Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 135

Threaded View

Standaard

@jeroen bedankt voor je lessen. Ze hebben me zeker gestimuleerd om weer eens wat uit te proberen. Zo snap ik nu de functie en werking van het dim-akkoord. In mijn band worden ze er gek van: 'heb je hem weer met z'n dim-akkoord'.

Maar nu een vraag:
    Ik speel veel in mineur-toonsoorten. Laten we zeggen in F#m. De V is natuurlijk C#m, maar ipv daarvan gebruik ik vaak C# (majeur ipv mineur).
    Een leuke oplossing die ik heb 'bedacht' gaat van C# naar C#7 en vandaar naar Fdim, naar F#. Standaard maar het werkt. Maar in mijn voorbeeld was het niet F# maar F#mineur. Om daar een C#7 bij te gebruiken terwijl het eigenlijk C#m moet zijn is ook nog standaard, maar werkt het ook om dan via Fdim naar F#m te gaan?

Zelf vind ik het wel mooi klinken maar ik ben minder op mijn eigen oren gaan vertrouwen omdat ik iets te vaak te horen krijg dat mensen (mijn bandgenoten vooral) mijn gevoel voor harmonie en melodie niet zo weten te waarderen. Ik laat de zangeres gerust een f# op een Em-akkoord zingen of een e op Fmajeur-akkoord. Ik vind het prachtig spannend, maar anderen vinden het vals. Vandaar de zoektocht in de theorie om dingen te zoeken die ook andere mensen vinden klinken.

Dus, kan Fdim ook oplossen in F#m of alleen in F#?
    Laatst gewijzigd door edje kadetje; 21 juni 2010 om 23:16 Reden: typos

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten