Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 13 van 33 EersteEerste ... 3111213141523 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 121 t/m 130 van 326

Discussie: AX84 amp project

Senior Member

Standaard

Dat van die weerstanden was idd ook in ax84 handleiding beschreven.

Aangezien ik geen ervaring heb met amps heb ik geen idee wat het doet met je geluid als je de puls gaat afvlakken of iets dergelijks. Dus ik hou het eerst maar allemaal zo lineair mogelijk.

En hoe bepaal ik nu wat het juiste ingangs signaal is voor de 2e gainstage? Want 300V pp van een humbucker (had er geen idee van dat dat zo veel was trouwens) word dan nog eens 70x versterkt wat dus een uitgangssignaal van 21000V pp geeft na gainstage 1.
    Je zei paar posts terug dat het meestal word terug gebracht naar tussen de 2V en de 10V pp. In mijn geval zit er tussen stage 1 en stage 2 een ontkoppelcondensator idd om de gelijkstroom tegen te houden (zoals staat omschrijven in handleiding van ax84) en een potmeter van 500K (de gain).
    In de handleiding van AX84 staat nogal lastige manier om de versterking te berekenen en bij deze methode word ook de totale weerstand tot de ingang van stage 2 meegenomen. Heeft de weerstand aan de uitgang van stage 1 ook nog invloedo p zijn versterker?

Sorry voor alle vele vragen hoor maar is nog niet helemaal duidelijk allemaal. Inmiddels al een keer of 5 de handleiding doorgelezen maar zijn dingen die niet helemaal duidelijk uitgelegd worden.

Deze dingen nico, staan die ook allemaal in dat boek van rudolf moers over versterker techniek? Hoe je het doorrekenen van versterker aanpakt enzo. En wat er gebeurd wanneer je de waarden anders kiest of veranderd?
    Want momenteel ben jij mijn naslagwerk maar zo een boek lijkt me zeker geen overbodige luxe haha. Ik vind het erg interessant allemaal en wil me er dolgraag in verdiepen en het allemaal kunnen maar je moet ergens beginnen he.
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

Banned

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Thiez Bekijk bericht
    En hoe bepaal ik nu wat het juiste ingangs signaal is voor de 2e gainstage? Want 300V pp van een humbucker (had er geen idee van dat dat zo veel was trouwens) word dan nog eens 70x versterkt wat dus een uitgangssignaal van 21000V pp

Zit de laatste dagen "Designing Tube Preamps for Guitar and Bass" van Merlin Blencowe door te ploegen, maar deze cijfertjes komen me echt niet bekend voor.

Senior Member

Standaard

Sorry maar 300V uit een humbucker ^^ Maar daar maar 300mV van? (waarschijnlijk typfout van nico)

en dan komt ge uiteindelijk een factor 1000 minder uit op 2,1V

Banned

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nico verduin Bekijk bericht
    Gitaar signalen liggen meestal rond de 100 mV pp voor een single coil tot 300V pp voor een humbucker maar er zijn uitzonderingen beide kanten op.
    Je hebt gelijk. Vorige pagina vind je de typo waarop dooorgerekend wordt

Senior Member

Standaard

Type moet inderdaad 300mV zijn.....
    Nico

Senior Member

Standaard

Deze dingen nico, staan die ook allemaal in dat boek van rudolf moers over versterker techniek? Hoe je het doorrekenen van versterker aanpakt enzo. En wat er gebeurd wanneer je de waarden anders kiest of veranderd?
    Want momenteel ben jij mijn naslagwerk maar zo een boek lijkt me zeker geen overbodige luxe haha. Ik vind het erg interessant allemaal en wil me er dolgraag in verdiepen en het allemaal kunnen maar je moet ergens beginnen he.
    Zou het niet weten......
    Ik vind het boek van blencowe nog steeds een van de beste die ik ben tegen gekomen.
    Moers is heeeeel theoretisch. Blencowe is veel practischer.
    Nico

Banned

Standaard

Blencowe is voor mij ook redelijk abracadabra, maar verder wel een prima studieboek om de basis te leren snappen.

Senior Member

Standaard

In mijn geval zit er tussen stage 1 en stage 2 een ontkoppelcondensator idd om de gelijkstroom tegen te houden (zoals staat omschrijven in handleiding van ax84) en een potmeter van 500K (de gain).
    In de handleiding van AX84 staat nogal lastige manier om de versterking te berekenen en bij deze methode word ook de totale weerstand tot de ingang van stage 2 meegenomen. Heeft de weerstand aan de uitgang van stage 1 ook nog invloedo p zijn versterker?
    Op zich is dat volledig juist.
    Je hebt namelijk te maken met een DC instelling en een AC instelling. Echter bij AC geldt, dat de voeding ahw een weerstand 0 heeft. En dan staat de Anode weerstand parallel met:
    - de serie kathode weerstand + interne buis weerstand
    - de serie ontkoppel cap + potmeter
    Je zult ook merken dat als je gaat meten met een scope dat de versterking lager is dan berekend omdat de load (boven genoemd) zwaarder is dan
    initieel berekend.
    Verdiep je maar eens in de theorie van Thévenin
    Nico

Senior Member

Standaard

Thevenin heb ik welleens op school gehad. Maar daar zijn we niet heel diep op ingegaan. Alleen het vervangingschema bepalen.

In AX84 staat ook de methode om versterking te berekenen waarbij dit allemaal meegenomen word en dan kom ik aan een versterking van 57 ipv 70.

Dat boek van blencowe is engels volgens mij he? Want ik kan opzich wel aardig engels maar nederlands leest toch net wat fijner. Zeker voor 'studieboek'.
    Heb met de handleiding van ax84 ook af en toe moeite dat ik het een paar keer door moet lezen voordat ik het echt goed snap wat er staat. en dan nog paar keer doorlezen voordat ik echt doorheb wat ze nou zeggen haha.

Maar goed. Binnenkort maar eens kijken om toch een boek aan te schaffen. Lijkt me toch wel erg handig. Heb al even op bol.com wat zitten kijken maar is veel engels en dan dat boek van rudolf moers.
    Zit er veel verschil in buizenversterkers voor audio en gitaar? want er staan nog wel 2 algemene buizenversterker boeken in het nederlands.
    http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-...467/index.html
    http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-...614/index.html
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

Banned

Standaard

Thiez,

ik merk hier dat het boek van Blencowe redelijk populair is.

Zit te denken om een topic aan te maken waarbij we gezamelijk de vragen die we tegen kunnen komen kunnen behandelen aan de hand van blz. nummers etc....

Ik ga het boek alleen niet scannen en online zetten, want dat vind ik niet netjes. Blencowe heeft er een hoop tijd in gestoken en heeft recht op de inkomsten.

Ik zit zelf ook nog met de nodige vragen tijdens het bestuderen van het boek en op het forum is de kennis aanwezig om bepaalde begrippen te vertalen en uit te leggen.

Is dat een idee? zo'n topic? Soort van boek bespreking...

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten