijk een kleine terts.

Om snel te weten wat G#m7b5 is is het handig om alle akkoorden uit C majeur uit je hoofd te kennen. Dan heb je G majeur en je weet dat dat G B D F het dom7 akkoord is. Dan moet je die mineur maken. Dus G Bb D F. Dan moet je alles een halve toon omhoog schuiven. Dus G# B D# F#. Dan moet je de kwint verminderd maken. Van een gewone 5 naar een b5. Dus dat is dan G# B D F#.

Lijkt een beetje omslachtig maar je doet het in 1 stap ipv zoveel. Het is beter dan elke interval uittellen, maar dat kan ook nog.
    zozo, als je een zichtlezing voor de neus krijgt...
    Zweet breekt je voor minder uit...
    tmaakt niet uit wat je speelt maar HOE je t speelt
    http://www.facebook.com/pages/fractu...9162201?ref=mf

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Glaucus Bekijk bericht
    Een dim7 kom je in normale toonsoorten niet voor.
    jazeker wel, in mineur op de zevende trap.
    (voor de V en VII maak je in mineur traditioneel gezien gebruik van harmonisch mineur, om zo leidtonen te krijgen).

In de jazz/klassieke muziek zie je de dim7 ook vaak op de #IV (in grondligging of vermomd in omkering daarvan). Of op de #II, lost dan op naar tonica in sextligging (terts in de bas). Past niet in de majeurladder, wel in de toonsoort.

Senior Member

Standaard

ik kaap even; jimi
    dm7 - Db7 Cmaj7 kan.
    dm7 b5 - db7 b9 Cmin maj7 ook neem ik aan?

En die dimchords zijn telkens omkeringen van elkaar.
    Als je een autumn leaves gaat spelen met die dims...
    tmaakt niet uit wat je speelt maar HOE je t speelt
    http://www.facebook.com/pages/fractu...9162201?ref=mf

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten