Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Glaucus Bekijk bericht
De majeur7 is de grote septiem en de leidtoon naar de grondtoon, dus zit er een halve toon onder. B tot C of F## tot G#. De 7 in dom7 en mineur7 is de kleine septiem en dus niet een leidtoon en dus 1 hele toon onder de grondtoon. Bb tot C of F# tot G#.

Dan heb je nog de verminderde septiem. Die gebruik je in een dim7 akkoord. Bbb tot C en F tot G#. Dit is dus een ander akkoord dan de m7b5. Beide hebben een vermindede kwint. Maar de half verminderd septiem akkoord m7b5 heeft een kleine septiem.

Een dim7 kom je in normale toonsoorten niet voor. Verder is ze symmetrisch. Een omkering van dit akkoord is hetzelfde als een dim7 op de niet grondtonen van het akkoord. Cdim7 is hetzelfde als Ebdim7 of Gbdim7/F#dim7. Immers C Eb Gb Bbb of Eb Gb Ebb Dbb(C) En er zijn er dus maar 3 van. Cdim7 C#dim7/Dbdim7 en Edim7 Bij Eb krijg je dus al dezelfde noten. Komt omdat de intervallen tussen alle tonen even groot zijn, namelijk een kleine terts.


Om snel te weten wat G#m7b5 is is het handig om alle akkoorden uit C majeur uit je hoofd te kennen. Dan heb je G majeur en je weet dat dat G B D F het dom7 akkoord is. Dan moet je die mineur maken. Dus G Bb D F. Dan moet je alles een halve toon omhoog schuiven. Dus G# B D# F#. Dan moet je de kwint verminderd maken. Van een gewone 5 naar een b5. Dus dat is dan G# B D F#.

Lijkt een beetje omslachtig maar je doet het in 1 stap ipv zoveel. Het is beter dan elke interval uittellen, maar dat kan ook nog.
zozo, als je een zichtlezing voor de neus krijgt...
Zweet breekt je voor minder uit...