Ojah er gaat natuurlijk pas spanning vallen over de weerstand zodra er stroom loopt... *shame*
Maar kan ik met de spanning van 355V op B+3 wel gaan rekenen naar de kathode weerstand of is dit onnauwkeurig?
Heb even al wat zitten oefenen met preamp buizen rekenen aan de hand van jou topic nico.
Als ik die 355V mag aannemen voor de berekening zou het dit worden als ik het goed heb?
-2V was het meest lineaire gebied op de lijn.
![]()
Laatst gewijzigd door Thiez; 12 juni 2010 om 20:55
Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
Te koop: niets
Nope,
Ik schat in de je spanning door de trafo al gauw een volt of 30 gaat inzakken. Daarna moet je de stromen proberen in te schatten die de buisjes zullen afnemen en gaan rekenen hoeveel spanningsval er over de weerstanden vallen.
Je kan het ook omdraaien door een spanning te bepalen die jij wilt hebben voor de pre-amp. daarmee gaan rekenen en de bias bepalen. Pas als je alles draaiend hebt, kun je die voedingslijn weerstanden aanpassen voor de juiste spanning.
Die spanning is natuurlijk afhankelijk van de totale weerstand van de buizen enzo die erachter komen te zitten.
Ik heb in mijn simulatie van multisim gewoon de transformatoren er even uitgehaald. Voor de output trafo werd een weerstandswaarde van ongeveer 90,6 ohm gegeven op de hammond site dus daar heb ik gewoon een weerstand voor gepakt zolang. Voor de voeding heb ik die 360V gelijkspanning er gewoon opgezet vooraan.
Dan kom ik aan de volgende waarde:
B+1: 354V
B+2: 298V
B+3: 281V
Als ik met deze waarde de kathode weerstand bereken en daarmee mijn versterker bouw, zou ik hem dan kunnen aanzetten zonder dat buizen kapot gaan enz. En dat ik dan vervolgens de spanning in mijn versterker meet en eventueel de weerstanden finetune?
Of is dit ook weer te onnauwkeurig doordat ik in de simulatie kathode weerstandswaarde van het bestaande schema heb gepakt en dit dus ook weer invloed heeft op de totale weerstand aan de voeding?
Nu snap ik eindelijk een beetje hoe ik eraan moet rekenen, maar nu moet ik de waarden nog zien te krijgen waarmee ik moet rekenen.... Het is niet gemakkelijk.
Misschien binnenkort eens mailen naar gaparts in hogerheide. Om eens keer langs te gaan bij een amptech om keer te praten. Dat gaat toch wat makkelijk dan allemaal via het forum enzo en misschien dat dan mijn beeld van wat er nou precies allemaal gebeurd wat verbeterd.
Laatst gewijzigd door Thiez; 12 juni 2010 om 22:31
Zal het misschien niet begrijpen, maar je blijft dingen door elkaar gooien. Buizen hebben geen weerstand. Het zijn losse electroden in een vacuum. Pas als er stroom loopt is er een implicite weerstand in de buis.
Immers:
Stel er valt 100V over anode weerstand (Ranode = 100K als vb.) de kathode weerstand is 1K (dan valt er 1V over de kathode). De voeding is 300V.
Dan betekend dit dat er 200V op de anode valt (tov. Ground). 1V over de kahtode , blijft er 199V over in de buis (300-100-1)
De stroom bij deze situatie is 1mA (100V / 100K = 1mA).
Dus heeft de buis ahw een interne weerstand van 199V / 0.001A = 199Kohm.
Maar als een van de waarden veranderd (de voedingspanning, de anode weerstand, de kathodeweerstand, de instelling) dan kan dit een hele andere waarde worden.
Ik heb je al eens gezegd om die PSU van Duncanamps te gebruiken en dan gewoon stroombronnen te gebruiken in de keten waar je een buis krijgt. Dan kan je exact zien wat de voeding doet . En die PSU designer is vrij nauwkeurig.
Nu zit je te klooien met een simulatiepakket terwijl je eigenlijk niet weet wat je simuleert. Ik weet niet of dit handig is.
Wat je van de Hammond site haalt is de DC weerstand. Dus de weerstand van het koperdraad. Echter je hebt ook te maken met een spoel. En een spoel heeft een bepaalde inductie. En bij een spoel krijg je bij een bepaalde frequentie een zgn. wisselstroom weerstand met de formule Z = 2 x PI x L x f. f = 50Hz. Maar de L (inductie ) is niet gegeven. Als je het echt goed wil doen, met je die gaan meten. En ik vermoed dat je geen inductiemeter hebt.
Kijk zolang die voedingspanning rond de 300V uitkomt is er niets aan de hand voor de pre-amps. En kijkend naar de spanning op de einbuis verwacht ik ook niet echt problemen.
Maar ik zou die simulator een tijdje aan de kant gooien en eerst leren HOE je moet rekenen. Dat je het begrijpt. anders kom je over een maand met allerlei vragen als... De simulator geeft aan x en ik meet y. hoe kan dat......
Heej nico, bedankt voor je reactie weer. Volgens mij ben je nog een van de weinig die het topic bekijkt en die nog de moeite wilt nemen een zinnige reactie te geven. Hoewel ik er goed in kan komen dat de rest weinig zin heeft te reageren.
Ik begin het wel te begrijpen hoe het gaat met stromen en spanningen door een buis maar ik zie het gewoon nog niet goed.
En ik weet niet goed waar ik nou moet beginnen. Want ik snap het principe van het rekenen aan een buis. Maar dan is de spanning bekend. En nu zijn er eigenlijk allemaal onbekende. Want als ik kathode weerstand wil berekenen moet ik de spanning weten. Maar de spanning is ook weer afhankelijk van de kathode weerstand in principe. Want de bepaald mede hoeveel stroom en zal gaan lopen en dus hoeveel spanning er valt.
Als ik de vervangende weerstand van het schema heb kan ik de stroom uitrekenen en kan ik de B+ spanningen berekenen. Maar de vervangende weerstand van het schema is niet duidelijk omdat ik die kathode weerstanden nog niet weet.
Dus ik ben momenteel beetje helemaal het spoor kwijt wat nu het eerst volgende is wat ik moet gaan doen...
Als mensen een versterker ontwerpen, dan stellen zij meestal de B+ vast. Op basis daarvan gaan ze rekenen en rekenen etc. Als je een paar Fender schema's ziet, dan merk je dat de spanningen richting de pre-amps meestal rond de 300-350V zitten. En dat kan ook niet anders omdat de specs zeggen dat de maximale spanning op de anode van een 12AX7
Je maakt een keuze vaan welke spanning je wilt hebben. En rekent de kathode weerstand uit. Punt meer is het niet.
Eenmaal de kathode weerstand en instel punt bekend kun je de versterking berekenen.
Dan ga je naar de volgende trap. Hoe groot is het signaal naar die trap. Is hij te groot? dan moet je een spanningsdeler berekenen. Eventueel een seriele weerstand in de keten toevoegen om het signaal af te zwakken of een condensator om het frequentie afhankelijk te maken.
etc etc.
Maar je kan er successievelijk van uit gaan dat bij de meeste pre-amps het signaal altijd weer wordt teruggebracht tot iets van 2-10V pp. Meer heeft ook een zin omdat de buis dan buiten zijn werkgebied komt en afknijpt.
Tenslotte, het niet zien, is een kwestie van ervaring. Alleen je moet ervoor waken om de verkeerde termen aan te leren. Die fout maak je vrij veel. Mogelijk gemakzucht, maar dat gaat straks tegen je werken. Want dan zul je nooit door de bomen het bos zien.
Ok werderom bedankt,
Dan ga ik eens op mijn gemak aan de preampbuizen rekenen, aannemende dat de spanning op de twee preamp stages 300V word.
Eerst maar eens kijken of dat wilt lukken.
In het schema van de P1 zit er tussen de stages geen ontkoppel filter meer. Deze hangen beide met de anode weerstand rechtstreeks aan B+3. De powersectie van P1 schema zie je hierboven waar ik mijn gemeten waarde in gezet heb.
Is dit wel mogelijk om beide stages parallel aan dit punt te hangen zoals het in schema staat of is het beter om er een extra onkoppelfilter tussen te doen?
Favorieten/bladwijzers